מהם המוצרים שהגנבים הכי אוהבים - ואיך ניתן להימנע מגניבה?

מכלי רכב ואופניים ועד טלפונים סלולריים וכלבים - עסקי הגניבה פורחים ומשגשגים, והאזרחים לא פעם מוצאים את עצמם ללא מענה ■ "גלובס" מסמן את המוצרים ה"גניבים" ביותר

גניבות הן עניין לא נעים - אך הסבירות להיתקל בהן אינה מופרכת. עסקי הגניבה פורחים ומשגשגים, וגם להם מסתבר יש פייבוריטים משלהם. אלא שבמרבית המקרים נופל האדם הקטן בין הכסאות: מה כבר ניתן לעשות כשנגנב מכשיר הסלולר, האופניים או אפילו חיית המחמד?

תלונה במשטרה היא אקט כמעט מיותר - כשעניינים חשובים יותר אינם מקבלים את הקצאת המשאבים הראויה להם, גניבות קטנות נחשבות זוטות של ממש.

אם קיימת התייחסות למקרי גניבה, מדובר לרוב לפריצות לבתים ולגניבות רכב, תחומים שבהם גם קיים לרוב כיסוי ביטוחי. ביטוח כלב או אופניים הם עניין מקובל פחות (למרות שהאפשרות עדיין קיימת), וכשקורה מקרה והרכוש נגנב - אין יותר מדי למי לפנות.

מהם המוצרים ה"גניבים" ביותר בכל מיני קטגוריות, שהגניבה בהם, באופן נקודתי ולא במסגרת פריצה לבית, רחוקה להיות עניין נדיר? "גלובס" מנסה למפות - ולהזהיר:

כלי רכב: הקטנועים בראש

מה מתסכל יותר מלחזור למקום החניה שלך ולגלות שהרכב כבר אינו שם? גניבות רכבים בארץ רחוקות מלהיות נדירות, גם אם נרשמה ירידה בהיקף התופעה בין 2009 ל-2010; אולם עבור דגמי רכבים מסוימים, הסבירות להיתקל באי-נעימות מסוג זה גבוהה אף יותר.

אלופי הגניבות

על-פי נתוני יחידת אתג"ר, הפועלת לצמצום גניבות כלי הרכב, גניבות הרכב הפרטי מהוות 62.6% מכלל הגניבות. רכבים דו-גלגליים מככבים במקום השני עם 16.7%, רכב מסחרי - 13.8%, והשאר - מוניות, טרקטורים, אוטובוסים וכלי רכב אחרים.

קטנוע סאן יאנג תוצרת טייוואן, עולה מנתוני 2010 שהתפרסמו בדצמבר האחרון, הוא היצרן הפופולרי ביותר בקרב הגנבים מתוך כלל כלי הרכב: 1,233 כלי רכב גנובים עד חודש נובמבר. במקום השני סוברו לאונה וגם בשלישי קטנוע - קוואנג יאנג טיו.

את המשך העשירייה מרכיבים מיצובישי לנסר, פולקסווגן גולף - נציגה כמעט יחידה לתוצרת אירופית ברשימה; מאזדה 3, סוברו אימפרזה, סקודה אוקטביה, טויוטה קורולה ויונדאי גטס הקוריאנית.

"אם יוצאים מנקודת הנחה שרכב נגנב לפירוק ושימוש לחלפים, ברור שיגנבו רכבים פופולריים", אומר שמואל מלכיס, מנהל המחלקה הכלכלית באגוד חברות הביטוח. "מצד שני, נגנבים גם חלפים נדירים יותר, שאין מהם מלאי גדול - כי חלפים מקוריים מאוד יקרים בשוק שלנו. ככל שלרכב נתון יש חלפים יקרים, כדאיות הגניבה תלך ותגדל".

גם לגיאוגרפיה חלק לא קטן בכל העסק: מרבית הגניבות (33%) מתרחשות באזור המרכז, כשבמקום השני מחוז תל-אביב עם 23%. לאחריו המחוז הצפוני עם 15%, מחוז ירושלים עם 14% מהגניבות, והמחוז הדרומי עם 13%. סוגר את הרשימה מחוז ש"י, עם 2% מהיקף הגניבות הכולל שנרשם במרביתה של השנה החולפת.

הגנות וביטוחים

עד כמה משפיעה הפופולריות המפוקפקת הזו על גובה הפרמיה שישלם בעל הרכב עבור הביטוח?

"ההשפעה לא בהכרח קיימת על-פי המדרג הזה", מסבירה קטיה שורצמן, יועצת לניהול סיכונים. "כל חברה קובעת את התעריפים לעצמה על-פי הנתונים הסטטיסטיים הקיימים על-פי מבנה התיק הביטוחי שלה. אם מבוטחות אצלה למשל מספר גדול של מכוניות מדגם מסוים, זה עשוי להשפיע, אבל זה לא תמיד מתיישב עם הנתונים הכלליים. זו למעשה אחת הסיבות שקיימים הבדלים גדולים בתעריפים בין מבטחים שונים עבור דגמים שונים של רכבים".

