ייצוגית ב-200 מיליון שקל: רשויות גבו היטלי השבחה שלא כדין

לטענת התובעים, רשויות גבי היטל גם בשכונות בתוכנית שיקום שאמורות ליהנות מפטור מלא

עשרות ערים, יישובים ומועצות אזוריות על הכוונת: לבית המשפט לעניינים מינהליים בפתח-תקווה הוגשה אתמול (ב') בקשה לתביעה ייצוגית בסך 200 מיליון שקל נגד המועצה המקומית קריית-עקרון והוועדה המקומית לתכנון ובנייה של זמורה, להשבת כספי היטל השבחה שנגבו בניגוד לחוק, לטענת התובעים.

התביעה הוגשה על-ידי משפחת דהרי באמצעות משרד עורכי הדין רפאל לוי-אבשלום מרחובות, בשם כל בעלי הקרקעות בארץ ששילמו או נדרשו לשלם היטל השבחה בשנתיים האחרונות.

היטל השבחה הוא תשלום הנדרש מבעל מקרקעין או מחוכר לדורות על-ידי הוועדה המקומית שאישרה תב"ע (תוכנית בניין עיר) והביאה בכך לעליית שווי המקרקעין שלו.

בתביעה נטען כי במסגרת הכרזת הממשלה על היישוב קריית-עקרון כשכונת שיקום בצו משנת 1979, ניתן פטור מהיטל השבחה לכל הקרקעות ביישוב. אך הוועדה המקומית לתכנון ובנייה זמורה בכל זאת גבתה את היטל ההשבחה על קרקעות המיועדות או המשמשות למגורים.

התובעים טוענים כי הגבייה הבלתי חוקית בוצעה גם על-ידי ועדות נוספות לתכנון ובנייה בשכונות שיקום בכל הארץ, "בשל פרשנות שגויה של החוק, אותה אימצו מרבית הרשויות בארץ, לעניין הפטור מהיטל השבחה בשכונות שיקום", אומר עו"ד לוי-אבשלום.

שתי פרשנויות

לפי לשון התביעה, רשויות מקומיות רבות מפרשות את החוק כך ש"הפטור מהיטל יחול אך ורק על מקרקעין שיועדו גם לפי תוכניות קודמות למגורים, ורק כאשר מדובר בהרחבת דירות מגורים קיימות ולא בבנייה חדשה".

פרשנות התובעים היא כי יש להעניק "פטור מהיטל השבחה על כל מקרקעין למגורים", לשון התביעה.

התובעים ביקשו מבית המשפט להרחיב את הקבוצה המיוצגת בתובענה הייצוגית לכלל שכונות השיקום בארץ, ולהורות לרשויות הרלוונטיות להצטרף כמשיבות לתובענה זו ולנמק התנגדותן.

מדובר בהחזר של כ-30 אלף שקל לפחות לכל מייצג, ובסכום כולל של כ-200 מיליון שקל, כאמור.

בין הערים בהן שכונות שיקום שייכללו בתביעה: תל-אביב, ירושלים, חיפה, רמת-גן, רמת-השרון, באר-שבע, בת-ים, בני-ברק, הרצליה, חולון, נתניה, ראשון-לציון ורבות אחרות.

לדברי עו"ד לוי-אבשלום, "להחלטת בית משפט בתביעה זו יש משמעות כלל-ארצית, הן לעניין פרשנות החוק בנושא הפטור לשכונות שיקום, והן לעניין השבת מיליוני שקלים ששולמו כהיטל השבחה ביישובים שהוכרזו".