הבועה באה? 70 מיליארד דולר לפייסבוק? 15 מיליארד לגרופון?

הערכות השווי הנדיבות של חב' האינטרנט הפרטיות פורצות את כל הגבולות תוך המתנה להנפקות ■ מכפיל מכירות של 100 לפייסבוק נשמע לכם הגיוני? האם זו באמת בועה חדשה?

אופיין של בועות הוא שרק כאשר הן מתפוצצות, רק לאחר מעשה, אפשר לחוש בהן. בימים רגילים אין להן ריח מיוחד. אחת השאלות שמעסיקות את משקיעי האינטרנט ומנהלי החברות היא האם השוויים שאליהן המריאו חברות האינטרנט מעבר לים הם הגיוניים, ניתנים להצדקה לפי מודלים כלכליים, או שזוהי בועה שהתנפצותה תורגש בחודשים או בשנים הקרובות.

הנתונים מדברים בעד עצמם: השווי של הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, לפי אתר SecondMarket - בורסה פרטית שמאפשרת מסחר במניות של חברות שטרם הונפקו בבורסה - פרץ את מחסום ה-70 מיליארד דולר. כל זאת, חודש וחצי בלבד לאחר שפרץ את מחסום ה-50 מיליארד דולר - זינוק של יותר מ-40% בפחות מחודשיים.

מה גרם לנסיקה בשוויה של פייסבוק? בעיקר ההשקעה של גולדמן זאקס בחברה, שהסתכמה ב-450 מיליון דולר, וגם השקעתה הצנועה יותר של דיגיטל סקיי הרוסית, שהסתכמה ב-50 מיליון דולר.

שוויה של פייסבוק מצוי בשבע השנים האחרונות בזינוק חסר תקדים, גם בעולם טכנולוגי שכבר ראה את גוגל. בספטמבר 2004, לפני קצת יותר מ-6 שנים, הושקעו בה 500 אלף דולר לפי שווי חברה של 5 מיליון דולר; פחות משנה אחר-כך, במאי 2005, זינק שוויה ל-100 מיליון דולר במסגרת ההשקעה שביצעה קרן ההון סיכון אקסל; באמצע 2006 כבר דחתה פייסבוק הצעת רכישה מיאהו לפי מיליארד דולר; ובאוקטובר 2007 חגגה החברה השקעה ממיקרוסופט לפי שווי של 15 מיליארד דולר - שהוגדר אז כ"לא שפוי".

הזינוקים המטורפים לא פסקו, כאשר גולדמן זאקס מעריך את שוויה של פייסבוק ב-50 מיליארד דולר, בחודש שעבר. בקצב הזה, גם 100 מיליארד דולר עשויים להתברר כעניין של ימים.

העניין העצום שמרכזות חברות כמו פייסבוק ולינקד-אין בפלטפורמות כמו SecondMarket לא נעלמה גם מעיניי רשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, שפנתה לבעלי האתר והודיעה להם כי בכוונתה לפתוח בחקירה שבמרכזה השקעות בחברות פרטיות הניצבות רגע או שניים לפני הנפקתן. "אנו מקפידים על שיתוף-פעולה מלא עם ה-SEC בחקירה זו", אמר דובר SecondMarket, מארק מרפי.

גרופון נדבקה

ובינתיים, אתר הקופונים העולמי גרופון ממשיך בהכנותיו להנפקה ראשונה לציבור. לפי ההערכות, הנהלת גרופון נפגשה עם בנקאים לבדיקה של אפשרויות הנפקה בגודל משמעותי, לאחר שהצעת השתלטות של גוגל, בהיקף של 6 מיליארד דולר, ירדה בחודש שעבר מהפרק.

החברה, שרכשה בשבוע שעבר את הפעילות של האתר הישראלי גרופר בכ-10 מיליון דולר, שוקלת הנפקה לפי שווי של 15 מיליארד דולר. הנפקה כזו תיחשב לאחת ההנפקות הטכנולוגיות הגדולות בארה"ב בעשור האחרון.

בסוכנות הידיעות "בלומברג" מדווחים עוד כי מנכ"ל גולדמן זאקס, לויד בלנקפיין, יצא בשבוע שעבר לשיקגו, שם יושבת גרופון, כדי להיפגש עם מנהלי החברה ולשכנע אותם לשתף פעולה עם בנק ההשקעות, כדי שזה יוביל את ההנפקה המתוכננת.

גם פנדורה בדרך להנפקה

גרופון נהנית אף היא מ"אפקט פייסבוק", שממלא בבאזז את כל חברות האינטרנט. החברה השלימה באחרונה סבב גיוס בהיקף חסר תקדים של 950 מיליון דולר, הגבוה ביותר שחברת סטארט-אפ צעירה ומגובת הון סיכון הצליחה להשלים.

העסקה של גולדמן זאקס ופייסבוק והתמחור לו זוכה החברה בשוק המשני האיץ את התוכניות של כמה חברות טכנולוגיה מובילות. כך, גם בכירי חברת הרדיו האינטרנטי פנדורה נפגשו עם בנקאים לדיון על אפשרות הנפקה בהיקף של 100 מיליון דולר, והיא עשויה לבחור בחתמים לניהול ההנפקה בימים הקרובים.

גם חברת לינקדאין מתכננת להנפיק השנה, ומועמדים נוספים הם אתר המיקרו-בלוגינג טוויטר וחברת זינגה, שמפתחת משחקים לרשתות חברתיות מקוונות.

שאלת 70 מיליארד הדולר היא אם אנחנו בעיצומה של בועה אינטרנטית נוספת, הפעם בהובלת אתרי המדיה והשיתוף החברתיים? אם בוחנים את המכפילים של פייסבוק - התשובה חייבת להיות חיובית. ההכנסות השנה עשויות להסתכם ב-500 מיליון דולר, תוצאה מרשימה, אך מול שווי של 50 מיליארד דולר שהעניק לה גולדמן זאקס זהו מכפיל מכירות של יותר מ-100, לעומת 24 לגוגל ו-22 לאפל.

לפי חלק מההערכות, ההנפקות הגדולות לא יתרחשו השנה. הכוכבים הקטנים יותר, דוגמת לינקד-אין, זינגה וטוויטר, יעדיפו להניח לפייסבוק, הלוויתן הגדול עם יותר מ-550 מיליון המשתמשים שלה, להקדים אותם.

ופייסבוק? היא מוכנה, אבל ההערכות בשוק נוטות להצביע דווקא על 2012 כשנת המבחן הגדולה שלה.