מנכ"ל תכלית: "פסימיים על מניות הנדל"ן וענף הגז והנפט"

איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות: "אנחנו מאמינים בענף הבנקאות ובענף מזון ורשתות שיווק ומנגד אנחנו פסימיים על ענפי התקשורת, הנדל"ן וגם מעט על ענף הגז"

שנת 2011 נפתחה בשווקים בארץ ובעולם תוך המשך המגמה החיובית של החודשים האחרונים ב-2010. השבוע גם החלה עונת הדו"חות בוול סטריט. שאלת מיליון הדולר היא איזה ענפים יניבו למשקיעים תשואה עודפת ב-2011?

בשיחה עם "גלובס" מדבר איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, על מה שצפוי השנה בארץ ובעולם ועל הענפים המועדפים להשקעה.

- איל, כשאנחנו בפיתחה של שנת 2011, מה הצפי לשנה הזו מבחינה מאקרו-כלכלית?

"כשאנו בוחנים את המצב המאקרו כלכלי בפתיחת השנה, אז אנחנו רואים מצד אחד שרמת האבטלה נמוכה יחסית, הצמיחה יפה ואגב קרובה לרמת צמיחה מלאה במשק, אנחנו רואים שמחירי הסחורות עולים וכמובן הדיור, מצד שני אנחנו רואים התחזקות שער החליפין מול הדולר לצד ההיחלשות בייצוא בחודשים האחרונים. אנחנו מצפים לרמת אינפלציה מעט גבוהה מציפיות השוק, שאגב עומדות כרגע סביב 2.7% לשנה. לכן לדעתנו הריבית תעלה לדעתנו בקצב מתון ותגיע לרמה של כ-3% בסוף השנה, כאשר רוב העלאות הריבית צפויות להיות במחצית השנייה של השנה".

- מה התחזית שלך לשוק האג"ח בארץ?

"מבחינת שוק האג"ח, המימושים האחרונים מסוף 2010 ועליית התשואות בעקבותיהם, מעמידים אותנו כמובן בנקודת פתיחה טובה יותר לשנת 2011. ברור לכולם שתקופת רווחי ההון של השנים האחרונות היא מאחורינו, אבל אנחנו עדין מצפים לתשואה שוטפת ריאלית חיובית, שתהיה עדיפה על פני הפקדונות הבנקאיים. חשוב לזכור שיצאנו מסביבת ריבית נמוכה ואנחנו צריכים להתרגל לתהליך העלאת ריבית ולכן המח"מ צריך להיות בינוני".

"אנו מאמינים בריבית קבועה על פני משתנה, מאחר והריבית לא צפויה לעלות בשיעור חד. לדעתנו בשלב הזה התיק צריך להיות עם נטיה לצמודי המדד. מבחינת מרווחי התל בונד, יש לדעתנו מקום לצמצום המרווח על רקע השיפור ברווחיות החברות ועל רקע האיתנות הפיננסית הגבוהה שלהם".

- מה התחזית שלך לגבי שוק המניות?

"התשואות הנמוכות והריבית שלא צפויה לעלות בקצב גבוה, מהווים כר נח לשוק המניות בעיקר מפאת היעדר אלטרנטיבה. העובדה הזו, יחד עם רווחיות הולכת וגדלה, התייעלות החברות ורמת מכפילים סבירה, אגב רמת המכפילים נכון להיום היא סביב 10 בחברות הבנקאיות ועד 15-16 בחברות התעשייתיות, הדברים האלה גורמים לכך ששוק המניות נמצא להערכתנו בנקודה טובה. אנחנו מאמינים בענף הבנקאות ובענף מזון ורשתות שיווק".

