מה שזוג רגליים חטובות יכול לעשות

ביהמ"ש מתבקש לעיתים להיות גלגל הצלה לגברים שהגיעו למצב כלכלי קשה בגלל נשים

בית המשפט לענייני משפחה מתבקש לא פעם להיחלץ לעזרתם של גברים, אשר מוחם הסתחרר מבושם נשי או מזוג רגליים חטובות כשאלה הביאו אותם להתנהלות תמוהה, ולכשהתפקחו מצאו את עצמם בבוץ כלכלי.

באחד המקרים הקיצוניים יותר התקבלה לפני כשנתיים תביעתו של בעל לביטול הסכם גירושים בטענה של עושק. הבעל, שטרם היכרותו עם האישה היה בעל חברות מצליח ונתפס כאדם נורמטיבי מן היישוב, הכיר את אשתו השנייה והצעירה ממנו בשנים לא מועטות בעודו נשוי לאשתו הראשונה, והתאהב בה באופן אובססיבי עד לכדי התמכרות של ממש.

האישה ידעה לנצל היטב את חולשתו אליה, והחתימה אותו על לא פחות מ-4 הסכמי ממון לטובתה, שהראשון בהם נחתם עוד כשהיה נשוי לאישה הראשונה, והאחרון, כשנה לאחר שהאישה כבר עזבה אותו ועברה לגור עם גבר אחר, בתקווה שתשוב אליו בחזרה.

כל אחד מההסכמים היה הזוי יותר ממשנהו. באחד ההסכמים נקבע בין היתר כי אם הבעל לא יזדרז ויינשא לאישה בתוך 7 חודשים ממועד גירושיו מהאישה הראשונה - הוא ישלם לה פיצוי בסך של 250 אלף דולר, בנוסף להעברת סכומי כספים נוספים בסך מיליוני שקלים.

במסגרת ההסכם האחרון הבעל התחייב בין היתר לתשלום מזונות בסך 5,000 שקל לחודש לבן ו-10,000 שקל לחודש לאישה לכל ימי חייה, גם אם תינשא לאחר, וללא אפשרות לעתור להקטנתם או לשינויים.

במקרה זה בית המשפט אכן נעתר לתביעתו של הבעל, אך מדובר במקרה קיצוני מאד בנסיבותיו, הן לאור העובדה שהבעל לא היה מיוצג על-ידי עורך דין, והן לאור אישיותו ומצבו הנפשי הבעייתיים מאוד של הבעל, עליהם העיד פסיכולוג מיוחד.

על מידת ניתוקו של הבעל מן המציאות ניתן היה ללמוד בין היתר גם מהעובדה שהסכים להכניס כבטוחה להסכם את הדירה שהיתה שייכת לו ולאשתו הראשונה, ושהועברה לידיה עוד במסגרת גירושיו ממנה.

בנסיבות פחות קיצוניות, ספק רב מאד אם בית המשפט יוכל לתקן טעויות חמורות, גם אם נגרמו בשל אהבה. כך לדוגמה תיק שעדיין תלוי ועומד בפני בית המשפט, עוסק בתביעתו של בעל לקבל מחצית מתוכנית החסכון הרשומה על שם אשתו, כשאת החסכון צברה האישה מתשלומים של 150 שקל שהעביר לה הבעל עבור כל פעם שבה הסכימה לקיים עימו יחסי מין.

האישה טוענת כי כספים אלה עבור יחסי המין היא הרוויחה ביושר ובעבודה קשה, ולכן הם ניתנו לה במתנה עבורה בלבד. הבעל, לעומת זאת, טוען כי את העבודה הקשה עשה הוא עצמו, אך בכל מקרה יהיה עליו לתת הסבר משכנע מדוע העביר את הכספים על שם האישה בלבד.

ימים יגידו כיצד יכריע בית המשפט במקרה זה, האם יראה בכך הסכם לגיטימי בין שני בגירים או "אובדן שפיות זמני" מצד הבעל המאוהב.

אין ספק כי העצה הכי טובה היא לא להגיע למצב שבו בית המשפט הוא חבל ההצלה שלך. צריך לזכור כי הסכמים ובפרט הסכמי ממון נחתמים בדרך-כלל בימים טובים, כשהכל ורוד, אבל הם נועדו רק לימים הרעים, אם יגיעו כאלה, וכשאתה מבטיח בהסכם גן של שושנים - תוודא שהם לא יתגלו לאחר הפירוד כקוצים.

* עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי מומחית לדיני משפחה וירושה.