מכירת מדטכניקה: קופון של כ-6 מ' ש' לדני ועקנין

עילדב מכרה השליטה במדטכניקה לאילקס לפי 478 מ' ש' - הרוויחה 119 מיליון שקל תוך 3 שנים, תשואה של 150% ■ מנכ"ל מנופים פיננסים יגזור קופון מהתיווך במכירה

לפני כחודשיים התראיין ל"גלובס" משה בן שאול, המנכ"ל ובעל השליטה בחברת הדיאגנוסטיקה אילקס מדיקל, ואמר: "יש לנו 200 מיליון שקל פנויים לרכישות". מי שקרא את הדברים ותרגם אותם למעשים היה דווקא דני ועקנין, מנכ"ל חברת מנופים פיננסים של ג'קי בן זקן, שתיווך בעסקה שבה רכשה אילקס מדיקל בסוף השבוע את מניות השליטה (39%) בחברת שיווק הציוד הרפואי מדטכניקה.

אילקס תשלם תמורת המניות 190 מיליון שקל (33.1 שקל למניה) - פרמיה של 22% על מחיר השוק. מהשלמת המכירה תרשום עילדב רווח הון של 51 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי ועקנין, המתווך, יקבל מהצדדים על-פי ההערכות סכום השווה לכ-3% מהיקף העסקה - קרוב ל-6 מיליון שקל.

המוכרת, עילדב השקעות, שמוביל רוני שטרנבך, רושמת במכירה אקזיט מזהיר לאחר מהלך השבחה מזורז. עילדב רכשה את השליטה במדטכניקה לפני שלוש שנים מקרן פימי וממשפחת סטרינסקי תמורת 117 מיליון שקל בלבד, ובתקופת המשבר הכלכלי היא השקיעה בחברה 20 מיליון שקל נוספים.

לאורך התקופה שחלפה מאז חילקה מדטכניקה לעילדב דיבידנדים בהיקף של 64 מיליון שקל, והשיבה לה כמעט מחצית מההשקעה. תמורת המכירה הנוכחית מהווה תשואה של 150% על יתרת ההשקעה (לאחר קיזוז הדיבידנדים).

במסגרת העסקה העניקה אילקס למנכ"ל מדטכניקה, ישראל טאובר, ולאחיו רם, זכות למכור מניות המהוות כ-14% מההון של מדטכניקה, במסגרת זכות הצטרפות למכירה שהוקנתה לשניים כחלק מהסכם שחתמו עם עילדב. האחים יוכלו למכור את המניות במחיר זהה לזה שבו נמכרת השליטה, ובסה"כ תמורת 67.1 מיליון שקל.

"העסקה בוצעה תוך שבוע", מספר אבי קליינר, מנכ"ל עילדב ודירקטור במדטכניקה. "אמרנו: 'נשב שבוע ואם זה לא יסתדר, לא קרה כלום'. ככה זה כששני הצדדים מכירים זה את זה".

אילקס פועלת בתחום הדיאגנוסטיקה בעיקר בישראל, דרום אפריקה ורוסיה, כשמוצריה מיועדים לדיאגנוסטיקה במעבדה, למשל לאבחון איידס בתוך מנות דם. מדטכניקה משווקת מגוון של ציוד רפואי, ובין היתר שיווקה לאורך השנים דיאגנוסטיקה לקליניקה (ולא למעבדה) כמו מכשירי סריקה ואנדוסקופיה. "בכל העולם, חברות משני התחומים הללו מתמזגות, כולל חברות הענק", אומר בעל השליטה ומנכ"ל אילקס, משה בן שאול.

מנתוני המכירות והרווחיות של שתי החברות ניתן לראות כי לא היה זה ברור מאליו כי דווקא אילקס היא זו שתרכוש את מדטכניקה, ולא להיפך. עילדב, כך נודע ל"גלובס", אף הציעה לאילקס בשלב כלשהו לרוכשה, אולם בסופו של דבר העובדה שאילקס היא חברה פעילה בתחום, המנוהלת על-ידי בעל השליטה בה, ואילו עילדב היא חברת השקעות, היא שקבעה את כיוון העסקה.

לדברי בן שאול, אין כרגע כוונה למזג בין החברות. טאובר ימשיך לנהל את מדטכניקה.

במהלך השנים שבהן שלטה במדטכניקה, שינתה עילדב את האוריינטציה שלה מחברה מוטת מכירות לחברה מוטת רווח. נוסף לכך ביצעה מדטכניקה במהלך התקופה כמה מימושים, שהניבו לה רווחי הון נאים.

לאחר מכירת השליטה במדטכניקה תישאר עילדב עם החזקה של 25% ממניות קו מנחה בשווי של 61 מיליון שקל, נוסף ליתרת מזומנים של כ-210 מיליון שקל בקופה. הבוקר נסחרה החברה בשווי של 144 מיליון שקל, ובמהלך היום רשמו מניותיה עלייה חדה של 15.1%.

"לא מחפשים חברה זרה"

"אנחנו מחפשים כעת עסקה גדולה בחברת תעשייה, ואם תהיה זו חברה שמוכרת גם לחו"ל, מה טוב, אך לא חברה זרה, כי בכך אין לנו ערך מוסף", אומר קליינר. "עילדב הקטנה יכולה להיות בעלת שליטה בחברה של מיליארד שקל", הוא מוסיף.

מקורות בשוק ההון ידעו לספר היום כי עילדב כבר קיבלה פנייה מבעליה של חברה הנסחרת במדד ת"א 100, המעוניינים למכור את השליטה באותה חברה. עילדב מנוהלת על-ידי שלושה: היו"ר רוני שטרנבך, בעבר שותף בקרן IEL של דב תדמור; קליינר, בעבר ב-PWC; והאנליסט רו"ח אמיר דיאמנט. כל יתר השירותים מבוצעים במיקור חוץ. "בלי קשר לגודל ההשקעה, העבודה צריכה להיעשות בחברות ולא במטה", מסביר קליינר.

בגרעין השליטה של החברה נמצאים כמה גורמים הכוללים את משפחת רוטר מקסטרו; משפחת קוטליצקי מויסוניק, משפחת ברק מדנשר; והאחים התאומים דני ונתי וולפרט.