מדד המחירים לצרכן עלה בנובמבר 0.1%; המלפפון ירד 27%

סעיף הדיור ככלל נותר ללא שינוי, כאשר שירותי דיור בבעלות הדיירים נחלש ב0.2%, ירידה שקוזזה ע"י עלייה בשיעור דומה בסעיף שכר דירה ■ האינפלציה השנתית עומדת על 2.3%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה הערב (ד') כי מדד המחירים לצרכן עלה בחודש נובמבר ב-0.1% בלבד, כאשר הצפי בקרב הכלכלנים בשוק היה לעלייה של 0.2-0.3%.

לפיכך עומדת האינפלציה השנתית על 2.3%, הן ב-12 החודשים האחרונים והן מתחילת השנה (ינואר-נובמבר), כאשר האינפלציה ללא מרכיב הדיור עומדת על 1.6% בלבד בשנה האחרונה.

המרכיבים אשר עלו החודש היו: הדלק שעלה ב-2.7%, סעיף התקשורת שעלה ב-2.1% בעקבות התייקרות חשבון הטלפוניה הסלולרית, התייקרות עונתית נרשמה גם בסעיף ההלבשה שעלה ב-2.3% בעקבות מכירות קולקציית החורף. הבשר התייקר ב-2.1% ומוצרי החלב המצויים תחת פיקוח עלו ב-1.2%.

קיזזו כמעט לחלוטין את העליות הללו, הצניחה החדה במחירי המלפפונים שירדו ב-27% ומחירי העגבניות שירדו ב-16.5%.

יצויין כי סעיף הדיור ככלל נותר ללא שינוי, כאשר שירותי דיור בבעלות הדיירים נחלש במקצת (0.2%), ירידה שקוזזה ע"י עלייה בשיעור דומה בסעיף שכר דירה.

תגובות למדד

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב (לשכת העצמאים והעסקים בישראל): "המדד הנמוך מוכיח, כי ישנה יציבות מחירים, אבל המשק הישראלי רדום!". לדבריו, "קיימים עודפים בתקציב המדינה ואפשר היה לעשות שינוי אמיתי ולעודד את המגזר העסקי, ללא פגיעה ביציבות המשק. לצערנו זה לא נעשה!"

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "לנוכח מדד המחירים לצרכן, שעלה ב-0.1% בלבד בחודש שעבר, המשך התחזקות השקל כנגד הדולר והותרת הריבית בארה"ב ללא שינוי, ריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי בפעם שלישית ברציפות בחודש הבא. עם זאת, משום שהמדד ללא דיור עלה 4.2% (בקצב שנתי) בחמשת החודשים האחרונים, תתחייבנה העלאות ריבית נוספות בהמשך".

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "המדד הנמוך נותן ביטוי למצב האינפלציה בהיעדר השפעות של סעיפי הדיור אשר הובילו לעליות החדות במהלך השנה החולפת, אולם לדעתנו העליות החדות שנרשמו במחיר חומרי הגלם כמו חיטה, תירס, מתכות ואנרגיה, טרם באו לידי ביטוי במחירי המוצרים המוגמרים ועשויים לתרום ללחצים אינפלציוניים בהמשך ולעליות. להערכתנו, בנק ישראל עשוי יהיה להפתיע את שוק ההון ולהעלות את הריבית עוד החודש למרות שנתוני המדד כביכול מאפשרים לשבת על הגדר חודש נוסף".