סלקום ופלאפון לבג"ץ: לאסור על החזרת מכשירים משומשים

מבקשות להורות לשר התמ"ת לנמק מדוע לא תבוטל תקנה 3(ב) לתקנות הגנת הצרכן, הקובעת כי הצרכן זכאי לבטל עסקה ולקבל החזר כספי גם אם עשה במוצר שימוש

‎‎חברות הסלולר סלקום ופלאפון הגישו היום (ג') עתירה לבג"ץ, בבקשה להורות לשר התמ"ת לנמק מדוע לא תבוטל תקנה 3(ב) לתקנות הגנת הצרכן, הקובעת כי כאשר נדרש צרכן לרכוש טובין לצורך קבלת שירות (כלומר ציוד, כגון מכשיר סלולרי, ממיר או מודם. ח.מ.) - הוא זכאי להחזירם לעוסק גם אם עשה בהם שימוש, והעוסק ישיב לצרכן את כספו.

‏באמצעות עורכי הדין ברק טל וחניטל בלינסון ממשרד יגאל ארנון ושות', טוענות סלקום ופלאפון כי בהתקנת תקנה 3(ב) סטה השר מהוראות חוק הגנת הצרכן, המקנות לצרכן את הזכות לבטל עסקה לרכישת שירות מתמשך תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה ועתידות להיכנס לתוקף ב-14.12.2010, כיוון שעל-פי החוק, זכות הביטול של עסקה לרכישת טובין הותנתה בכך שבמוצר לא נעשה כל שימוש.

‏"לאחר ביטול העסקה ייחשבו הטובין שכבר הועברו לידי הצרכן אשר עשה בהם שימוש כטובין 'יד שנייה', גם אם לא נפגמו", מסבירות העותרות, "ולכן אין כל סיבה שצרכן אחר ירצה לרכוש אותם מן העוסק כלל, ואם כן - רק במחיר נמוך.

"על רקע זה ועל מנת למנוע פגיעה קשה בעוסקים, קבע המחוקק כי הצרכן יהיה רשאי להחזיר את הטובין רק אם לא נעשה בהם שימוש. גבולות אלה נפרצים בתקנה 3(ב), שמבטלת הלכה למעשה את תנאי 'היעדר השימוש' שנקבע בחוק".

משמעות כלכלית מרחיקת לכת

‏לדברי העותרות, המשמעות הכלכלית של יישום התקנה עלולה להיות מרחיקת לכת ולפתוח פתח לניצול לרעה של ההסדר. לטענתן, אם תיושם התקנה יוכלו צרכנים להיתלות בה ולהתקשר עם חברות הסלולר בהסכם לרכישת מכשיר טלפון, ביודעם מראש כי בכוונתם לבטל את העסקאות בתוך 14 ימים, להחזיר את המכשיר לאחר שנעשה בו שימוש, ולקבל את כספם חזרה - "והנה לך עסקת שכירות של מכשיר טלפון נייד חדש לחלוטין, למשך שבועיים, חינם אין כסף".

‏העותרות מוסיפות וטוענות כי לאור הסתירה בין הוראות החוק לבין התקנה שהתקין שר התמ"ת, צריך בג"ץ לקבוע כי השר חרג חריגה מהותית מהסמכות שהוקנתה לו בחוק להתקין את התקנות, פגע בזכויות מהותיות של העותרות, בזכות הקניין ובחופש העיסוק שלהן, ועל כן דין התקנה להתבטל. ‏

לחילופין, טוענות העותרות כי תקנה 3(ב) ממילא לא חלה עליהן וליתר דיוק על עסקה לרכישת מכשיר טלפון נייד, כיוון שבעסקאות מסוג זה (ובניגוד לעסקות עם חברות הכבלים למשל, ח.מ.) הצרכן יכול לרכוש מכשיר טלפון נייד מספק עצמאי אחר ולא ממפעיל הסלולר, והוא עושה זאת מתוך בחירה חופשית ומושכלת.‏‎‎‏