אסון בממד תנ"כי: עלות השיטפונות באוסטרליה - 800 מיליון דולר

הגשם הרס את יבול הכותנה וגרם להפסקת משלוחי הפחם ולסגירת המכרות ■ BHP ביליטון, אקסטרטה וריו טינטו גרופ הכריזו על פגיעה מכוח עליון

שתי המדינות המאוכלסות ביותר באוסטרליה, ניו סאות' ווייל וויקטוריה, שלחו צוותי חירום לסייע בהתמודדות עם השיטפונות המציפים קרוב למחצית שטחה של קווינסלנד. המים ניתקו את הקשרים היבשתיים לעיר רוקהמפטון בכבישים ובפסי הרכבת, וכן את הקשר האווירי עם העיר.

רוקהמפטון, שבה מתגוררים יותר מ-75 אלף בני אדם, סגרה את נמל התעופה שלה ופתחה בפינוי כפוי של האזורים הנמוכים, לאחר שנהר פיצרוי עלה על גדותיו. כך הודיעה העיריה באתר האינטרנט שלה. ויקטוריה שולחת חמישה מומחי שיטפונות, וניו סאות' ווילס שולחת 20 מומחים לניהול אסונות.

ערים ברחבי קווינסלנד, השוכנת בצפון מזרח אוסטרליה, פונו עקב התפשטות השיטפונות על פני שטח שגודלו כגודלן של צרפת וגרמניה גם יחד. מדובר באסון "בממדים תנכיים", שיעלה למדינה 800 מיליון דולר אוסטרליה (814 מיליון דולר ארה"ב בתיקונים ובהחלפת תשתיות וכבישים שנפגעו, אמר אתמול (שבת) שר האוצר, אנדרו פרייזר.

"אנו קוראים לכולם להתרחק ממי השיטפונות", נאמר בהודעה שפרסם ראש עיריית רוקהמפטון, בראד קרטר. "מדובר באירוע שיטפונות גדול, ולנוכח התחזיות חשוב שהתושבים יפעלו כעת ולא ינהגו בשאננות". מי השיטפונות בנהר פיצרוי צפויים להגיע היום (א') ל-9 מטרים ולשיא של 9.4 מטרים ב-4 בינואר, אמרה העיריה.

אדם אחד נספה ושניים נעדרים בתקריות שונות. גופתה של אישה בת 41 נמצאה לאחר שמכוניתה נסחפה לתוך הנהר בברקטאון בצפון מערב המדינה, דיווח העיתון "קורייר מייל" בהסתמך על המשטרה. נמשכים החיפושים אחר גבר בן 38 שנעלם בקרבת גלדסטון, כ-500 קילומטרים צפונית לבירת המדינה, בריסביין. כוחות ההצלה הפסיקו את החיפושים אחר אדם ששחה בנהר פיצרוי, דיווח העיתון.

אזהרות שיטפון התפרסמו עבור עשרה נהרות בקווינסלנד לאחר שבחלק מהאזורים נרשמו משקעי שיא של גשם במהלך דצמבר, לדברי הלשכה המטאורולוגית.

שבועות של גשם הרסו את יבול הכותנה, וגרמו להפסקת משלוחי הפחם ולסגירת המכרות. BHP ביליטון , אקסטרטה , ריו טינטו גרופ ופיבודי אנרג'י קורפ הכריזו על פגיעה מכוח עליון, סעיף משפטי שמאפשר להן לא לבצע משלוחים שאותם הן התחייבו לבצע בחוזים.

אסון טבע הוכרז ב-41 מ-71 האזורים המוניציפליים של קווינסלנד, ששטחם שווה לכמיליון קמ"ר. אזורי החוף, כגון רוקהמפטון, עדיין לא נחשפו למלוא עוצמת השיטפונות, אך האזורים הפנימיים מתחילים להתאושש לאחר שהמים כבר הגיעו לרמת השיא שלהם והחלו לרדת.

העיר אמרלד, שנמצאת בפנים המדינה במרחק של 270 קילומטרים מרוקהמפטון, פתחה מחדש כמה כבישים, אך היא אינה מעודדת את התושבים לשוב לבתיהם. כך נאמר באתר האינטרנט של הרשות המוניציפלית.