תוספת זכויות - גם לבניינים לשימור

ועדת הערר המחוזית קבעה: ניתן לקבל הקלות כמותיות למבנים לשימור בנוסף לזכויות בנייה ייעודיות

ועדת הערר במחוז ת"א, בראשות עו"ד מיכה גדרון, קבעה בשבוע שעבר כי באופן עקרוני בנייה לפי תוכנית השימור של תל אביב אינה שוללת את האפשרות לבקש הקלות כמותיות מהתוכניות שחלו על הבניינים לשימור עוד בטרם כניסת תוכנית השימור של ת"א לתוקף ב-2008.

לפי סעיף 9א לתקנות התכנון והבנייה (סטייה נכרת מתוכנית) ניתנות הקלות בנייה כאחוז משטח המגרש: 6% לשיפור דיור, 2.5% לתוספת קומה ו-5% להוספת מעלית. מדובר בתוספת לזכויות הבנייה העיקריות אותה ניתן לאשר בבנייה לפי תוכנית שאושרה לפני 1.8.1989.

עו"ד ענת בירן, מומחית לדיני תכנון ובנייה ומי שייצגה את בעלי הבניין לשימור ביחד עם עו"ד אפרת לרנר, מציינת כי מדובר בהחלטה תקדימית ועקרונית, המהווה בשורה לבעלי הבניינים לשימור בתל אביב.

"הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בת"א נהגה עד עתה לדחות על הסף בקשות להקלה כמותית בבנייה לפי תוכנית השימור, בנימוק שתוכנית השימור מעניקה זכויות בנייה נוספות על אלה שניתן היה לבנות מכוח התוכניות הישנות, ולפיכך חל הכלל האוסר מתן הקלות כמותיות", אמרה בירן.

ועדת הערר קבעה כי תוכנית השימור (2650 ב') מאפשרת אמנם תוספת זכויות בנייה ייעודיות במסגרת מנגנון התמריצים לביצוע השימור, אולם הענקת תוספות אלה מצויה בשיקול הדעת של הוועדה המקומית בכל מקרה לגופו, ולכן הן כשלעצמן אינן שוללות מתן הקלות כמותיות. כלומר, לוועדה המקומית יש סמכות שבשיקול הדעת לאשר הקלה בכל בניין בהתאם לנסיבותיו, ואם היא מתנגדת לכך - עליה לנמק זאת. עם זאת מדגישה ועדת הערר, כי תוכנית השימור אינה מעניקה זכות קנויה למי שהתוכנית חלה עליו לקבל את ההקלות הכמותיות.

לדברי בירן, הקלה כמותית מחושבת באחוזים משטח המגרש, ולפיכך במגרשים גדולים יכול הדבר להביא לתוספת בנייה משמעותית, שמשמעותה הגדלת השטח העיקרי של הדירות.

מי שצפוי ליהנות מההחלטה הם כל הבניינים לשימור שהתוכניות הבסיסיות החלות עליהם, מכוחן נגזרות זכויות הבנייה, הופקדו לפני המועד הקובע (1.8.89). יודגש כי תוכנית השימור של תל אביב, הכוללת כאלף מבנים, מבחינה בין בניינים לשימור "רגיל" לבין בניינים לשימור מחמיר. בבניינים לשימור מחמיר אסורה כל תוספת בנייה לפי תוכנית השימור, ולכן אין משמעות להקלות הכמותיות כשמבקשים היתרי בנייה בהם.

יתכן כי פרשנות חדשה זו עבור בעלי הבניינים לשימור תחליש את טענתם לפגיעה מתוכנית השימור המחייבת פיצוי לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה (תא 5199,5201, 5203/10).