רוזטה גרין, "אבוג'ן הקטנה", רוצה לגייס 28 מיליון שקל

החברה מגלה גנים על בסיס הטכנולוגיה של רוזטה ג'נומיקס, אשר אמורים לשפר את העמידות והיבול של תוצרת חקלאית ■ רוזטה מומנה עד היום על-ידי החברה-האם

חברת רוזטה גרין פרסמה טיוטת תשקיף לגיוס של עד 28 מיליון שקל. את ההנפקה מובילה כלל פיננסים חיתום.

רוזטה גרין היא חברה-בת של רוזטה ג'נומיקס הישראלית, הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 20.8 מיליון דולר. שתי החברות עוסקות בפיתוח מוצרים מחומר גנטי מסוג microRNA, אשר משמש צמחים, בעלי חיים וגם בני אדם לניהול ולניטור פעילות גנים מקודדי חלבונים.

רוזטה ג'נומיקס, החברה-האם, מפתחת על בסיס הידע הזה מוצרים לאבחון מחלות; רוזטה גרין משתמשת בידע כדי להשביח צמחים באמצעות הנדסה גנטית שלהם.

תחום הפעילות והמודל העסקי של רוזטה גרין דומה לזה של חברת אבוג'ן הבורסאית, שפוצלה גם היא מחברת הביוטק - קומפיוג'ן. אבוג'ן התעלתה בינתיים על קומפיוג'ן והיא נסחרת לפי 547 מיליון שקל, לעומת שוויה של קומפיוג'ן שהוא 479 מיליון שקל. ההצלחה של אבוג'ן נבעה בעיקר מהסכמי פיתוח משותפים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. בין היתר, הצליחה לחתום עם החברות המובילות בתחום הזרעים המהונדסים גנטית, כאשר אבוג'ן מספקת את הגנים לשיפור הצמחים והחברה הרוכשת לוקחת על עצמה את ניסויי השדה כדי להביא את המוצרים לשוק. בעתיד החברה הרוכשת תהיה אחראית גם לכל תהליך השיווק וההפצה של המוצר.

רוזטה גרין היא חברה פחות מתקדמת מאבוג'ן. הצלחתה תלויה באין ספור פרמטרים, ובעיקר בשאלה עד כמה הגנים של החברה יהיו בעלי ערך לחברות הזרעים הגדולות ובשיתופי פעולה של החברה ליצור מולן. כיום יש לחברה שמונה שיתופי פעולה עם גורמים בתחום לפיתוח משותף של מוצרים, הן בתחום החקלאי והן בתחום הביודיזל, אך הם עדיין אינם מניבים לה הכנסות. פרטי ההכנסות שעשויות לנבוע מהם בהמשך לא פורטו בתשקיף.

לחברה שני פרויקטים מתקדמים - גנים לשיפור יכולת הצמח לנצל דשנים, וגנים לשיפור עמידות הצמח בפני תנאים סביבתיים בעיתיים. בכל אחד מהם היא מצפה להשקיע 2.4 מיליון שקל אחרי הגיוס. כמו כן יש לה מגוון פרויקטים בשלבים פחות מתקדמים. בנוסף, בדיוק כמו לאבוג'ן, יש לה פרויקט בתחום פיתוח צמחים עתירי שמן להפקה של דלק צמחי (ביו-דיזל). בתחום זה היא מצפה להשקיע 4.2 מיליון שקל, חלקו באצות לייצור ביו-דיזל וחלקו בצמחים הגדלים ביבשה.

בשלוש השנים האחרונות לא היו לחברה הכנסות, ובמחצית הראשונה של 2010 היא רשמה הפסד של 4 מיליון שקל, לעומת 871 אלף שקל במחצית המקבילה וכ-1.3 מיליון שקל במחצית הקודמת.

עד היום מומנה רוזטה גרין בהלוואות של החברה-האם רוזטה, אולם האחרונה מתקשה בשנים האחרונות גם במימון שלה עצמה. לכן, ההנפקה היא מהלך מתבקש. באוגוסט 2010 העבירה רוזטה הלוואה של 2.4 מיליון שקל לרוזטה גרין.

רוזטה ג'נומיקס מחזיקה 61.2% מהחברה; 18.5% נמצאים בידי plan b, קרן אמריקנית המשקיעה בתחום הקלינטק; 16.8% מהחברה נמצאים בידי המנכ"ל, אמיר אבניאל.