רוביני: המדיניות כרגע באירופה היא להלוות, להתפלל ולקוות

"נביא הזעם" ממשיך לא לראות עתיד ורוד לאירופה וטוען כי צמיחתן ב-2011 תהיה קטנה ■ עם זאת, רוביני אומר כי הכלכלות המתפתחות הן אלה שימשכו את כלכלות העולם קדימה

"הסיכון שמשהו פרוע יקרה עדיין קיים", אמר הכלכלן נוריאל רוביני, המכונה גם "נביא הזעם" בגלל שצפה את המשבר הכלכלי הגלובלי שנים מראש. "כרגע המדיניות באירופה היא להלוות, להתפלל ולקוות שזו רק בעיה של מזומנים ולא בעיה בכושר הפירעון".

לטענת רוביני, האמצעים הפשוטים בהם משתמשים בגוש האירו ישאירו את יוון ופורטוגל בנסיגה בשנה הבאה בעוד צמיחה של ספרד תהיה מזערית - בשיעור של 0.1% בלבד. כלכלת אירלנד, המדינה השנייה אחרי יוון שנזקקה לסיוע כלכלי, תצמח ב-1%.

בנוסף, ציין רוביני את קריאתו של ז'אן קלוד טרישה, נגיד הבנק המרכזי באירופה, שאמר שצריך להגדיל את קרן הסיוע ליבשת בסך 750 מיליארד אירו. לטענת רוביני, "כרגע המשאבים מספיקים לאירלנד, פורטוגל ויוון להישאר עם הראש מעל המים".

לגבי סין, אמר רוביני שלאור נתוני האינפלציה המאכזבים בחודש נובמבר באירופה של יותר מ-5%, לדבריו, היא יודעת שעליה למתן את המדיניות הכלכלית שלה אך היא עדיין מפחדת שזה יפגע בצמיחה. עוד הוא הוסיף כי ב-2011 שיעור התמ"ג יגדל בסין ב-8.7%, פחות מ-10% שממשלת המדינה חוזה.

בינתיים, חוזה רוביני שהלחץ הפוליטי על ה'פד' ידגיש שתוכנית ה-QE2 (תוכנית רכישת האג"ח הממשלתיות ב-600 מיליארד דולר) נכשלה בהורדת שיעור האבטלה. בנוסף לכך, הכישלון של וושינגטון בהגעה להסכמה לגבי אסטרטגיית הקיצוצים רוביני טוען ש"הלחץ על ה'פד' לנקוט בצעדים נרחבים נוספים יגבר".

עם זאת, רוביני לא מסכים עם הכינוי "נביא הזעם" הפסימי שדבק בו, וצופה שכלכלת סין, הודו וברזיל יגדלו ב-6.3% בשנה הבאה, ובכך תשלש את התפתחותם של הכלכלות המפותחות להן הוא חוזה צמיחה של 2.1%. "החדשות הטובות הן שהסיכוי למיתון נוסף את עצמו נסוג", אמר רוביני והוסיף, כי הכלכלות המתפתחות יהיו אלה שימשכו את העולם קדימה בזמן שהכלכלות המפותחות ימשיכו להילחם בחובות ולכן צמיחתן תהיה קטנה יותר.

מבין הכלכלות המפותחות הגדולות, רוביני צופה שלארה"ב תהיה את הצמיחה המהירה ביותר ב-2011 בשיעור של 2.7%, גרמניה אחריה עם 2.2% וכלכלת בריטניה תצמח ב-1.7%.