בעקבות פניית "גלובס": סופר-פארם משנה תנאי הגרלה

הרשת הציעה ללקוחותיה להשתתף בהגרלה של חדר ילדים בשווי אלפי שקלים, אך לא ציינה במודעות הפרסום כי הזוכה יידרש לשלם 600 שקל על הובלה והתקנה של החדר המובטח

בעקבות פניית "גלובס", רשת סופר-פארם תשנה את תנאי השתתפות בהגרלה שהיא מפרסמת בימים אלה - ותבטל את התשלום הנדרש מן הזוכים.

במסגרת קמפיין "חגיגה מהחלומות" של סופר-פארם, מציעה הרשת ללקוחותיה הרוכשים 5 ממוצרי מותג הבית "life" להשתתף בהגרלה שהזוכים בה יקבלו חדר ילדים בשווי אלפי שקלים.

מה שצוין רק באותיות הקטנות בתקנון, המתפרסם באתר האינטרנט של הרשת ולא במודעות הפרסום עצמן, הוא העלות הנדרשת של 600 שקל עבור הובלה והתקנה של החדר המובטח כפרס.

ואולם, גם אם מדובר בעלות שולית ביחס לערכה הכולל של המתנה, פרסום כזה נעשה בניגוד לכללים הדורשים הצגה ברורה של פרטים מהותיים כמו השתתפות כספית, ואף מנוגד, מתברר, לתנאי ההיתר לביצוע הגרלות.

"לא מדובר כאן בפרסום מבצע אלא בפרסום הגרלה מסחרית הנערכת במסגרת מבצע שיווקי", מסבירים במועצה לצרכנות. "על הגרלה מסחרית חל דין ספציפי: ההיתר הכללי לעריכת הגרלות מסחריות, שפורסם על-ידי משרד האוצר, קובע כלל לפיו אסור להטעות את הציבור בעניין מהותי בדבר תוכנית ההגרלה. לעמדת המועצה לצרכנות, היעדר פרסום פרט מהותי כגון אופן קבלת הפרס עלול להטעות את המשתתפים שאינם מעוניינים להשתתף בהגרלה לאור האופן שבו ניתן לקבל את הפרס.

"בנוסף לכך, ההיתר אוסר במפורש על התניית קבלת הפרס בתשלום סכום כלשהו: 'קבלת הפרסים לא תהיה מותנית בתשלום, בפעולה או בתנאי כלשהו'. נושא ההובלה וההרכבה מוצנע בנספח א' לתקנון ההגרלה, שם נקבע כי עלות ההובלה היא על סך 600 שקל ותשולם ישירות למוביל; לעמדת המועצה לצרכנות, אם הזוכה חייב לפנות למוביל מטעם עורך ההגרלה ולשלם לו סכום כלשהו בגין כך, הרי שמדובר בתניה אסורה לכאורה על-פי ההיתר".

בסופר-פארם, בתגובה לפניית "גלובס", החליטו להסיר כליל את הצורך בתשלום דמי הובלה. "סופר-פארם פועלת במהלך כל השנה על מנת להציע ללקוחותיה מבצעים ואירועים אטרקטיביים וייחודיים", נמסר מהרשת, "במסגרת חגיגת 'life' שנערכת בימים אלה בסניפי הרשת, יזכו 6 משפחות שישתתפו בהגרלה בחדר ילדים מלא בשווי של 8,000 עד 10,000 שקל. סופר-פארם פעלה בהתאם לחוק הגנת הצרכן, אך יחד עם זאת, לאור הפנייה, החליטה הרשת לשנות את התקנון ולשאת בעלויות ההרכבה וההובלה".