"כל חברה קובעת בנפרד את תעריף הביטוח שלה", מסכים מלכיס, " אבל אין ספק שהסיכוי שרכב ייגנב צריך להילקח בחשבון בשקלול הכולל".

ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן, מספר כי בשנת 2010 "80% מכלל ניסיונות גניבות הרכב היו בשיטת הפריצה האלימה לרכב וניסיון להניע אותו באמצעות מחשבי רכב פרוצים: "15% התבצעו באמצעות גניבת מפתחות הרכב מבית הלקוח (בעיקר ברכבי יוקרה), 3% מגניבות הרכב היו בשוד אלים, וב-2% מהמקרים הרכב נגנב באמצעות מפתח שנשאר ברכב".

* התראה ב-SMS: בעקבות תקנות חדשות האוסרות על הפעלת אזעקה קולית בכלי רכב בשעות הלילה, החלה חברת קוברה לשווק בימים אלה מערכת הכוללת תחליף לאזעקה הקולית: פנייה לבעל המכשיר באמצעות SMS המתריעה על כל ניסיון פריצה או גרירה.

כדי למשוך את תשומת-לב העוברים והשבים אורות הרכב יהבהבו, ואם הרכב יותנע, צופר הרכב יתחיל לפעול בקצב עולה ויורד. המערכת גם הופכת את תא המטען של הרכב לכספת ואינה מאפשרת את פתיחתו אלה על-ידי הקשת קוד סודי.

איך להימנע מגניבה?

1. החלטת קנייה: דירוגו של הרכב ברשימת הרכבים הנגנבים עשויה בהחלט להיות שיקול בבחירת רכב.

2. מערכת איתור: התקנת מערכת איתור ושדרוג התקן האבטחה (קודן, אימובולייזר, מנעול הגה וכד') יכולה לסייע, כפי שדורשות לרוב חברות הביטוח.

3. איפה חונים? כדאי להימנע מחניה, בעיקר ממושכת, באזורים הנחשבים בעייתיים ולהקפיד על חניה ברחובות מרכזיים ומוארים, עד כמה שניתן.

4. לא להשאיר מפתח ברכב: אפילו לא לרגע - כשאוספים את הילד, קונים עיתון או עוברים בכספומט. לא רק שגנבים מיומנים מחכים להזדמנויות כאלה, גם חברות הביטוח יאשימו את הנהג ברשלנות ויימנעו מתשלום פיצויים.

5. ביטוח: מומלץ להכליל בביטוח המקיף רכוש הנמצא בתוך הרכב: רדיו דיסק, GPS, דיסקים, משקפיים. כמובן שעדיף להימנע מלהשאיר אותם בפועל בתוך הרכב.

הרכבים הנגנבים ביותר ב-2010

קטנוע סאן יאנג: 1,233

סובארו לאונה: 968

קטנוע קואנגיאנג טיו: 755

מיצובישי לנסר: 707

פולקסווגן גולף: 560

מאזדה 3: 473

סובארו אימפרזה: 359

סקודה אוקטביה: 359

טויוטה קורולה: 340

מזדה 323: 278

יונדאי גטס: 272

אופניים: הכול הולך

בניגוד למה שניתן אולי לחשוב, אופניים יקרים מאוד נגנבים פחות: "רוב אופני היוקרה נשמרים על-ידי בעליהם בצורה אובססיבית", מסביר אסף ורניק, מנהל מותגים ברשת האופניים רוזן ומינץ.

אילו דגמים נגנבים בכל זאת יותר? "לא משנה אם מחיר האופניים 500 שקל או 15 אלף שקל", אומר ורניק. "מה שקובע הוא איך שהאופניים נראים, בלי קשר לערכם האמיתי. אופני הרים (שטח) נגנבים יותר פשוט כי הם נפוצים יותר מאופני כביש (ובהתאם גם נוחות יותר להימכר לאחר הגניבה)".

מה עוד? "אופני עיר מתקפלים מאוד פופולריים היום", אומר ורניק, "כמו גם אופניים עירוניים במראה".

הגנות וביטוחים

מחיר מנעול טוב יכול להגיע ל-200 שקל, על-פי ורניק, והתקן אזעקה יעלה עוד פחות - 50-100 שקל.

* פוליסות ביטוח: הפופולריות הגואה של גניבת האופניים הביאה להשקתן של פוליסות ביטוח שונות לאופניים (ולרוכביהם). כך למשל השיקה לאחרונה AIG פוליסה המעניקה כיסוי ביטוחי לאופניים במקרים של אובדן, נזק תאונתי וגניבה, המגובים בהערכת שווי לאופניים והערכת נזק של רשת האופניים "מצמן את מרוץ".

גם בחברת הראל מציעים פוליסת "למדווש", הכוללת כיסוי לרוכב ולרכושו. במקרים מסוימים ניתנות הפוליסות להרחבה גם בחו"ל.

