שטייניץ, זה הכסף שלנו

כדאי ללמוד לקח מהמינוי המוזר של יהודה נסרדישי לרשות המסים - ולתקן במינוי הבא

יש לקוות כי הפיאסקו שליווה את תהליך קבלת ההחלטות לגבי המינויים של הרמטכ"ל, המפכ"ל ומנכ"ל המשרד לביטחון פנים, לא יחזור על עצמו בקרוב בבחירת מנהל רשות המסים, תפקיד אזרחי אך בעל חשיבות רבה ביותר.

כבר ראינו את ניצני המאבק: תחקיר שפורסם על היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד משה מזרחי, הנמנה עם המועמדים, ובעקבותיו ראיון עם אותו יועץ, מהווה כנראה רק סנונית ראשונה.

מינוי המנהל הנוכחי של רשות המסים, יהודה נסרדישי, היה מוזר, וראוי ללמוד אותו כלקח לקראת המינוי הבא. ועדת האיתור שמינה שר האוצר דאז בחרה במועמד חיצוני, זאב פלדמן, רואה חשבון שייצג מול רשות המס מספר אוליגרכים, באותם תיקים שהביאו להשעיית פקיד השומה שטיפל בהם, השעיה הנמשכת עד היום.

מועמדותו של פלדמן לא התקבלה, ובתום הליך ארוך נבחר לנהל את הרשות אחד מסגני המנהל הקודם, העומד כיום לדין. בטרם יבשה הדיו על כתב המינוי, הזדרז שר האוצר להודיע כי המינוי שביצע לא נראה לו והוא מהווה רק את הרע במיעוטו. עם ברכת דרך שכזו, לא פלא שכניסת המנהל הנוכחי לתפקידו לא היתה קלה.

מנהל רשות המסים עומד בראש מערכת הכוללת את כל משרדי המיסוי הישיר והעקיף: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מכס, מיסוי מקרקעין, מס קנייה, בלו ומשרדים הקשורים בהם כחקירות והוצאה לפועל.

לצורך אכיפת חוקי המס מעסיקה רשות המסים כ-5,200 עובדים וגובה כ-200 מיליארד שקל, המהווים (תלוי בשנה) 80%-90% מתקציב המדינה. לרשות המסים יש קשר עם כל אזרח כמעט, והתנהלותה כלפי ציבור הנישומים היא חלק ממרכיבי איכות החיים בארץ, מעבר לתפקידה הכלכלי החשוב.

הרשות עברה בשנים האחרונות שתי טלטלות מהן לא התאוששה וגרמו לה לליקויי תפקוד, מורל ירוד, פרישה מואצת של עובדים מוכשרים ובסופו של דבר לפגיעה בגביית המס ובשירות לאזרח.

האירוע הראשון היה איחודם להלכה (לא למעשה) של אגפי המסים. מטעמים אישיים, במסווה של התייעלות, נוצרה מפלצת אימתנית שאינה ניתנת לניהול. למפלצת זו הנהלה מרכזית שאינה מסוגלת לפקח ולכוון את עשרות המשרדים האזוריים והייעודים. התייעלות כלל לא נוצרה. אדרבה, התווספו משרות מטה על חשבון עבודת שדה, והפעילויות, שלא תואמו לפני האיחוד, ממשיכות להתבצע בנפרד, בעוד המנהלים המקומיים הפכו ליחידות עצמאיות שאינן פועלות תמיד על-פי הנחיות המטה.

עובדים מוכשרים פרשו מן השירות ומחליפים מתאימים לא מילאו עדיין את מקומם; אנשי מטה האחראים על הפעילות המשותפת אינם בקיאים בחומר ואינם מסוגלים לתת תשובות; הסיכוי שיועץ משפטי או מקצועי שמקורו במע"מ יוכל להנחות פקידי שומה בבעיות מורכבות של מס הכנסה שואף לאפס. נוסף על כך, הוועדה שמונתה לבחון את המצב לאחר המיזוג התחמקה מלמלא את תפקידה, ובעצם נמנעה מלתת המלצות.

האירוע הטראומתי השני היה מעצרם, ובהמשך העמדתם לדין, של מנהל רשות המסים וסגניו, בחשש לשוחד ולהפרת אמונים. היתה זו מכה נוספת שפגעה הן בתדמית הרשות והן בהתנהלותה המעשית ביום-יום. מעבר לפגיעה המורלית נוצר חשש מקבלת החלטות בכל הדרגים, עד כדי פגיעה בתפקוד השוטף של הארגון ואי-מתן תשובות לעסקים הנזקקים לשירותי הרשות.

המנהל הנוכחי, בחור הגון וטוב, לא הצליח לחלץ את הרשות ממצבה העגום, והוא מסיים את תפקידו בחודש מארס הקרוב. הנתונים מחייבים את שר האוצר למנות לתפקיד אדם רב-יכולות, בעיקר בתחום הניהולי - אך גם עם ידע במסים ושאינו מחויב לשום קבוצה כלכלית במשק, שיצליח להוציא את העגלה מן הבוץ.

אחד התנאים ההכרחיים לכך הוא עיון מחודש ברפורמה שנכפתה על הרשות ונכשלה. לא תהיה זו משימה קלה, לאור העובדה ששר האוצר שביצע את הרפורמה, בנימין נתניהו, מכהן כיום כראש הממשלה.

שר האוצר הנוכחי ביצע עד כה מינויים טובים במשרדו; באגף התקציבים, באגף שוק ההון וברשות החברות. נקווה שגם במינוי מנהל רשות המסים יפעל בדרך דומה, אך גם ייתן למנהל את הכלים ההכרחיים להצלחתו.

הכותב הוא נציב מס הכנסה לשעבר