ראשטוב עשויה להפוך לפרטית לאחר עוד שדרוג בהצעת הרכש

חנן שחף, המנכ"ל ובעל השליטה, מנסה לשווק ההצעה: "העתיד שלנו בערפל, החברה מסוכנת"

חברת המחשוב הרפואי ראשטוב לא ייצרה כותרות רבות בשנים האחרונות, אך היא מספקת משהו שהרבה חברות ביומד בורסאיות חולמות עליו - הכנסות ורווחיות לאורך זמן.

למרות זאת, בשנים האחרונות החברה אינה צומחת, המסחר דל, ההודעות לבורסה מעטות ומחיר המניה כמעט קפוא.

זה נראה כהתנהלות שמתאימה יותר לחברה פרטית ולא לחברה בורסאית, ומתברר שגם בעלי השליטה חושבים כך. מייסדי החברה, חנן שחף - המחזיק 29.6% בחברה ומשמש גם מנכ"ל - וד"ר אלון צוקר, המחזיק ב-37.9% ומשמש יו"ר הדירקטוריון, הגישו לבעלי מניות המיעוט הצעה לרכוש מידיהם את מלוא אחזקותיהם.

הצעת הרכש אמורה להתקבל היום (ב') ככל הנראה על-ידי רוב המשקיעים. הצעה זו היא האחרונה מבין שלוש שניתנו החודש. בעלי השליטה נאלצו להעלות את המחיר פעמיים, בעקבות תגובות שליליות של המשקיעים למחיר. בשנה האחרונה נע מחיר המניה בין 4.5-4.8 שקלים.

הצעת הרכש הראשונה ניתנה לפני כשבועיים לפי מחיר של 4.5 שקלים, אך בשל חוסר היענות היא הועלתה ל-4.7 שקלים ואחר כך ל-5.1 שקלים. ההצעה, שניתנה ב-20 בדצמבר, הקפיצה באותו יום את מחיר המניה ב-7% ל-5.05 שקלים.

"הצענו למשקיעים מחיר טוב, שבו לא נסחרה המניה אף פעם", אומר היום שחף. "זו הזדמנות למי שתקוע במניה דלת סחירות".

עמית שמיר, אחד המשקיעים בחברה, פרסם בבלוג שלו טענות כי הצעת הרכש נמוכה מדי, והצהיר כי יקבל אותה רק משום שאין לו הכוחות להוביל מאבק נגד בעלי השליטה. כמה משקיעים הסכימו איתו בתגובות שפורסמו בבלוג.

יש משקיעים שלא מרוצים מן ההצעה.

שחף: "בעלי מניות המיעוט מנתחים את החברה על בסיס הביצועים ההיסטוריים שלה. אני רואה קדימה, והעתיד לוט בערפל. יש לחברה רק שני לקוחות, כך שהיא מסוכנת".

שחף נמצא בפוזיציה המשונה, שכמנכ"ל החברה הוא מעדיף להסביר למשקיעים עד כמה החברה שלו גרועה - מחזה שאפשר לראות רק אצל מנכ"ל שהוא גם בעל מניות ראשי, שכשכובע אחר לראשו מוביל הצעת רכש.

שחף וצוקר ישלמו 18.3 מיליון שקל. לחברה מזומן של 20.3 מיליון שקל. בשנים האחרונות, נהגה החברה לחלק למשקיעים דיבידנד של כ-10 מיליון שקל בשנה, אך השנה לא חולק דיבידנד.

מניית ראשטוב נסחרת היום במחיר של 5.03 שקלים, והחברה נסחרת לפי שווי של 80.5 מיליון שקל.

ראשטוב מייצרת תוכנות לניהול קליניקות רפואיות. יש לה מוצר אחד שאותו היא מספקת לארבע קופות החולים בישראל. עם זאת, הרוב המוחלט של הכנסותיה מגיע משתי קופות חולים בלבד.

"אנחנו לא חברה בעלת אופי בורסאי", אומר שחף. "כשיצאנו לבורסה ב-2000, חשבנו שהמצב יהיה אחרת".

ראשטוב, שכבר אז הייתה חברה מובילה בשוק מחשוב קופות החולים בישראל, שאפה להתרחב לשווקים בחו"ל אך לא הצליחה.

"הבורסה היא מקום לחברות שצריכות לגייס כסף. אנחנו לא זקוקים לגייס כסף ולא נראה שנצטרך לגייס כסף בזמן הקרוב", מוסיף שחף.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2010 היו 23.5 מיליון שקל לעומת 25.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווחים ב-2010 עד כה הם 7.1 מיליון שקל, לעומת 8.9 מיליון שקל בתקופה המקבילה. החברה מסרה בדו"ח הדירקטוריון כי הירידה ברווחים נובעת מצמצום בדרישה למוצר שלה וכן מהנחות שנתנה לחלק מהלקוחות בשל מצבם התקציבי הקשה.

תיקחו את המזומן אליכם?

שחף: "מותר לנו לקחת אותו אלינו, אבל 80% ממנו הוא שלי בכל מקרה".