פקודת אש: הבו לנו מנהיג

אם נבחן אחד-אחד את מהלכי ביבי בכרמל נגלה: לא היו לו לא קור-רוח ולא שיקול-דעת

בתקופת אסון השריפה הייתה ישראל זקוקה למטוסי כיבוי - אבל לא פחות מכך למנהיגות. בעיית המטוסים נפתרה בעזרת מדינות חוץ. ומה עם המנהיגות? בואו נבחן שאלה זו על סמך ההתנהלות ומהלכיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבוע האחרון.

מטה חיצוני

ביום שלישי השבוע הודיע נתניהו על "הקמת מטה חיצוני לאומי למשרדי הממשלה, שתפקידו יהיה לתת מענה לתושבי הכרמל שניזוקו מהשריפה. לראש המטה מונתה ראש עיריית נתניה מרים פיירברג". ממשלה עם שפע שרים עם ובלי תיק, המוני סגני שרים ללא תעסוקה, מנכ"לים ופקידים לרוב - ואחרי כל אלה פונה ראש הממשלה לעזרת ראש עיריית נתניה?!!

הזמנת המטוסים

הרבה התפאר נתניהו על הזמנת המטוסים. והנה גילה "ידיעות אחרונות" השבוע, שנתניהו עשה את אותו הדבר בתקופת כהונתו הראשונה כראש הממשלה. גם אז פשטה אש ביערות הצפון, ראש הממשלה נתניהו אמר שזו "מכה ברמה הלאומית" וכי "יש צורך למצוא פתרון מהיר לחיזוק ותגבור מערכת הכבאות". לפני 12 שנה, באוקטובר 1998!!!

יום אבל לאומי

ביום שנספו 40 הסוהרים באוטובוס (2 בדצמבר), הכריז נתניהו: "אני אכריז על זה כיום אבל לאומי". אלא שיום אבל לאומי זה דבר מאוד מורכב ובעייתי. ואמנם ארבעה ימים לאחר מכן "ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את מזכיר הממשלה לרכז את הפעילות הנדרשת להנצחת זכר הנספים". מאבל לאומי להנצחה, שהיא כבר דבר אחר לחלוטין.

שירות כבאות לאומי

ביום רביעי השבוע, בוועידת השלטון המקומי, הכריז נתניהו כי "תוך עשרה ימים אביא לממשלה הצעה להקמת שירות כבאות לאומי, אבל אנחנו צריכים גם שירות כבאות אווירי, זה הפתרון לשריפות ענק". את הדברים הללו אמר נתניהו גם לפני 12 שנה.

אלה הן כמובן דוגמאות על קצה המזלג, מתקופה של אסון שבה אמור מנהיג לנהוג בקור רוח ותוך שיקול דעת מרבי. מהמקרים הללו למדים ששני האלמנטים הללו לא התקיימו במהלכיו ובהחלטותיו של המנהיג נתניהו.

אדרבה, אנחנו רואים בהחלטותיו של נתניהו רצון עז ליצור כותרות שיסיטו את תשומת הלב מהאסון עצמו, מתוצאותיו, מאחריותו שלו. הוא לא יכול להמתין עד לאחר האסון, אצה לו הדרך כי הוא שרוי במצוקה, ואדם במצוקה מרגיש צורך לעשות "משהו", לא משנה מה, כל דבר היכול ליצור מראית עין של מנהיגות, של החלטה, של תנועה. וכך מתקבלות החלטות ללא התייעצות, ללא מחשבה, ללא תכנון, ללא בדיקה של אפשרויות וכדאיות. וכך ההחלטות הללו מתבטלות במקרה הטוב, במקרה הרע הן מיושמות ומוסיפות לנזקים שכבר נגרמו.

קריאה לתומכי הליכוד והימין

מבנה האישיות של נתניהו אינו יכול להיבדק ע"י מבקר המדינה או אפילו ע"י ועדת חקירה ממלכתית. זהו תחום שבו על הציבור לומר את דברו. לכן אני מוצא לנכון להפנות קריאה אל הציבור בכלל, ואל תומכי הליכוד בפרט. אנא, אל תגיבו בצורה האוטומטית המקובלת, כלומר הגנה על מנהיג המפלגה שלכם בכל מחיר. יחד עברנו כולנו ימי חרדה רבים, ימים של השפלה על חוסר האונים. התחושות הללו חצו קווים מפלגתיים, יצרו גשר מעל חילוקי דעות ועמדות פוליטיים ומפלגתיים. צריך שגם גיבוש דעה לגבי המנהיגות ייעשה באופן כזה - ללא הבדל עמדה או דעה.

כולנו חייבים לשאול את עצמנו אם אנחנו יכולים להרשות לעצמנו מנהיגות כמו זו שהופגנה באירוע הטראומטי של השריפה. כשלעצמי, אין לי התנגדות שראש הממשלה הבא גם הוא יהיה מהליכוד. השאלה אינה מאיזו מפלגה בא המנהיג, אלא האם הוא מנהיג ראוי. התשובה לשאלה זו היא בנפשנו, אנשי שמאל וימין, ליכוד וקדימה, דתיים וחילונים - כולנו.

matigolan@globes.co.il