האוצר מתערב בשוק המט"ח: ממיר חוב במיליארדי דולרים

גורם באוצר ל"גלובס": כבר המרנו כמיליארד דולר ואנחנו מתכננים להמיר עוד כ-3-4 מיליארד דולר בתהליך הדרגתי מתוך חוב חיצוני של כ-33 מיליארד דולר

שער הדולר המשיך אתמול (ג') להדרדר ונפל לשפל של יותר משנתיים - 3.525 שקלים. במקביל, גוברת הביקורת סביב מדיניות ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט''ח. בשבועיים האחרון ירד הדולר משער של 3.6 שקלים, והוא קרוב כבר לשער של 3.5 שקלים - חרף ההתערבות הכמעט יומית ואינטנסיבית של בנק ישראל בשוק מטבע החוץ. רק בסוף השבוע יחשוף בנק ישראל את היקף הרכישות שביצע בדצמבר - חודש שהיה עמוס בקניית דולרים.

כעת מתברר כי מלבד בנק ישראל גם משרד האוצר מתערב בשוק, אם כי בצורה עקיפה ובהיקפים מצומצמים. האוצר מנצל את נפילת הדולר לצמצום החוב החיצוני של ישראל. גורם באוצר אמר ל"גלובס" כי "כבר המרנו כמיליארד דולר ואנחנו מתכננים להמיר עוד כ-3-4 מיליארד דולר בתהליך הדרגתי מתוך חוב חיצוני של כ-33 מיליארד דולר".

את העסקאות מבצע האוצר באמצעות בנקים ישראליים. עוד אומר אותו גורם כי "המשך הפעילות תלוי בשער הדולר. אם, למשל, הדולר יזנק פתאום אז נפסיק ומנגד אם הוא ימשיך לאבד גובה אז נמשיך לפעול בכיוון הזה".

נציין כי הפעם האחרונה שהאוצר התערב בשוק המט"ח הייתה באביב 2008 כאשר הדולר נפל ל-3.2 שקלים. הוא עשה זאת באמצעות עסקאות פורוורד. שילוב הידיים של האוצר ובנק ישראל סימן אז את התחתית לדולר והוא החל לעלות.

בבנק ישראל, אגב, הבהירו אתמול בשיחות עם "גלובס" כי אין שום שינוי במדיניות מאז אוגוסט 2009, כאשר הבנק המרכזי הודיע כי ירכוש דולרים: "במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין, אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות".

בבנק ישראל סירבו בתוקף להתייחס לשינוי במדיניות, והדגישו כי הבנק "שומר על עמימות". "יש כאן משחק מאוד דומה לפוקר. השאלה מי יישבר ראשון. בנק ישראל נמצא בשוק גם כדי להפגין נוכחות כלפי שחקנים שמנסים לגרוף רווחים מהירים. חשוב שהם יבינו שאנו פה", אמר מקור בבנק.