בנק לאומי הרוויח 603 מיליון שקל ברבעון; יחלק דיבידנד נוסף

ללאומי הרווח הגבוה במערכת הבנקאית ■ מתחילת השנה הרוויח 1.86 מיליארד שקל ■ המשנה למנכ"ל, זאב נהרי: "לא מוציא מכלל אפשרות חלוקת דיבידנד נוסף"

בנק לאומי ממשיך להיות הבנק הרווחי והאיתן ביותר במערכת הבנקאית. לאומי מדווח על הרווח הגבוה ברבעון השלישי מבין הבנקים, רווח של 603 מיליון שקל, עליה של 12.9% בהשוואה לרבעון המקביל. רווח זה משקף תשואה על ההון של 10.7%. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור.

לאור הלימות ההון הגבוהה הודיע לאומי על חלוקת דיבידנד נוסף בגין שנת 2010 בסך 500 מיליון שקל שיצטרף לדיבידנד שחולק עד עתה בסכום זהה. בסך הכל יחלק לאומי לבעלי מניותיו השנה, דיבידנד של מיליארד שקל. "יש לנו שאיפה לשתף את בעלי המניות בתוצאות הטובות שלנו. אין לנו עדיין מדיניות דיבידנד מוצהרת ועד שלא נקבל את אישור בנק ישראל למדיניות ההון לא נקבע מדיניות אלא נחלק דיבידנד אד הוק. לגבי דיבידנד נוסף בגין 2010 לא היה דיון, אבל אני לא מוציא את זה מכלל אפשרות. נדון בזה במרס 2011", אמר ל"גלובס" המשנה הבכיר למנכ"ל זאב נהרי.

הרווח הגבוה של הבנק הושפע מירידה חדה בהפרשות לחובות מסופקים שהגיעו ברבעון לשיעור זניח של 0.09% מתיק האשראי בהשוואה לשיעור ממוצע של 0.56% בארבעת הרבעונים הקודמים. הפרשות לאומי ברבעון היו מינוריות ועמדו על 46 מיליון שקל. זאת לאור רקוברי (הקטנת הפרשות שבוצעו בעבר) חריג בגובהו בהיקף של 424 מיליון שקל.

"הרקוברי הגדול משקף את תיק האשראי האיכותי שלנו לאורך זמן. שיעור ההפרשה ברוטו שלנו מראה על גישה שמרנית אבל יש לנו גם מערכת משומנת היטב שמטפלת בגביית חובות ובביטחונות. בשנת 2008 הפרשנו יותר. ככל שהמצב משתפר החובות הבעייתיים הולכים וקטנים ולכן הקטנת ההפרשות גבוהה יותר וההפרשה נטו משקפת את איכות תיק האשראי. ברבעון הנוכחי לא היה החזר של לווה ספציפי אלא הצטברות של החזרי חובות", אמר נהרי.

הרווח הגבוה במערכת

מתחילת השנה ללאומי רווח כולל של 1.86 מיליארד שקל ובנטרול רווח לא רגיל ממכירת פז, עומד הרווח הרגיל על 1.67 מיליארד שקל, עליה של 16% בהשוואה לאשתקד. הרווח של לאומי גבוה מזה של בנק הפועלים ב-10%. תרומה משמעותית לרווח העודף מגיעה מהאחזקות הריאליות של לאומי, בעיקר החברה לישראל. אחזקות אלו תרמו לבנק רווח של 259 מיליון שקל מתחילת השנה, 215 מיליון שקל מתוכם מהחברה לישראל. ללא האחזקות הריאליות היתה רווחיות הפועלים גבוהה מזו של לאומי.

"האסטרטגיה שלנו היא לגוון את מקורות ההכנסה וההשקעות הריאליות הן חלק מפעילותינו ותורמים להכנסות הבנק", אמר נהרי.

התשואה על ההון של לאומי מתחילת השנה עומדת על 11%. לאומי מגיע לתשואה הגבוהה למרות הלימות הון הליבה של 8.52%, הגבוהה במערכת הבנקאית. שיעור זה נושק מלמעלה ליעד ההון של הבנק 8%-8.5%. לשם השוואה הלימות הון הליבה של הפועלים היא 8.07%. הלימות ההון הכוללת של הבנק היא 15.25%.

הרווח המימוני של לאומי עמד מתחילת השנה על 5.3 מיליארד שקל עליה של 1.6% אך בנטרול סעיפים שאינם מפעילות שוטפת חלה ירידה של 5.1% ברווח. פער הריבית , ללא מכשירים נגזרים, עלה ל-2.36% בהשוואה ל-2.19% בתקופה המקבילה.

שיפור משמעותי נרשם כאמור בהפרשות לחובות מסופקים. מתחילת השנה הסתכמו ההפרשות ב-372 מיליון שקל בהשוואה ל-1.13 מיליארד שקל אשתקד. שיעור ההפרשה הכולל מתחילת השנה היה 0.23% בהשוואה ל-0.74% בתקופה המקבילה. השיעור הנמוך הושפע מרקוברי בסך מיליארד שקל הגבוה ב-310 מיליון שקל מהקטנת ההפרשות בשנה הקודמת.

חשיפת לאומי למדינות ה-PIGS עמדה על 902 מיליון שקל מזה 613 מיליון שקל לספרד, 265 מיליון שקל לאירלנד, 15 מיליון שקל לפורטוגל ו-9 מיליון שקל ליוון. הבנק הגדיר רק 4 מיליון שקל מאשראי זה כחוב בעייתי. הבנק מדווח כי באירלנד עיקר החשיפה היא לממשלת אירלנד ובספרד לבנק סנטנדר שרוב הכנסותיו מחוץ לספרד.

תיק החובות הבעייתיים של לאומי עמד על 17.7 מיליארד שקל, קיטון של 12% בהשוואה לתחילת השנה. בסעיף הבעייתי ביותר, חובות שאינם נושאים הכנסה, נרשם שיפור משמעותי של 17.6% כאשר החובות ירדו מ-1.85 מיליארד שקל ל-1.52 מיליארד שקל.