שלמה מעוז: "תגליות הנפט והגז - צרה צרורה"

(עדכון) - טוען כי "הפגיעה במאזן התשלומים תביא לקריסת תעשיות" ■ "מחירי הדירות בפריפריה יעלו; זה כמו שריפה" ■ אקסלנס: "לשמור על חשיפה מנייתית גבוהה"

שנת 2011 בפתח ובית ההשקעות אקסלנס נשואה מפרסם היום (א'), במסיבת עיתונאים מיוחדת, תחזיות כלכליות והמלצות השקעות לשנה הקרובה. אתר "גלובס" מעביר את המסע"ת בשידור חי.

במסע"ת נושאים דברים דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס; שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס; גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי; וכן יניב חברון, מנהל מחלקת המחקר.

מעוז מעריך כי בשנה הבאה תירשם צמיחה של 2.9% בישראל. במחצית הראשונה תירשם על פי מעוז צמיחה בשיעור של 3.6% בחישוב שנתי, ואילו במחצית השניה ירד שיעור הצמיחה ל-2.2%. עיקר הפגיעה בשוק ההון הישראלי צפויה ליגרם מהירידה בשיעורי הייצור כאשר במחצית השנייה, נטען, תיפגע גם הצריכה הפרטית. עם זאת, ההשקעה הנמשכת בתחום הנדל"ן תמשיך למשוך את המשק מעלה.

בדומה לארה"ב, צופים באקסלנס כי שוק העבודה ימשיך לרכז עניין ולהשפיע על ביצועי המשק, כאשר שיעור האבטלה על פי התחזיות אמנם ירד במחצית הראשונה של 2011 לשיעור של 6.1% - אך ישוב ויעלה במחצית השניה ל-6.5% אבטלה עד סוף השנה הבאה.

באשר לשער הדולר, צופים באקסלנס התחזקות בערכו של המטבע האמריקני ומציגים תחזית לממוצע של שער חליפין העומד על 3.88 שקלים - שער הגבוה כמעט ב-7% משער החליפין הנוכחי. מעוז צופה אינפלציה של 3.8% ב-2011 והעלאת ריבית הבסיס במשק לרמה של 3.25% עד סוף השנה הבאה.

"המשך ירידת מחירי הנדל"ן באירופה תוביל לגידול בנכסים הרעילים של הבנקים ולהעמקת המשבר", טוען מעוז והוסיף כי לא בטוח שקרן הייצוב בסך 750 מיליארד אירו תוכל להציל את כל המדינות הבעייתיות. "בעוד שבשנת 2010 משפט המפתח היה כי אירופה גדולה מדי כדי ליפול, ב-2011 עושה רושם כי ייתכן והיא גדולה מדי כדי להציל".

"תגליות הנפט והגז - צרה צרורה"

בהתייחסות לעליית מחירי הדירות בישראל אמר מעוז: "נראה התמתנות בעלייה במחירי הדירות, בעיקר במרכז; בפריפריה נמשיך לראות עליית מחירים - בטבריה ובאשקלון למשל. זה כמו שריפה".

מעוז הפתיע כשהגדיר את מגזר הגז והנפט "צרה צרורה" ואמר: "מציאת הגז והנפט היא הצרה הצרורה של ישראל בכל הנוגע לחשבון השוטף במאזן התשלומים - גביית המסים על ידי הממשלה תביא לכך שהגירעון אמנם ירד אבל הוא ידחוף את שער החליפין כלפי מטה ויפגע בנו באופן קשה".

לדבריו, על הממשלה להקים באופן מיידי קרן עושר, "בדומה לדרך שבה מתמודדות מדינות עשירות עם גבייה של מסים מתגליות כאלה כי אלה צרות של עשירים - בכל מקרה, א אסור להכניס את התמלוגים האלה לתקציב אלא לייעד אותן למטרות ספציפיות - אחרת תעשיות כאן פשוט תתרסקנה".