"יש מגמה של עלייה בגניבת אופניים", אומרת יפעת רייטר מ-AIG.

איך להימנע מגניבה?

1. לא להשאיר אופניים בחדר מדרגות: ורניק מנסה לשבור את המיתוס: "חדר מדרגות בפירוש פחות טוב מהרחוב עצמו לחניית אופניים. הוא מרוחק מהעין".

2. לקחת את הגלגל הקדמי: "שני דברים כדאי לרוכב לקחת איתו אם אין ברירה", מוסיף ורניק: "את האוכף - ואם האופניים יקרים, גם גלגל קדמי. לוקח 10 שניות לפרק".

3. לנעול היטב: "לא להתפשר על איכות מנעול: כבד יותר וחזק יותר יהיה יעיל יותר".

4. אזעקה: "אזעקות לאופניים יעילות ואינן יקרות לרכישה. אפשר לבטח כחלק מתכולת הדירה, אפילו אם הן חונות בחוץ, תחת ההרחבות המתאימות".

טלפונים סלולריים: אוהבים סמארטפונים

גניבתם של מכשירי סלולר קלה במיוחד. "אנשים נוטים להשאיר אותם על השולחן גם בבתי-עסק וגם בבתי-קפה, וקל להכניס אותם לכיס במהירות", אומרים בחברות הסלולר.

אלופי הגניבות

ככל שהמכשיר מתקדם יותר גובר הביקוש בקרב הגנבים. הסמארטפונים, בגדול, נמצאים על הכוונת. בחברות הסלולר מסרבים למסור פרטים רשמיים, אך יודעים לספר שגם כאן מככב ה-iPhone בראש.

הגנות וביטוחים

האם תוכניות הביטוח של המכשירים הפופולריים יקרות יותר? בחברות הסלולר יש מי שמכחיש מכל וכל את הקשר בין הדברים ויש מי שמודה - אך איש לא מוכן להתייחס רשמית.

כך או כך, גם אם מקרי גניבה כלולים (על--פי התרחיש הטוב) בתוכנית, יידרש הבעלים לשלם השתתפות עצמית לא מבוטלת - של מאות ואפילו אלפי שקלים. אם לא קיימת אלטרנטיבה כזו, ייאלץ לשאת בעלויות בעצמו.

איך להימנע מגניבה?

1. להצמיד לגוף: בדינמיקה סלולר ממליצים על כמה אמצעים פשוטים, כמו תופסן לחגורה או שרוך לצוואר.

2. הרגלים: החשוב מכל הוא כמובן השגחה והימנעות מהפקרת המכשיר בשטח ציבורי.

3. חסימת שיחות: במקרה של אובדן וגניבה יש למהר להודיע על המקרה למוקד המפעיל כדי שייחסם לשיחות יוצאות, ואז לגשת לסניף הקרוב של הרשת כדי לקבל מכשיר חלופי על-פי תנאי ההסכם הקיים.

4. קוד נעילה: במרבית הטלפונים אפשר להזין קוד נעילה, כך שגם אם הסלולרי ייגנב, תוכלו לפחות להיות בטוחים שלא כל המידע שלכם יהיה חשוף.

כלבים: גונבים לצורך קרבות

נתונים רשמיים אין, בהיעדר גוף רשמי המטפל במקרים כאלה, אך הפורומים ברשת מלאים תלונות על גניבת כלבים, וגם בארגוני בעלי החיים יודעים לספר על כך.

"אחת התופעות המדאיגות היא גניבת כלבים לצורך קרבות כלבים", מגלה אתי אלטמן מ"תנו לחיות לחיות". "זו תופעה קיימת בצפון ובדרום בעיקר. הכלבים ניצודים הן לשם הקרבות עצמם והן כפיתיון לכלבים גדולים יותר. באחד המקרים פרצו לא מזמן לבית ולקחו רק את הכלב. לעתים הגניבה נעשית היישר מכלביות של עמותות".

אלופי הגניבות

כלבים גזעיים הם בראש רשימית ההולכי-על-ארבע הפופולריים - מפקינזים ועד אמסטפים. לצדם נגנבים לא מעט כלבים חזקים מסוגים כמו אמסטף ופיטבול, לצורכי הקרבות.

איך להימנע מגניבה?

1. השגחה: אלטמן ממליצה: "קודם כל - לא לתת לכלב לשוטט לבד. הכלב הוא אמנם חברו הטוב של האדם, אבל האדם לא תמיד חברו של הכלב".

2. פרסום הגניבה: הגשת תלונה למשטרה אינה רלבנטית ונחשבת חסרת יעילות; משאבי המשטרה רחוקים מלהיות מופנים לעניינים כאלה. "במקרה של כלבים גזעיים כדאי לפרסם מודעות בעיתונים".

3. הצעת כסף: "אני גם ממליצה לפרסם מודעות באתרי אינטרנט דוברי ערבית; גם אם זה לא נשמע 'פוליטיקלי קורקט', תמורת כסף זה הרבה פעמים עובד, והכלב חוזר לבעליו".