"לא אוותר על תמלוגי הגז של אזרחי ישראל!"

(עדכון) - שר האוצר על המלצות ששינסקי: "אין לנו זכות לוותר על חלקם של אזרחי ישראל בתגליות הגז" ■ חיים שני: "רוצים להגדיל את הייצוא לסין מעבר למיליארד דולר"

אתר "גלובס" העביר היום (ג') בשידור חי את כנס אגף שוק ההון במשרד האוצר, שהתקיים במלון "דן פנורמה" בת"א. בהמשך היום יעביר "גלובס" בשידור חי פאנל במכון למחקרי ביטחון לאומי שכותרתו: "תגליות הגז טבעי: השלכות אסטרטגיות", בו ישאו דברים, בין היתר, יו"ר דלק אנרגיה יורם טורבוביץ', שר התשתיות עוזי לנדאו וגם גיורא איילנד - בהופעה פומבית ראשונה מאז מונה ליועץ אסטרטגי בשותפות חיפושי הנפט גבעות.

"לתוכנית שלנו יש 3 מרכיבים - לשמור על התחרותיות של מדינת ישראל, לשלב את כל האוכלוסיות במעגל העבודה, ולשפר את התחבורה ונתיביה - זו התוכנית שהצגנו לממשלה", אמר שני בתחילת הכנס. "אנו בודקים כיצד להגדיל את הייצוא לסין מעל מיליארד הדולר הנוכחיים. אנחנו רוצים להכניס גופים ובנקים זרים לפעילות בשוק המקומי. אנחנו גם בוחנים העמקת שיתוף הפעולה עם סין כדי להגדיל את הייצוא לסין, וחיבור טוב יותר בין שוקי ההון של שתי המדינות ישפר את הסיכויים, ולכך אנו פועלים.

"אנחנו מנסים לבחון שיתופי פעולה ממסדים על מנת לקדם גם פרויקטי תשתית - מים, חקלאות ועוד - זה נמצא בבחינה ראשונית. אנחנו בוחנים גם אפשרויות לפשט את המיסוי על החיסכון הפנסיוני, וכך יותר אנשים ישקיעו בחיסכון העתיד שלהם. לאור כל זאת ועוד, חשיבותו של אגף שוק ההון באוצר אינה מוטלת בספק - ואנחנו נראה תוספת של 30 תקנים על מנת לחזק את האגף, וזה משמעותי".

שטייניץ עצמו שיבח את המשק הישראלי בתחילת נאומו וכן את עבודתו של אגף שוק ההון באוצר.

"עברנו משבר מאוד קשה ומרבים לציין שהבנקים עמדו איתן ולא היו קרובים להתמוטטות; פחות מדגישים כי גם כל הגופים המוסדיים עמדו איתן ולא היו קרובים להתפרק וזאת במידה רבה בזכות הפיקוח והעבודה של אגף שוק ההון באוצר", אמר שטייניץ. "יש הרבה מה ללמוד מהמשבר ולהשתפר, גם אם עברנו את המשבר בשלום - ואגף שוק ההון היה מהמהירים בעולם להפיק לקחים ולהגיב. אני לא מכיר מדינה או רגולטור שעשו זאת טוב יותר, מהר יותר ומקצועי יותר, כולל הפקת הלקחים".

שר האוצר דיבר גם על המלצות הביניים של ועדת ששינסקי לבחינת תמלוגי המדינה מתגליות הנפט והגז, בימים שבהם גורמים מטעם השותפות בתגלית "תמר" מדברים על עיכוב במימון פיתוח המאגר. שטייניץ דחה את הטענות ואמר: "מאז פרסום דו"ח הביניים של ועדת ששינסקי, אנחנו רואים לתדהמתנו שכל ההכרעות הקריטיות במשק הגז והנפט הופכות קריטיות דווקא בין דו"ח הביניים לדו"ח הסופי. פתאום מועד הפיתוח למאגרים נופל בדיוק בטווח הזה - וזה אמור להיות מוכרע בדיוק בשבועות האלה.

"מי שחושב שאני בתור שר אוצר אוותר על עשרות מיליארדי שקלים שמגיעים לאזרחי ישראל כי פתאום בשבועות הללו כל ההכרעות הפכו קריטיות - אין לו מושג על מה הוא מדבר. זה לא יעלה על הדעת! אין לנו זכות לוותר על כך. שלא יהיה ספק לאף אחד: נעשה הכל כדי לשמור על האינטרסים של המדינה, ושום קריטיות אמיתית או מדומיינת שעולה דווקא עכשיו לא תכניס אותנו לחרדה ותמנע מאיתנו לעשות את שצריך למען האזרחים, המדינה והכלכלה".

אלשיך: ניסיתי לבנות יש מאין באפריקה

"אם מישהו חושב שלתוכנית הבראה של חברה קורסת יהיו ידיים ורגליים, אז הוא לא חושב נכון", אמרה בכנס השופטת ורדה אלשיך, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. אלשיך דיברה על חדלות פרעון של חברות והגעה למצב של פירוק. אלשיך, נזכיר, ניהלה את ההליך המשפטי בהסדר החוב של אפריקה ישראל עם מחזיקי האג"ח.

אלשיך דיברה על הדרכים שבהן צריכה לפעול חברה שעומדת בפני קריסה, ואמרה כי "יש צעדים מאוד מוגדרים שחברה צריכה לנקוט כדי שתוכנית ההבראה שלה, אם אפשרית, תהיה יעילה. השופטת התייחסה גם לצעדים שהחברה צריכה לנקוט כדי לדאוג למחזיקי האג"ח.

"אם הייתי מחליטה שאפריקה ישראל היא חדלת פירעון - באותו רגע האג"ח לטווח ארוך היו ניתנות לפירעון מיידי וזה היה הרסני לחברה. אין חברה שבציר זמן מסוים לא עומדת במצוקת מזומן או אפילו בגירעון - וזה מניסיון של שנים. ניסיתי בכל יכולתי לבנות משהו שהוא יש מאין.

"ניסיתי והצלחתי להשיג את התרומה של בעל המניות לב לבייב. ככל שהתרומה היתה יותר גבוהה, הסדר החוב היה יותר אפקטיבי - וזאת ללא מימוש כל נכסיו של לבייב או הגעה שלו לפשיטת רגל".