ברננקי: יש יותר סימנים לכך שהצמיחה בת קיימא

יו"ר הפדרל ריזרב אמר עוד בפני ועדת התקציב בבית הנבחרים כי הוא מודאג מקצב ההתאוששות האיטי של שוק העבודה ומכך שיש סכנה לדפלציה

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, הופיע היום (ו') בפני ועדת התקציב של הסנאט כשהוא בטוח יותר בעתיד הכלכלה האמריקנית אך לא מספיק כדי לסגת מתוכנית ה'פד' לרכוש אגרות חוב בהיקף של 600 מיליארד דולר - תוכנית עליה הכריז הבנק המרכזי האמריקני בנובמבר 2010.

עדותו של ברננקי החלה שעה לאחר פרסום דוח התעסוקה החודשי, ב-16:30 שעון ישראל. ברננקי אמר, בין השאר, כי יש יותר סימנים לכך שהצמיחה בארה"ב היא בת קיימא. עם זאת, ברננקי גם ציין כי הוא מודאג מקצב ההתאוששות האיטי של שוק העבודה ומכך שיש סכנה לדפלציה.

תוכנית ה'פד', שעשויה להערכת החברים בבנק להוריד את הריביות ולתמוך בשוק המניות, זכתה לתרעומת וביקורת רבה בקרב הרפובליקנים בקונגרס, שחוששים כי התוכנית תעזור במעט, אם בכלל, לכלכלה והיא עלולה לגרום להתפרצות אינפלציונית ורכישות ספקולטיביות בוול סטריט.

ברננקי עצמו הגן, כצפוי, בחירוף נפש על התוכנית והצהיר כי הבנק המרכזי צפוי להמשיך בה כמתוכנן. יתרה מזאת, הוא הפציר בחברי הקונגרס לפעול ביתר נחישות לצמצם את הגרעון הפדרלי הענק.

אכזבה מנתוני שוק העבודה

עיני המשקיעים בשוקי המניות והמט"ח ברחבי העולם היו נשואות היום לארה"ב. ב-15:30 שעון ישראל פורסמו נתוני שוק העבודה האמריקני לחודש דצמבר, שהיו מאכזבים. משרד העבודה האמריקני דיווח על תוספת של כ-103 אלף משרות בחודש שעבר, כשהצפי עמד על הוספה של 159 אלף משרות, בהמשך להוספה של 39 אלף משרות בנובמבר. שיעור האבטלה עם זאת רשם ירידה חדה לרמה של 9.4% כשהצפי היה לירידה של 0.1% מ-9.8% ל-9.7%. מדובר ברמה הנמוכה מאז חודש מאי 2009. השכר הממוצע לשעה עלה ב-0.1% לרמה של 22.78 דולר.