המשך פיתוח מאגר "תמר" בסכנה; חשש מאובדן חוזה ענק

השותפויות דיווחו: "בוחנים המשך השקעותינו בפיתוח הפרויקט" ■ לא ברור האם מלוא החוזה עם החברה לישראל מצוי בסיכון או רק חלקו

הסכנות עליהן התריע הבוקר מנכ"ל דייוידסון, מנכ"ל נובל אנרג'י, בהקשר של קידוח תמר מגיעות מהר מהצפוי: שותפויות דלק קידוחים , דלק אנרגיה , אבנר וקבוצת דלק הוציאו הערב (א') הודעה דרמטית לבורסה במרכזה חשש לאובדן עסקה מהותית למכירת גז טבעי מקידוח "תמר". אליהן הצטרפה מאוחר יותר גם ישראמקו שעידכנה בנושא.

"בהמשך.. למכתבו של שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו, לראש הממשלה מר בנימין נתניהו ולנאומו מהיום של שר התשתיות הלאומיות בוועידת ישראל לעסקים - הרינו להודיע כי... לקוח פוטנציאלי מרכזי ומהותי של פרוייקט תמר עומד להכריע בעניין רכישת הגז הטבעי הנחוץ לו מספקית הגז המצרי EMG, וזאת חלף רכישתו מפרוייקט תמר", נכתב בהודעה ששוגרה הערב לבורסה וכן לרשות נייירות ערך.

על פי השותפות, "ביקש שר התשתיות את התערבותו המיידית של ראש הממשלה, על מנת למנוע עיכוב או השהיה בפיתוח הפרוייקט העלולים לעלות למשק הישראלי ביוקר רב".

החברות המעורבות בקידוח מגלות כי בעקבות החשש לאובדן העסקה, "פנו השותפים הישראליים בפרוייקט תמר לשר האוצר ולשר התשתיות במכתב הכולל, בין היתר, דרישה להגבלת תחולת המלצות וועדת ששינסקי והחרגה מהן של חזקות קיימות (לרבות חזקת "תמר"), כפי שהובטח מספר פעמים בעבר.

בהמשך כותבות החברות כי "אם אכן ייחתם הסכם כנ"ל (בין הלקוח לבין EMG המצרית - ע.ר.), עלול הדבר לגרום לנזק משמעותי לפרוייקט תמר וכן לנזק רחב היקף למשק הישראלי".

בסעיף השני בהודעה מודיעות השותפות כי עקב הוודאות העסקית והמימונית שנוצרה בעקבות המלצות וועדת ששינסקי, הן "בוחנות את המשך השקעותיהו בפיתוח פרוייקט תמר, לרבות היקף ומועד נטילת התחייבויות כספיות נוספות".

השותפות מתחייבות להמשיך ולבחון באופן שוטף את ההתפתחויות בתחום לאור הנסיבות המשתנות.

הגענו לרגע האמת

חברת האנרגיה הגדולה שעל בחירתה בספק זר התריע שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו בפני ראש הממשלה היא החברה לישראל , כך עולה מנוסח המכתב הדרמטי ששיגר שר התשתיות לנתניהו בסוף השבוע שעבר.

במכתב שהעתקו הגיע לידי "גלובס" כותב לנדאו כי "הגענו לרגע האמת, הימנעות ממעשה אינה אפשרית עוד" כותב לנדאו לנתניהו ומזהיר את ראש הממשלה כי "איש מאתנו לא יוכל להסביר לציבור הישראלי מדוע ממשלת ישראל תומכת בגז המצרי בהיקף חסר תקדים ומעדיפה אותו על פני הגז הישראלי".

כזכור פנה לנדאו לנתניהו עם פרסום מסקנות הביניים של וועדת ששינסקי וביקש את התערבותו הדחופה בנימוק שמדובר במסקנות שהשלכותיהן חורגות מהתחום הכלכלי הטהור. נתניהו בתגובה ביקש מלנדאו כי ימתין עד לסוף החודש. ואולם במכתבו לראש הממשלה בסוף השבוע שעבר דוחה לנדאו את בקשת ראש הממשלה.

"התערבותך והכרעתך בנושא הפקת הגז מתמר דרושות עוד היום" כתב לנתניהו "החברה לישראל עומדת להכריע בעניין רכישת הגז הנחוץ לה מספק זר. מדובר באובדן הסכם ההתקשרות של צרכנית פרטית גדולה עם 'תמר', בהיקף של מיליארדי דולרים, היקף אובדן שאף עלול לגדול, לאור העובדה שצרכני גז גדולים נוספים עלולים ללכת בעקבותיה, ולהרחיב את היקף הרכישה מהספק הזר על חשבון הרכישות המתוכננות מ'תמר'. הסיבה לכך - בשל אי הוודאות הקיימת עדיין לגבי יכולתה של 'תמר' לספק את הגז במועד. נתונים אלו מטילים נטל נוסף על הקמתה של 'תמר', בוודאי בטווח המיידי. מעבר לכך, איש מאתנו לא יוכל להסביר לאן נעלמו כספי המסים המצופים ומדוע ישראל אינה ממהרת לפתח את הפוטנציאל הטמון במימיה הכלכליים. במיוחד, נוכח אי הוודאויות המאפיינות את המזרח- התיכון".

באשר לרצונו להחריג את תמר ממסקנות וועדת ששינסקי טוען לנדאו במכתב לנתניהו כי שר האוצר עצמו התבטא בעבר בתקשורת כי בכוונתו להחריג את 'תמר'. "עם ישראל זקוק בראש ובראשונה לאספקת חשמל אמינה, זולה ונקייה, ותנאי הכרחי לכך הוא אספקה סדירה ובטוחה של גז- טבעי משדה 'תמר' בהקדם האפשרי ללא שיבושים ותקלות. עם הגילויים מ'לויתן', יהנה הציבור הישראלי ובשפע מכספי המיסים".

"בידיך להכריע אם מדינת ישראל תפתח את מקורות הגז הטבעי שלה ותהנה מעצמאות באספקת האנרגיה מגז, אם לא" מסכפ לנדאו את פנייתו לראש הממשלה "הכרעה זו צריכה להתקבל לא בסוף החודש, כפי שכתבת אלי במכתבך, כי אם בסוף השבוע הזה, ואולי אפילו עוד היום".

העסקה בין השותפות בקידוח "תמר" לבין החברה לישראל מוערכת ב-8 מיליארד דולר ומקיפה מספר מתקנים של החברה לישראל. לא ברור האם השותפויות השונות ב"תמר" חוששות מאובדן החוזה כולו או רק מחלקו.

כזכור, הייתה אמורה תמר לספק 67% מהגז למתקני החברה לישראל - על פי דיווחים שפורסמו כבר בחודש אפריל.