שוחד? פקיד ממשל: מטוסי החמקן יסובסדו, לא יינתנו חינם

השאלה הגדולה: מה יהיה גדול הסבסוד ■ שגריר ארה"ב בישראל לשעבר: התמריצים שארה"ב תיתן לישראל תמורת ההקפאה שוחד ■ "ארה"ב וישראל יתחרטו על כך"

אין שום ודאות ש-20 מטוסי אף-35 נוספים ("החמקן"), בשווי כשלושה מיליארד דולר, שישראל מצפה לקבל מארה"ב כחלק מתמריצי ההקפאה, ייתנו לה חינם, כפי שסבורים גורמים ממשלתיים בירושלים, לדברי פקיד ישראלי בכיר.

לפי ידיעה בניו יורק טיימס, מאמינים פקידי ממשלת ישראל ששרת-החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, הבטיחה להעניק את המטוסים חינם אין כסף, בשיחתה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניו-יורק, ב-11 בנובמבר. אבל פקיד אמריקני אומר, כי ישראל תצטרך לשאת בחלק מעלות המטוסים, אם כי העלות תסובסד ע"י ארה"ב. הפקיד לא הסביר באיזה סיבסוד מדובר והאם מדובר בהישענות על חבילת הסיוע הצבאי שישראל מקבלת מיד שנה מארה"ב (2.7 מיליארד דולר ב-2010, 3.15 מיליארד דולר בין השנים 2013 ל-2018).

לדברי הפקיד האמריקני, השאלה שעומדת עתה על הפרק היא מה יהיה גודל הסובסידיה שתקבל ישראל. הוא מצביע על מודל אפשרי: העסקה לרכישת 20 המטוסים הראשונים מדגם אף-35, שבה שילמה ישראל שליש מעלותם. אולם לפי סקירה של שירות המחקר של הקונגרס, מספטמבר 2010, שולמה כל עלות המטוסים האלה מכספי הסיוע הצבאי.

בעקבות הכרזת דובר משרד החוץ האמריקני ביום ו', שארה"ב מסכימה לתת לישראל מסמך כתוב עם פירוט התמריצים הכספיים שהיא תעניק לישראל תמורת ההקפאה, מתמקחים עתה פקידים אמריקניים וישראליים על הפרטים לרבות השאלה מה יהיה גודל הסובסידיה למפציצים החמקניים, אם בכלל.

קרצר: "שוחד"

בינתיים ספגה תכנית תמריצי ההקפאה ביקורת חריפה מאוד משגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דניאל קרצר. במאמר המתפרסם היום (א') ב"וושינגטון פוסט", מגדיר קרצר את התמריצים העתידיים כ"שוחד", ששתי המדינות יתחרטו עליו בעתיד.

"זה רעיון רע מאוד, ובעוד שוושינגטון תתחרט לבטח על שיחודה של ישראל, ישראל עלולה להתחרט על כך עוד יותר", כותב קרצר במאמר, שכותרתו: "ארה"ב מעניקה לישראל פרס על התנהגות רעה".

מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל היתה מאז ומתמיד מבודדת מההפכפכויות של הפוליטיקה והדיפלומטיה, אומר קרצר. המחויבות הזו היתה ברורה בלי קשר ליחסים המידיים בין ישראל לארה"ב או מצב תהליך השלום. אבל זה לא יימשך אם חבילת תמריצי ההקפאה אכן תצא אל הפועל.

נתניהו עשה דבר מסוכן מאוד מבחינת ישראל, כותב עוד השגריר לשעבר. ראש הממשלה הופך את צרכי הביטחון של ישראל לתלויים בדבר, נתונים למו"מ, אופציונלים. צרכים אלה יהפכו עתה לקלף מיקוח, שעמו יהיה אפשר להתווכח מה ירושלים תעשה או לא תעשה כדי לקדם את תהליך השלום.

"לא ברור האם וושינגטון חשבה לעומק על ההשלכות של תמריצי ההקפאה", מוסיף קרצר. "האם ארה"ב תעניק פרס דומה לפלסטינים תמורת הסכמתם לשים קץ לההתנהגותם הרעה? האם וושינגטון תשלם להם, נאמר, תמורת הסכמתם לשים קץ להסתה נגד ישראל והיהודים באמצעי התקשורת ובספרי לימוד?

"והאם הפרסים לישראל יחודשו אוטומטית? אם ישראל תהיה מוכנה להמשיך את ההקפאה לשלושה חודשים נוספים, האם היא תקבל חבילת פרסים נוספת? ומה על אכיפה? האם ארה"ב תדרוש את הכסף חזרה אם יתברר שהבניה בשטחים נמשכה למרות הקפאה, אפילו אם הבניה לא נעשתה בהסכמת הממשלה. רשימת הבעיות כה ארוכה עד שלא יהיה זה מפתיע כלל האם הממשל לא מתייסר כבר בחבלי חרטה".

"היום 'קנתה' ארה"ב הקפאה קצרת טווח של הבניה הבניה בהתנחלויות", כותב קרצר. "מה יהיה למכירה מחר? באיזו מידה של רצינות יתייחסו מתכנני המדיניות הבטחונית של ארה"ב ומחוקקים בקונגרס לטיעוני ישראל על הצרכים הביטחוניים שלה, בשעה שישראל מוכנה לשווק רכיבים שונים של מדיניותה תמורת טייסת נוספת של מטוסים מתקדמים? האם מישהו באמת מאמין שיש קשר מהותי בין הקפאה לשלושה חדשים לבין הצורך של ישראל במטוסים נוספים"?