ממחר: העשירים יוכלו לשריין לעצמם פטור מהפקק בכביש 1

נוסעים אל הלא נודע: הנתיב לא נחנך, החשמל לא חובר ומערכת הגבייה לא הותקנה - אבל מחר תחל ההרשמה לנתיב המהיר בכביש ירושלים-ת"א "כדי לאפשר השקה נוחה"

"פרוייקט הנתיב המהיר יוצא לדרך" - תחת כותרת מבטיחה זו תיחנך מחר (ג') ההרשמה לנתיב המהיר לתל אביב שיציע נסיעה מהירה בקטע הכביש שבין נתב"ג לכניסה לאיילון צפון במחלף קיבוץ גלויות בתל אביב.

נתיב האגרה יאפשר נסיעה למנויים שנרשמו לשירות מבעוד מועד ומטרתו המוצהרת היא לעודד "תחבורה ציבורית וירוקה" ובכך להוריד את מספר כלי הרכב ולהקל את הגישה לתל אביב בשעות הבוקר. על פי התקנות שנקבעו, כלי רכב מרובי תפוסה (נהג ושלושה נוסעים) יהיו פטורים מתשלום דמי אגרה.

ההרשמה לנתיב תיחנך מחר בבוקר וזאת על אף שטרם נקבע מועד פתיחתו של הנתיב. כפי שפורסם ב"גלובס" בסוף השבוע - בניגוד לתכנון המוקדם הנתיב לא צפוי להיחנך כבר בראשית החודש הבא, זאת מאחר ומערכת הגבייה בו טרם הותקנה, הנתיב טרם חוברת למערכת החשמל וכן קיימים קשיים ביורוקרטיים נוספים המקשים על פתיחתו במועד.

עובדה זו לא מפריעה לזכיין לפתוח כבר ממחר את ההרשמה למנויים ולצורך העניין נחנך אתר אינטרנט מפואר וכן מוקד שירות לקוחות פעיל במספר: 3633*. בחברה מסבירים את הצעד בכך ש"הרישום לנתיב המהיר הוא בחינם וללא כל תשלום חד פעמי או קבוע", וכן טוענים שם כי "פתיחת הרישום נועדה לאפשר את השקת הכביש בצורה נוחה בקרוב".

מחיר הנסיעה בנתיב אינו קבוע והוא צפוי להיקבע בזמן אמת באופן דינמי בהתאם לרמת העומס בנתיב בעת השימוש. על פי החברה המפעילה, עלות הנסיעה תופיע על גבי שילוט אלקטרוני שיוצב לפני הכניסות לנתיב במטרה ליידע את ציבור הנהגים לגבי עלות הנסיעה בזמן אמת. לעת עתה, רישום הנהגים לשירות מתבצע ללא מתן כל מחיר ספציפי שהוא באשר לעלות הנסיעה בנתיב.

על פי ההערכות העדכניות שפורסמו בסוף השבוע ב"גלובס", צפוי הנתיב להיות מופעל באופן מעשי רק בראשית שנת 2011.

כזכור, שפיר הנדסה זכתה באוגוסט 2006 במכרז BOT להקמת הפרויקט ולהפעלתו עד שנת 2037. שפיר התחייבה לשלם למדינה 182 מיליון שקל בתמורה לזיכיון כשעיקר הסכום, כ-140 מיליון שקל, יושלם עם הפעלת הפרויקט, ויתרתו בתום תקופת ההרצה שתימשך כחצי שנה.

הפרויקט הוקפא בתחילת 2010 למשך חודשים ארוכים, לאחר שהגופים המממנים מגדל (75%) ובנק לאומי (25%) הפסיקו את הזרמת הכספים על רקע מחלוקת סביב טעות תכנונית בקטע האחרון של הנתיב. בסופו של דבר הושגה פשרה בתיווכו של עו"ד משה שחל שאפשרה את חידוש העבודות.