לקוחה תובעת את לאומי בריטניה ב-50 מיליון דולר

היקף התביעה מהווה כ-30% מסך ההון העצמי של הבנק ■ הלקוחה, לינדה ג'וי וואכנר, טוענת: "פיתו אותי לרכוש נגזרים אקזוטיים - והפסדתי"

לקוחה של לאומי בריטניה (BLUK) תובעת את הבנק ב-50 מיליון דולר - כ-30% מההון העצמי של הבנק, 160 מיליון דולר. התביעה הוגשה כ"תביעה שכנגד" לתביעה שהגיש BLUK נגד הלקוחה בגין חוב של 13 מיליון אירו, שנוצר כתוצאה מפעילות בנגזרים. פרשת התביעה הסתיימה באחרונה, וההחלטה צפויה בימים אלה.

לטענת לינדה ג'וי וואכנר (Wachner), לאומי בריטניה לא עמד בדרישות הרגולטוריות בכך שסיווג אותה כלקוח מקצוען בשוק ההון, במקום כלקוח פרטי רגיל, ובהמשך נציגי הבנק "פיתו אותה לרכוש נגזרים אקזוטיים והציגו בפניה מצגים לא מדויקים או כוזבים בקשר עם העסקאות, אשר כתוצאה מהן נגרם לה נזק והפסד".

בנק לאומי הגיש כתב הגנה, ונתן גילוי נאות לתביעה בדו"ח הכספי לרבעון השלישי. עצם הדיווח מעיד על כך שלהערכת היועצים המשפטיים של הבנק יש לתובעת סיכוי של 20%-70% לזכות - או במינוח המשפטי "התממשות אפשרית" (Reasonably Possible).

לטענת התובעת, במארס 2008 שכנעו אותה נציגי לאומי בריטניה להשקיע במכשירים נגזרים אקזוטיים מסוכנים במיוחד, ולא הסבירו לה את הסיכון הטמון במוצרים אלה, לא הסבירו לה כי בדרך-כלל סוחרים במוצרים אלה גופים מתוחכמים במיוחד - ודחפו אותה להשקעה בתקופה מסוכנת.