צבי אקשטיין: "מקווה שהמלצות ששינסקי יעברו כמו שהן"

פרופ' רפי מלניק: "הצמיחה השנה תהיה כמו ב-2010, אך פחות טובה" ■ על על יתרות המט"ח: "טוב שיש לנו את הרזרבות הללו נוכח איומים פוטנציאליים"

"ועדת ששינסקי נתנה את הפיתרון הנכון למדינת ישראל וחשוב שאנשי המקצוע ייתנו תמיכתם בעניין כי הכדור עבר למגרש הפוליטי, ששם לא תמיד מתקבלות ההחלטות הנכונות". את הדברים האלה אמר היום (ג') פרופ' רפי מלניק, לשעבר מבכירי בנק ישראל והיום המשנה לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה.

מלניק אמר את הדברים ביום דיונים שנערך בבינתחומי תחת הכותרת "תחזיות כלכליות לשנת 2011 ודיון בדוח ששינסקי". מוקדם יותר נשא שר האוצר יובל שטייניץ נאום לוחמני למדי בנושא המלצות ששינסקי, הבטיח כי לא יתקפל בפני חברות האנרגיה וכינה אותן "חמדניות".

מלניק שיבח את מדיניות בנק ישראל ואמר: "המדיניות המוניטארית של בנק ישראל הגיבה מהר למשבר ובצורה חדה מאוד הריביות ירדו. הבנק המרכזי סיפק את הנזילות הדרושה למנוע מחנק אשראי ואנחנו רואים שתוך כדי יציאה מהמשבר הבנק התחיל בהעלאה של הריבית".

הוא גם התייחס לרכישות הדולרים של בנק ישראל ורמת יתרות המט"ח הגבוהה מ-70 מיליארד דולר, ואמר כי "טוב שיש לנו את הרזרבות הללו נוכח איומים פוטנציאליים". מלניק רמז בכך לאיומים ביטחוניים, כמו למשל האיום האיראני.

מלניק אמר גם שאין בועת נדל"ן בישראל, למרות העלייה החדה במחירי הדירות: "אנחנו רחוקים מהגדרת 'בועה' בשוק הדיור ואנחנו לא רואים פער משמעותי שמצדיק הגדרת 'בועה', קרי פער בין סעיף הדיור למדד המחירים הכללי".

"התחזית שלי ל-2011: המשך צמיחה בפעילות בכלכלית בעולם, אבל פחות טובה מ-2010", הוסיף מלניק. "אנחנו רואים המשך גידול חובות הממשלות באירופה ובארה"ב, ואם אין לא יפתרו בטווח הבינוני, עלולים להיווצר משברים נוספים. אני חוזה צמיחה של 4.2% בתמ"ג בישראל ב-2011 ו-4.9% בתמ"ג העסקי. בסה"כ שנה טובה אך קצת פחות טובה מ-2010".

אקשטיין: "מקווה שהמלצות ששינסקי יעברו כמו שהן"

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, נשא דברים אחרי מלניק וגם הוא חיזק את ששינסקי.

"אני רוצה לברך את איתן ששינסקי שהוביל במקצועיות את עבודת הוועדה, ואני, כמו בנק ישראל, תומך בדוח הסופי", אמר אקשטיין. "אני חושב שהאיזון בוועדה בין המדינה ליזמים הינו ראוי ואני מקווה שההמלצות יעברו כמו שהן".

בהתייחסו למדיניות המוניטארית של בנק ישראל, אמר אקשטיין: "חשוב להדגיש כי מאחר ובמשקים המערביים לא רואים חזרה לצמיחה נורמאלית, למעשה לכל אורך 2011 הריביות עשויות להישאר ברמות השפל בו הן נמצאות. בישראל התחלנו להעלות את הריבית ולחזור ל'נורמאליות'".

אקשטיין גם אמר שבנק ישראל יכול לנקוט צעדים דרסטיים יותר להקשיח את המשכנתאות ולהילחם בעליית מחירי הדירות, כמו למשל הורדה נוספת של שיעור המינוף במשכנתאות: "אנחנו נמצאים בגידול אשראי לדיור של מעל 10% בשנה-שנתיים האחרונות ובנק ישראל אחראי לזה שלא ניכנס לבועת נדל"ן".