פיאד ללבני: הפלסטינים לא יכריזו על מדינה באופן חד-צדדי

בהופעה יוצאת דופן בצידו של ראש ממשלת הרשות הפלסטינית, סאלאם פיאד, ברשת ABC, לבני לא דוחה על הסף הצעות גישור מארה"ב: "תלוי במהות"

בהופעה נדירה לצידו של ראש הממשלה הפלסטיני, סאלאם פיאד, אמרה היום (א') ראש האופוזיציה, ציפי לבני, כי ישראל שגתה בהחלטתה לדחות את בקשת ארה"ב להקפאה נוספת של הבניה בשטחים. היא לא דחתה על הסף את הרעיון של הצעות גישור עתידיות מארה"ב. הכל "תלוי במהות", אמרה. לבני ופיאד רואיינו בתכנית "השבוע" ברשת ABC.

"אני מאמינה שליחסים בין ישראל לארה"ב יש חיוניות קיומית מבחינת ישראל", אמרה לבני. "אם צריך לבחור בין בניית עוד בניינים לבין עשיית שלום, אני מעדיפה עשיית שלום. אני מאמינה שהסכם שלום בין ישראל לפלסטינים הוא אינטרס ישראלי, לא טובה לנשיא אובמה. ישראל צריכה לקבל החלטות מסוג זה כדי לחיות בשלום".

המראיינת, כריסטיאן אמאנפור, שאלה את פיאד האם הממשלה הפלסטינית מתכננת להכריז על הקמת מדינה באופן חד-צדדי.

תשובתו: "אנו מחויבים למדינה, לא להכרזה על מדינה. אנו רוצים מדינה. הכרזנו על מדינה פלסטינית ב-1988. הפעם אנו רוצים מדינה ממשית, על הקרקע".

בתשובה לשאלה כיצד תפעל בעתיד, אמרה לבני, כי השקפותיה על השלום ועל תהליך השלום אינן עולות בקנה אחד עם אלה של הממשלה הנוכחית.

"בעבר הצעתי לנתניהו, יותר פעם אחת, להקים קואליציה שונה, שלא רק תדבר על רעיון של שתי מדינות אלא תתרגם (את הדיבורים) להסכם שלום עם הפלסטינים. לרוע המזל, הוא החליט להקים את הקואליציה הנוכחית".

האם את מצפה להצעות גישור של ארה"ב בנושאי הליבה? - שאלה המראיינת.

לבני השיבה: "אני מאמינה שמבחינת ישראל הדבר הטוב ביותר הוא לנהל מו"מ, לקבל החלטות, ולסגור עסקה בעצמה".

המראיינת לא ויתרה: האם תוכלי להסתדר עם הצעות גישור אמריקניות?

לבני: "זה תלוי במהות". היא הוסיפה, שההצעות האמריקניות יצטרכו לעלות בקנה אחד עם האינטרסים של ישראל.

"לא כל דבר הוא משחק סכום אפס", אמרה לבני. "לא כל דבר שהוא פרו-ישראלי הוא אנטי-פלסטיני או להיפך".

פיאד אמר, כי הפלסטינים יקבלו בברכה הצעות גישור מארה"ב, אם אכן יהיה צורך בהן.

"ייתכן שלא יהיה אפשר להימנע מכך שבשלב מסוים ארה"ב תשמש כברוקר ותציג הצעות גישור", אמר פיאד.