"אם החברה לישראל לא רוצים אותנו - שיילכו למצרים"

(עדכון) - החברה לישראל דורשת משותפויות "תמר" להתחייב ללו"ז לאספקת הגז, אם ברצונן לזכות בחלק השני של החוזה הענק בהיקף 4 מיליארד דולר ■ בכיר ב"תמר": נייצא הכל לחו"ל

מי יזכה בחלק השני בחוזה אספקת הגז לחברה לישראל ל-20 השנים הקרובות? לאחר שהחברה לישראל, שבשליטת משפחת עופר, חתמה על חוזה לרכישת גז מספקית הגז המצרית EMG ב-4 מיליארד דולר בחודש שעבר, כעת מגיע הקרב על החצי השני של החוזה, גם הוא בהיקף 4 מיליארד דולר.

כזכור, החברה לישראל העדיפה בחודש שעבר את EMG על פני שותפויות תגלית "תמר", בשל חוסר הוודאות האופף את לוחות הזמנים בפיתוח "תמר" בעקבות פרסום המלצות הביניים (בזמנו) של ועדת ששינסקי. בחברה לישראל חוששים מעיכובים בפיתוח "תמר" ולכן העדיפו לחתום עם EMG.

ואולם, כעת שיגרה החברה לישראל מכתב לשותפויות "תמר" ומסרה להן כי אם ברצונן לחתום על החלק השני של חוזה הגז, עליהן להעביר התחייבות בכתב עד חודש פברואר ולפיה יעמדו השותפויות בלוחות הזמנים של אספקת הגז. ב"תמר" שותפות חברת נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ואלון (4%).

במילים אחרות, החברה לישראל העבירה את הכדור למגרש של שותפויות "תמר", ומעניין יהיה לראות כיצד הן יגיבו. כזכור, לאחר פרסום המלצות ששינסקי טענו השותפויות כי ההמלצות יביאו לעיכוב פיתוח מאגר "תמר" ולהעדפת הגז המצרי על פני הגז הישראלי. מנגד, בוועדת ששינסקי טענו כי מדובר באמצעי לחץ שמפעילות השותפויות על הממשלה, כדי שזו תרכך את המלצות ששינסקי.

השינוי העיקרי שהתחולל בחודש האחרון הוא פרסום ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי, שהינן מרוככות יותר בהשוואה להמלצות הביניים ומבשרות תשואה גבוהה יותר ל"תמר". כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו יפרסם עוד השבוע את עמדתו בנושא, עמדה אותה הוא יביא לאישור הממשלה. ההערכות הן כי שותפויות "תמר" ימתינו להכרעתו של נתניהו בטרם ישיבו לפנייתה של החברה לישראל.

בינתיים, בקבוצת דלק מנסים לשדר קור רוח - הן למול דוח ששינסקי והן מול דרישותיה של החברה לישראל. בכיר בקבוצה אמר ל"גלובס" כי גם אם החברה לישראל תעדיף שוב את הגז המצרי הפעם, הגז מ"תמר" יופנה לייצוא לחו"ל.

"אם מסקנות ועדת ששינסקי יתקבלו זה הפסד גדול לכולנו, ואנחנו נפנה לבג"צ", אמר הבכיר. "מדובר כאן במלחמה, ומלחמה קשה. החוזה של החברה לישראל הוא אמנם הפסד, אבל אם בסופו של דבר הם לא רוצים אותנו (ספקי הגז הישראליים - י.נ) - לא צריך; אנחנו נמכור הכל לחו"ל, אין בעיה".