התמ"ת פשט על משרדי עו"ד: בודק הפרת זכויות מתמחים

פקחי התמ"ת פשטו על משרדי עו"ד, בהם מהעשירייה הראשונה, ובדקו הפרת חוקי עבודה בקרב מתמחים, עו"ד שכירים ואנשי מינהלה ■ מבצע האכיפה יתקיים בימים הקרובים ביישובים רבים

פקחי העבודה של משרד התמ"ת פשטו היום (ג') לראשונה על משרדי עורכי דין ברחבי הארץ, כדי לאכוף את חוקי העבודה ולייצר הרתעה בענף שנתפס כמי שמפר בעיקר את חוק שעות עבודה ומנוחה.

מדובר במבצע יזום שנכלל בתוכנית העבודה של אגף האכיפה במשרד, אולם אנשי האגף החליטו להרחיב את התוכנית המקורית, שעסקה רק בציבור המתמחים, ולבדוק גם הפרה של חוקי עבודה בקרב עורכי דין שכירים ואנשי מינהלה.

מבצע האכיפה יתקיים בימים הקרובים ביישובים רבים, בהם תל-אביב והסביבה, ירושלים, אשדוד, באר-שבע, אשקלון, חיפה, יקנעם, עפולה, טבריה ונצרת. בין היתר מצלמים הפקחים מסמכים ותלושי משכורת ואוספים עדויות אישיות של עובדים.

"חד משמעית, הלכנו גם על העשירייה הראשונה של משרדי עורכי הדין בישראל", סיפר ל"גלובס" חזי אופיר, מנהל אגף האכיפה. לדבריו, הפשיטה על המשרדים הגדולים לא נעשתה רק כדי להרתיע את היתר, אלא בעיקר משום שהמשרדים הגדולים הם אלה שמעסיקים את רוב המתמחים.

"עיקר המבצע יתמקד בימים הקרובים במתמחים, משום שבסופו של דבר מדובר בציבור חלש, אבל בדרך נבדוק גם את מצבם של העובדים האחרים", הוא מסביר.

איסוף מודיעין

אופיר חושף כי למבצע קדמה עבודת הכנה של מספר חודשים, במסגרתה אנשי האגף "אספו מודיעין" על משרדי עורכי הדין ועל נורמות ההעסקה המקובלות בענף. "ככל שהעמקנו בעניין גילינו כי הבעיה חריפה יותר. הובא לידיעתנו כי יש מתמחים שכלל לא מקבלים שכר לתקופה מסוימת, וכי יש מתמחים שנשארים לישון במשרדים", הוא מציין.

בין היתר נפגש אופיר לפני המבצע עם "פורום סטודנטים למשפטים", ואלה העלו בפניו טענות רבות, גם בכתובים. כך, למשל, הסטודנטים טענו כי מתמחים רבים מועסקים בשבתות, זוכים לתשלום חלקי בלבד של זכויות סוציאליות ומועסקים 12-16 שעות ביום ללא תשלום שעות נוספות.

עוד הם קבלו על כך שהמשרדים נוהגים "להתחכם" ולחלק את רכיבי השכר בתלוש המשכורת לשני חלקים - חלק של שכר בסיס וחלק של שעות נוספות גלובליות, למרות שהן כלל לא משקפות את השעות בפועל.

אופיר מציין כי הוא מכיר את התירוצים של ראשי המשרדים, לפיהם העובדים נשארים שעות נוספות מרצונם ובניגוד לנהלים. "בדיוק בגלל זה אנחנו לא מסתפקים רק בצילום מסמכים ותלושי משכורת, אלא אוספים עדויות אישיות של עובדים. אנחנו יכולים רק לקוות שהמתמחים יגידו לנו את כל האמת ולא ינסו לטייח", הוא אומר.

אופיר מבהיר כי המשרדים בשום אופן לא קיבלו הודעה מוקדמת על הבדיקה, אחרת אפשר היה להכשיל אותה.

"הלשכה הידקה את הפיקוח"

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, מסר בתגובה: "אנו מבינים את הצורך של משרד התמ"ת לממש מדי פעם את סמכותו לבדיקת תנאי העסקתם של מועסקים בכל ענפי המשק, וככלל מדובר בעשייה חשובה וחיובית. הלשכה בראשותי קיבלה החלטה לפיה יש לשלם למתמחים שכר עבור שעות נוספות. חשוב לציין כי הלשכה הידקה זה מכבר את מערך הפיקוח על המתמחים - כל תלונה שמגיעה מטופלת, וככל שהיא מוצדקת ננקטים הליכים משמעתיים בגינה".

גיא-רון הוסיף כי הרפורמה בהתמחות שמובילה הלשכה, אשר גובשה לתזכיר חוק, כוללת הגברת מערך הפיקוח על המתמחים וכן הקמת משרד נציב תלונות למתמחים במשרד המשפטים. לדבריו, הלשכה פועלת לקידום תזכיר החוק בהליכי החקיקה בכנסת.

לדברי עו"ד אלינור אהרונסון, שותפה במשרד אשר חלד ושות' המתמחה בדיני עבודה, "בתוך משרד התמ"ת קיים אגף האכיפה, שתפקידו לאכוף קיום חוקי עבודה על-ידי מעסיקים. ללשכת עורכי הדין אין תפקיד פורמלי בדבר, והפשיטות של פקחי משרד התמ"ת היום נעשות מכוח הסמכות שניתנה להם ביחס לכלל המעסיקים ולא ספציפית למשרדי עורכי דין".

אהרונסון מציינת כי מזה זמן רב יש דיון סביב תנאי העסקה במשרדי עורכי דין, ולא אחת נשמעת הטענה כי הם אינם מקפידים על קיום חוקי המגן הבסיסיים של העובדים.

"העניין הזה התעורר בשנתיים האחרונות במלוא עוזו בהקשר של שעות נוספות, כשבית הדין הארצי לעבודה קבע כי עורך דין שכיר זכאי לתשלום עבור שעות נוספות. למיטב ידיעתנו, נעשו פניות מצד עורכי דין צעירים אל לשכת עורכי הדין כדי לבדוק את הסוגייה הזאת, בפרט במשרדים הגדולים", ציינה.