פויו זבלדוביץ' ופונטיפקס ישקיעו 14 מיליון דולר בסקיור

מטרת ההשקעה היא להשלים ניסוי שלב III במוצר שלה - Femarelle - לטיפול בגלי חום ובתופעות המאפיינות את גיל המעבר אצל נשים

קרן ההון הסיכון פונטיפקס של אלי הורביץ וקרן ההשקעות טמרס של פויו זבלדוביץ', ישקיעו 14 מיליון דולר בחברת SeCure Pharma, בכמה שלבים ועל-פי התקדמות החברה. מטרת ההשקעה היא להשלים ניסוי שלב III (ניסוי יעילות, האחרון לפני שיווק) במוצר שלה - Femarelle - לטיפול בגלי חום ובתופעות המאפיינות את גיל המעבר אצל נשים. טרם הגיוס הנוכחי הושקעו בחברה מעל ל-9 מיליון דולר.

המוצר של סקיור כבר נמכר ב-25 מיליון דולר בהעולם, ומופץ בין היתר על-ידי טבע, אך משווק כתוסף מזון.

הרכבו של המוצר, המופק מצמח הסויה, דומה למוצרים בשוק, כך שהוא מאושר ברוב העולם כתוסף. אך הוא ייחודי בהרכבו כך שניתן לרשום אותו כפטנט ולכן הוא מתאים גם להיות תרופה.

עד היום לחברה היה נוח למכור את המוצר כתוסף, אף שטרחה ועשתה בו ניסויים קליניים נרחבים. זאת, משום שהמימון של תהליך הרגולציה לתרופה גבוה. סיבה נוספת לרישומו כתוסף היא שנשים רבות נרתעו מנטילת תרופות על-בסיס הורמונלי נגד תופעות גיל המעבר, בעקבות מחקרים שקישרו תרופות אלה לעלייה בסיכון ללקות בסרטן. על אמינות המחקרים יש ויכוח, אבל בינתיים נוצר חסם בשיווק תרופות הורמונליות נגד תופעות גיל המעבר, לעומת פתיחות רבה יותר לתוספים.

הביטוח לא מממן תוספי מזון

כיום, כ-15 שנה לאחר שהחברה ביססה את המעמד של תוסף מזון בעל הוכחות קליניות ונחשפה גם לעולם הרפואי, היא מרגישה שהגיע הזמן למצב את המוצר כתרופה לכל דבר.

"תרופה ניתנת לתמחור יקר יותר מתוסף, וניתן לקבל עבורן מימון מחברות הביטוח, שלא מממנות תוספי מזון. כמו-כן, קל יותר לעשות סביב תרופה עסקה עם חברת פארמה גדולה", אומר מנכ"ל סקיור, רון גוטרמן.

סקיור קיבלה כבר לפני כשנתיים אישור להיכנס לשלב III של הניסויים, במסלול חדש של ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקנית) - המסלול הבוטני. המסלול הזה פותח על ידי ה-FDA כדי להכניס בהדרגה את עולם תוספי המזון תחת פיקוח, והוא מיועד למוצרים המופקים מצמחים.

"הניסוי התעכב משום שה-FDA צריך עדיין לפתח את הכללים למסלול הבוטני", אומר גוטרמן. "רוב המוצרים שמעוניינים להירשם בו, נמצאים בשלבים מוקדמים יותר של הניסויים הקליניים. רק אנחנו הבאנו מספיק מידע קליני כדי להיכנס לשלב III. "הרשות התלהבה והציע לנו כך גם במוצרים הבאים שלנו". כניסה ישירה לניסוי שלב III על בסיס מידע קליני ממדינות מחוץ לארה"ב זו גם האסטרטגיה של חברה אחרת שבה השקיעה פונטיפקס - חברת מקרוקיור. האחרונה מכרה את מוצריה במשך יותר מעשור בשוק הישראלי בלבד, וכעת ניגשת לשלב III של הניסויים בארה"ב.

בעבר סיפר גוטרמן כי סקיור נמצאת במו"מ עם חברות פארמה גדולות להסכם שיווק למוצר, אך הסכם כזה לא נחתם לבסוף. "הרגשנו לא מוגנים מבחינת הקניין הרוחני", הוא אומר, ומוסיף כי בזכות הסכום שגויס, תוכל החברה לסיים את רישום הפטנטים ולחזור לשיחות.

גוטרמן הקים את סה-קיור ב-1993. הוא אינו בעל תואר בביולוגיה אלא אוטודידקט בתחום, רקע שנשמע תחילה לא מספק עבור ממציא של תרופה, אולם כיום יש להמצאתו גיבוי מחקרי עשיר.

החברה מומנה עד היום על-ידי משקיעים פרטיים ובהם משפחת רחמני מביטוח איילון (נגה רחמני משמש אף כדירקטור) משפחת פדרמן וכן גופים מוסדיים ובהם לידר.