אטיאס: יזמים יוכלו לחסוך 15% מעלות הקרקע אם ימהרו

מועצת מקרקעי ישראל החליטה כי היזמים יוכלו לחסוך בעלויות הקרקע אם יצליחו לסיים פרוייקטי בנייה למגורים בתוך 30 חודש ■ ההצעה תחול על פרויקטים בבניה רוויה בהם 50 יחידות דיור לפחות

יזמים יוכלו לחסוך 15% מעלות הקרקע אם יצליחו לסיים פרוייקטי בנייה למגורים בתוך 30 חודש, כך החליטה מועצת מקרקעי ישראל במסגרת ישיבה מיוחדת שכינס היום (ב') שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, שגם עומד בראשה.

לפי ההחלטה, שעליה הכריז רוה"מ בנימין נתניהו לפני מספר שבועות, היזם הזוכה במכרז מינהל מקרקעי ישראל ישלם למינהל 85% בלבד מהסכום שהציע, ועבור יתרת הסכום ייתן למינהל ערבות בנקאית. במידה ויצליח היזם להמציא למינהל אישור על טופס 4 והפנייה לאכלוס חוכרים בתוך שנתיים וחצי מיום זכייתו, הוא לא יידרש לשלם את יתרת הסכום למינהל. הצעה זו תחול על פרויקטים בבניה רוויה בהם 50 יחידות דיור לפחות.

בישיבה התקבלו עוד מספר החלטות שמטרתן יצירת תמריצים שונים שיובילו בסופו של דבר לירידה במחירי הדירות, וביניהן:

  • בקרקע המשווקת על ידי המינהל יבוצע פיתוח התשתיות על ידי הרשות המקומית למעט מקרים בהם תידרש מעורבות ממשלתית. המימון לבניית מוסדות ציבור ופיתוח שטחי ציבור בשכונות חדשות יגיע משיווק הקרקע, דהיינו מהמינהל. הצעד מעניק תמריץ לראשי ערים לאפשר שיווק דירות בתחום יישוביהם באמצעות מימון של הקמת מבני ציבור. לפי ההחלטה, יופרשו לרשות המקומית 4,500 שקל על כל דירה שתשווק במרכז הארץ ו-7,000 שקל על כל דירה שתשווק בפריפריה לטובת מבני הציבור.
  • יוגדלו הפיצויים להשבת קרקע חקלאית שיעודה שונה למגורים. המדובר בהוראת שעה למשך שנתיים, שתיצור תמריץ להשבת קרקעות חקלאיות. בתמורה להשבת הקרקע לפי דרישת המינהל בתוך 60 יום, יקבל החוכר פיצוי כספי מוגדל ב-50% מזה שקבע השמאי הממשלתי עבור זכויות החוכר בקרקע. עבור דונם קרקע המעובד בגידולי שלחין קבע השמאי פיצוי בגובה של כ-13 אלף שקל; ועבור דונם קרקע הנטוע מטעים קבע השמאי פיצוי בגובה כ-31 אלף שקל.

למעשה, כל ההצעות שהביא אטיאס לשולחנה של מועצת מקרקעי ישראל התקבלו. המדובר ב"מספר החלטות חשובות שנועדו ליצור תמריצים שונים כדי להגדיל משמעותית את היצע הקרקע למגורים ולהביא לירידת מחירי הדיור", נמסר ממשרד הבינוי והשיכון וממינהל מקרקעי ישראל. "מרבית ההחלטות שהתקבלו היום נועדו להגביר את שיווק הקרקעות למגורים והתחלות הבנייה, זאת מעבר לגלי השיווקים הגדולים של המינהל ומשרד הבינוי והשיכון מאז ספטמבר 2009".