"מבחינת הבנקים, השיפור בכלכלה וכמובן עליית המרווח הבנקאי עקב עליית הריבית הצפויה, מבלי שנראה ירידה חדה במשכנתאות, מביאים אותי להיות חיובי על הענף. מבחינת המזון ורשתות השיווק, אלו לדעתנו יהנו מעליה צפויה בצריכה הפרטית, לצד התייקרות אמנם של מחירי הסחורות אבל להערכתנו ההתייקרות הזאת תגולגל על צרכן הסופי. לעומת זאת, אנחנו פסימיים על ענפי התקשורת, הנדל"ן וגם מעט על ענף הגז. ענף התקשורת צפוי לדעתנו להציג תוצאות פחות טובות עקב התחרות הצפויה מכניסת מפעיל חמישי וכמובן הלחץ שמפעיל הרגולטור. ענף הנדל"ן נראה לנו מסוכן במקומות רבים בעולם ועדין לא מיצה את תהליך הירידה שלו ובנוגע לענף חיפושי הגז, אז להערכתנו תיתכן רגיעה בענף על רקע תוצאות ועדת ששינסקי של הימים האחרונים. לאחר שדיברנו על מדדי מניות ישראליים, בוא נחצה קצת את גבולות המדינה".

- מה דעתך על שווקי חו"ל?

"מבחינת השווקים המפותחים, אנחנו מעדיפים את ארה"ב על פני אירופה, להוציא את מדד הדאקס הגרמני שצפוי להציג ביצועים עודפים ביבשת. בנוסף, אנחנו רואים גם אפשרות לעליות ביפן. לדעתנו מניות הטכנולוגיה הן שימשיכו להוביל את העליות ולכן מבחינת ההחזקה בארה"ב, אנחנו מעדיפים את מדד הנאסד"ק 100 שמכיל תמהיל מאוזן של סקטורים דפנסיביים כמו פארמה ותקשורת לצד מניות צמיחה".

"לגבי יפן, מדובר בתרחיש אפשרי שהסברנו אותו בשיחת ועידה בנובמבר ולפיו יפן נמצאת לדעתנו בפרשת דרכים וישנו תרחיש שלפיו תיתכן חזרה לצמיחה על רקע גידול בייצוא ובמקביל שחיקה של החוב הגדול על ידי אינפלציה. מבחינת השווקים המתפתחים, מדינות ה- BRIC הן לדעתנו עדין המקום להיות בו, כאשר אנו שמים דגש על הודו. הצמיחה המואצת בשווקים המתעוררים בכלל ובמדינות ה- BRIC בפרט, ממחישה את השינוי הדמוגרפי אותו חווה הכלכלה העולמית".

- לסיכום איל, כיצד לדעתך יש לבנות תיק השקעות סטנדרטי עם שיעור חשיפה של 20% במניות ובחלוקה מאוזנת ונכונה?

"ראשית, לדעתנו תיק שכזה צריך להיות בהחזקה כמעט מלאה של מניות, כלומר מתוך ה- 20% בחלק המנייתי, לדעתנו יש לשלב 15% בארץ ו-5% בחו"ל. בחלק האג"חי אנחנו מאמינים בהעדפה לצמודי המדד, כאשר המח"מ הנכון לדעתנו הוא בינוני, סביב 3.5 שנים. בחלק המדדי אנחנו נעדיף החזקה במדד התל בונד 60 שנמצא כיום במח"מ 4.5 ובחלק השקלי אנחנו נעדיף את מדד שחר 2-5 שנסחר כרגע במח"מ קרוב ל- 2, כמובן שאפשר תמיד לשלב גם את מדד התל בונד השקלי כחלק מהאפיק השקלי".

"חשוב לציין שבגלל התשואות הנמוכות, אנחנו עדים לאחרונה לתופעה של הגדלת סיכון על ידי שילוב בתיק של אג"ח בדירוג נמוך, ברמת ביטחונות נמוכה ו/או במח"מ ארוך. אנחנו מעדיפים להימנע מהמגמה הזו ומעדיפים להגדיל את הרכיב המנייתי בתיק כדי להגדיל את פוטנציאל התשואה בתיק".