בזכות הזיקוק: הרווח הנקי של פז ברבעון זינק ב-70%

חטיבת הזיקוק רשמה ברבעון רווח תפעולי של 63 מיליון שקל, פי ארבעה בהשוואה לרבעון המקביל ■ תוצאות מפתיעות לטובה גם במגזר הקמעונות

"הרבעון התאפיין בתוצאה טובה של מגזר הזיקוק לעומת בתי זיקוק בעולם, כאשר במגזר הקמעונות הייתה הפתעה לטובה, הן בדלקים והן ברשת Yellow". כך סיכם יונה פוגל, מנכ"ל חברת פז, את הרבעון השלישי, שאותו סיימה פז עם רווח נקי חשבונאי של 102 מיליון שקל.

פז, שבשליטת צדיק בינו, פועלת תחת שלוש חטיבות: חטיבת הזיקוק; חטיבת הקמעונות והמסחר, המרכזת את פעילות שיווק הדלקים וחנויות הנוחות; וחטיבת התעשיות והשירותים, שכוללת את פעילות פזגז וחברות שירות נוספות.

הכנסות פז ברבעון השלישי של 2010 רשמו עלייה קלה של 1.5% לעומת הרבעון הקודם, והסתכמו ב-3.8 מיליארד שקל - עלייה של 13.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הנובעת בעיקר מעליית מחירי הדלקים בין התקופות, והפעלת תחנת הכוח בחצר בית הזיקוק.

לתקני החשבונאות הבינלאומיים, ה-IFRS, ישנה השפעה מהותית על התוצאות, עקב עסקאות גידור שמבצעת החברה על מלאי הנפט שלה, שינוי מטבע פעילות מדולר לשקל בבית הזיקוק באשדוד ועסקאות החלף שביצעה החברה על איגרות החוב צמודות המדד שלה.

עקב כך מפרסמת פז לצד המספרים החשבונאיים גם את הנתונים המתואמים המנטרלים את השפעת הגורמים הללו. כך, הרווח הנקי המתואם של פז ברבעון זה עמד על 109 מיליון שקל, עלייה של 70.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הנובעת בעיקר משיפור בחטיבת הזיקוק. זו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי מתואם של 63 מיליון שקל, ירידה של 30% ביחס לרבעון הקודם, ופי ארבעה לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

בניגוד לבז"ן, פז אינה מפרסמת את מרווח הזיקוק שלה, אולם מרווח הייחוס (מרווח שמפורסם על-ידי "רויטרס" ומהווה אינדיקציה אזורית) ברבעון זה, עמד על 1.7 דולר לחבית, וזאת ביחס למרווח של 3.5 דולרים לחבית ברבעון הקודם ומרווח של 1.6 דולר לחבית ברבעון המקביל. לדברי פוגל, בית הזיקוק פעל במהלך הרבעון השלישי ברציפות תפעולית גבוהה ללא תקלות, כאשר שיעור הניצולת היה גבוה מ-90%.

מגזר הקמעונות מפתיע לטובה

במהלך הרבעון פתחה פז שתי תחנות דלק ושתי חנויות נוחות, וכעת בבעלותה 273 תחנות תדלוק, מהן 242 בהפעלה עצמית. החברה מפעילה גם 46 מתחמים קמעוניים וכ-230 חנויות נוחות. הרווח התפעולי המתואם של מגזר זה הסתכם ברבעון השלישי ב-127 מיליון שקל, עלייה של 17.6% לעומת הרבעון הקודם ו-7.6% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. על פי הערכות, מתחילת 2010 הגיע מחזור המכירות של רשת חנויות הנוחות Yellow לכ-450 מיליון שקל, גידול של 16% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כאשר בחנויות הזהות גדלו ההכנסות ב-12%.

מי שסבל מחולשה הוא מגזר התעשיות, שבו ירד הרווח המתואם ב-19.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ל-25 מיליון שקל. קיטון זה נבע בעיקר משחיקת הרווחיות של פזגז כתוצאה מהתחרות בשוק.

כאשר מסכמים את סך כל הפעילויות, הסתכם הרווח התפעולי המתואם של פז ב-188 מיליון שקל, עלייה של 37% ביחס לרבעון המקביל אשתקד וירידה של 6.9% ביחס לרבעון השני. מתחילת 2010 הסתכם הרווח התפעולי המתואם של החברה ב-616 מיליון שקל, עלייה של 1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

נוסף לפרסום הדו"חות דיווחה היום פז על הצטרפותו של גבי רוטר, מנכ"ל קסטרו, לדירקטוריון החברה, וכן על חלוקת דיבידנד בהיקף של רבע מיליארד שקל, שיחולק למשקיעים בחודש ינואר.