לנדאו יפתח לתשובה דרך לבג"ץ: נציגיו בוועדת ששינסקי יצרפו דעת מיעוט לדוח - אם 'תמר' לא יוחרג

דוח ששינסקי הסופי אמור להתפרסם מחר והדרמה סביב המסקנות בעיצומה: ששינסקי הוזמן לפגישה עם רה"מ נתניהו - ולא בא ■ חילוקי דעות קשים בין השרים שטייניץ ולנדאו על החרגת קידוח "תמר" ■ גורמים ממשלתיים רשמיים ל"גלובס": "נכון להיום, אין החרגה של 'תמר'"

‎‎פרופ' איתן ששינסקי, יו"ר הוועדה לבחינת המיסוי והתמלוגים על תגליות הנפט והגז, היה אמור להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום חמישי האחרון אך לא הגיע לפגישה. נתניהו נפגש בסופו של דבר עם שר האוצר, יובל שטייניץ.

‏הפגישה עסקה בדרישתו של שר התשתיות, עוזי לנדאו, להחריג את מאגר תמר ממודל המיסוי החדש שעליו ממליצה הוועדה. שטייניץ ניסה לשכנע את ראש הממשלה לדחות את הדרישה להחריג את תמר. במשרד ראש הממשלה אישרו כי הפגישה בהשתתפות ששינסקי הייתה אמורה להתקיים, אך לדבריהם היא נדחתה לשבוע הבא. בלשכה לא מסרו מה היו הסיבות לדחייה.

‏בתוך כך, הביעו במשרדי האוצר והתשתיות תרעומת על דברים שאמר ששינסקי בראיון ל"ניו יורק טיימס". בראיון חשף ששינסקי את ה"שורה התחתונה" של הדו"ח, שלפיה יפחת חלקה של המדינה בהכנסות מתגליות נפט וגז מ-68% - על-פי דו"ח הביניים - ל60%-55% (ככל הנראה בהתאם לרמות הסיכון בקידוחים ע.ב.). חלק המדינה כולל את הכנסות המדינה מתמלוגים וממסים.

הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי אמור להתפרסם מחר (ב') ואולם מועד הפרסום לא אושר סופית, נכון לשעת סגירת הגיליון. ברקע הדו"ח מתחולל מאבק של הרגע האחרון בין לנדאו לשטייניץ סביב החרגת תמר. גורמים ממשלתיים רשמיים אמרו ל"גלובס" כי נכון להיום, בדו"ח שהופץ לחברי הוועדה אין החרגה של תמר.

‎‎לנדאו רוצה דעת מיעוט

‏‎‎לפי הערכות, עשויה הוועדה להציע מספר הקלות המתייחסות למאגרים שיפותחו בשנים הקרובות - הקלות שמהן יוכל ליהנות מאגר תמר לצד קידוחים מתקדמים יחסית כמו זה של "גבעות עולם". בין התחומים שבהם עשויה הוועדה להקל - הרחבת ההכרה בהוצאות והאצת הפחת.

לנדאו מאיים כי אם לא תבוצע החרגה מלאה של הפרויקט, יצרפו חברי הוועדה מטעם משרדו דעת מיעוט לדו"ח. השניים, מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח והממונה על ענייני הנפט במשרד, ד"ר יעקב מימרן. דעת מיעוט תקשה על שר האוצר לאשר את המלצות הדו"ח בממשלה ויכולה לסייע ליזמי הגז בראשות יצחק תשובה, במידה ויחליטו לעתור נגד המלצות הדו"ח לבית המשפט. ‏‎‎‏