באשר למשבר באירופה באופן נקודתי טען מנהל מחלקת המאקרו והאסטרטגיה, יניב חברון, כי פניו של האיחוד האירופי לדילול ולשינוי מבני משמעותי: "הדילול הזה ייקח זמן אבל הוא ייעשה, בעיקר מסיבות פוליטיות: יהיה קשה מאוד לאותן ממשלות לעמוד במדיניות הקיצוץ ובחוזים הדרקוניים שקרן המטבע דורשת מהן בתמורה לסיוע. האירופים די מרירים, די כועסים. במדינות הלוות טוענים כי הגיעו למצב הזה בגלל האיחוד ובגלל האירו החזק - ובמדי ובמדינות המלוות הם מרירים שהם צריכים לעזור למדינות נכשלות בכספים שלהם. יהיו מדינות שלא יוכלו להמשיך באיחוד הזה".

"שמירה על חשיפה מנייתית גבוהה"

"המדינה מעורבת בהכל, זה כמו דילר שמחלק את הקלפים", אמר מנהל ההשקעות הראשי גילי כהן. "אין כזה דבר כוחות שוק".

לדבריו, עולם ההשקעות המסורתי מוגדר היום מחדש כאשר קשה מאוד להבין באפשרויות הקיימות מהו נכס כלכלי ומהו נכס ספקולטיבי: "גם אג"ח 10 שנים בארה"ב או מחירי סחורות הם כבר משהו שאנחנו לא יכולים לחזות - זה לא אומר שמדובר בנכס ספקולטיבי, זה פשוט שאנחנו לא יכולים להסביר את המגמות האלה אלא בדיעבד. הרוב המכריע של החברות בישראל לא ייתקל בבעיות החזר גם כתרחיש כלכלי חלש הודות לגל הגיוסים של 2010. ניתן לקבוע באופן כללי כי משבר האשראי של הפירמות הסתיים - גם במצב של משיכת הכלכלה טיפה לאחור, לא נראה כאן פירמות שבשנים 2011-2012 נתקלו בקושי בהחזר החוב שלהן".

"יש מלחמת מטבעות שעוזרת ליצואנים ומינוף זול במחירים מגוחכים שמופנה לרכישת חברות - יש גם הרבה גופים מוסדיים שנמצאים מתחת לחשיפת המניות הרגילה שלהם", אומרים באקסלנס ומסבירים בכך את האטרקטיביות של שוק המניות, שלטענתם צפוי להמשיך בדרכו קדימה.

"הפד הוא אמנם פצוע - אבל הוא עדיין האריה הכי חזק בשוק; הצהרת הכוונות שלו מספיקה כעיקרון כדי לקבוע את המגמה. אסטרטגיית ההשקעה שלנו כרגע היא שמירה על חשיפה מנייתית גבוהה תוך התמקדמות בחברות חזקות שמחלקות דיבידנד ויכולות להחזיק עצמן מעל המים גם בסביבה כלכלית קשה - בנוסף, אנחנו מאמינים במתן משקל יתר לשווקים מתעוררים, זאת לצד ארה"ב שעושה רושם שמתעוררת מחדש", אמר כהן.

"ענף ההשקעות זה ענף הסלולר הבא"

"הרגולטור עוד לא החליט מהו ענף בתי ההשקעות, זה מזמין לקבל החלטה איך צריך להיראות הענף הזה ואני חושב שהתהליך הזה עוד לא הושלם", אמר מנכ"ל בית ההשקעות, דוד ברוך. "בלוח זמנים קצר יכול ענף בית ההשקעות להיות ענף הסלולר הבא: מעט שחקנים, מעט תחרות".

לדבריו, "על מדינה לשמור גם על גופים קטנים יותר מבתי ההשקעות הגדולים (עליהם נמנה גם אקסלנס - ע.ר.)". הוא ציין כי בתי ההשקעות מתמודדים עם אתגר קשה במצב הקיים כשניהול ההשקעות נעשה בסביבת ריבית נמוכה וסביבת מאקרו עולמית מורכבת, זאת לצד שינויים תכופים בסביבת התחרות וכן התעצמות של הרגולציה.

ברוך הביע ביקורת על המקום המרכזי מדי, לטעמו, שתופסים הבנקים במגרש של חיסכון ארוך טווח בטענה כי הדבר רק מעודד את מגמת הריכוזיות במשק ופוגע בתחרות.