פצצה מתקתקת: מה יקרה למשכנתאות כשהריבית תעלה?

בריבית של היום, 900 אלף שקל פירושו תשלום חודשי בסך 4,640 שקל ל-20 שנה ■ בריבית שהייתה כאן בשנת 2000 (7%), מדובר בתשלום של 6,980 שקל ל-20 שנה

חברת אפריקה ישראל מגורים ובנק מזרחי-טפחות פרסמו הבוקר "מבצע מכירות ארצי חבל"ז". המבצע כולל, בין השאר, משכנתה לקוני דירות בינואר עד 1.25 מיליון שקל ודחיית תשלומי המשכנתא בשנתיים.

"גלובס" חושף: זינוק בהיקף המשכנתאות הגדולות שהעניקו הבנקים

במילים אחרות: חברות הבנייה יודעות שאלה שיש להם מספיק מזומנים נגמרו, אלה שניצלו את הריביות הנמוכות ולא חששו למנף את עצמם לדעת קנו גם הם דירה. כך שעכשיו נותר לפנות בעיקר לאלה שאין להם - אלה שאפילו ריבית משכנתאות ממוצעת בשיעור 2.2% לא מאפשרת להם להתחיל בהחזר החודשי והם מעדיפים דחייה בשנתיים, כאילו עד אז יש יותר סיכוי שהם יקבלו טלפון מאראלה מאשר סיכוי שריבית המשכנתא תקפוץ.

עשרות אלפי ישראלים, על פי נתוני הבנקים, שכחו שמשכנתא היא הלוואה, חוב לכל דבר. עשרות מודעות של כינוס נכסים שמתפרסמות יום-יום בעיתונים ומציעות דירות נתפסות אצלנו רק כהזדמנות להשקעה, ולא מזכירות לנו לרגע שמדובר פשוט בישראלים שחלמו על דירה ואז התברר להם שאין להם איך לשלם עליה.

שאלת היחס בין החוב לבין ערך הנכס אינה בהכרח השאלה החשובה ביותר. חוב בגובה 900 אלף שקל הוא עצום, גם אם הוא אמור לממן רק שליש מהדירה החדשה (ואת השאר משלמת ירושה שמנה). בריבית של היום (2.2%), 900 אלף שקל פירושו תשלום חודשי בסך 4,640 שקל ל-20 שנה. בריבית שהייתה כאן בשנת 2000 (7%), מדובר בתשלום חודשי בסך 6,980 שקל ל-20 שנה.

כמה משפחות מסוגלות לספוג הוצאה תיאורטית נוספת בגובה 2,340 שקל מידי חודש? ומה עם השפעת המדד, שרק מעטים זוכים לקבל אותה גם במשכורת? אם בבנק ישראל מוטרדים כל כך ממה שיקרה לבנקים, שמבוטחים בנכס בן ארבעה קירות שצריך לאבד עשרות אחוזים מערכו כדי שהבנק ייפגע, נוטלי המשכנתאות צריכים לכל הפחות לישון פחות טוב בלילה.