7 חודשים ל"סלקום דיירקט": הלקוחות הם עובדים זרים

אחרי ההשקה בתופים ובמחולות, השירות להעברת כספים פונה בעיקר לעובדים הזרים, ובחמש מדינות בלבד: סין, תאילנד, הפיליפינים, הודו וסרי לנקה ■ גם כאן חוותה סלקום תקלות טכניות שגרמו לה לדחות את השקת השירות - והנמיכה פרופיל תקשורתי ■ החברה: "אלה חבלי לידה"

ביולי 2010 השיקה סלקום את "סלקום דיירקט", שירות העברת כספים לחו"ל דרך הטלפון הסלולרי בשיתוף עם סיטיבנק. ההשקה הייתה פומפוזית וברעש גדול - "שירות חדשני וראשון מסוגו בישראל" התפעמו בסלקום. "השירות יגדיל את התחרותיות בשוק הגלובלי לטובת הצרכן הישראלי", הבטיחו לנו בסלקום והסבירו כי השירות החדש יאפשר "העברות כספים ללקוחות לעשרות מדינות החברות ברשת הפיננסית הגלובלית של סיטי". באותיות הקטנות ציינו בסלקום שבעצם השירות יושק רק בסוף השנה.

ניסינו אז להבין איך יעבוד השירות החדש שסלקום מציעה לנו, כמה זה יעלה לנו ועל מה מדובר בכלל. לא הצלחנו. בסלקום סירבו לספק פרטים - "כשנשיק את המוצר בדצמבר נסביר הכל, עד אז תחכה בסבלנות", אמר לנו סמנכ"ל השיווק של סלקום, עדי כהן. חיכינו. דצמבר הגיע, גם ינואר, עדי כהן הודיע בינתיים על פרישתו מסלקום, החברה סבלה מתקלה טכנית חמורה שסיבותיה נשארו עלומות, אבל ההשקה של "סלקום דיירקט" לא נראתה באופק.

בדקנו שוב. מתברר כי בדצמבר באמת השיקה סלקום את השירות, אבל בשקט-בשקט, ותיכף נבין גם למה. רק נציין כי זו התנהגות לא אופיינית לסלקום, חברה עם פרופיל שיווקי גבוה מאוד. אבל לסלקום הייתה סיבה טובה להוריד פרופיל, ולעבור ל"השקה רכה" של "סלקום דיירקט" כי כאשר הצהרות מלוות ברעש וצלצולים ומופעי יחצ"נות גרנדיוזיים פוגשים את המציאות - נוצרת בעיה.

הבן בהרווארד עדיין ממתין

וכך יצא האוויר מהבלון הסגול. תחילה נתקלה סלקום בבעיות טכניות וגילתה ש"מערכות ההפצה בחו"ל מורכבות והביצועים לא כמו שרצינו". במקום הצהרות על "לשלוח כספים לבן שלומד בהרווארד", כרגע פועל השירות בחמש מדינות בלבד: סין, תאילנד, הפיליפינים, הודו וסרי לנקה. בסלקום מקווים כי לאחר שהמערכת תגיע "ל-100% עמידה ביעדים", תורחב הפעילות לחמש מדינות נוספות: רוסיה, בלארוס, אוקראינה, מולדובה וגיאורגיה.

בניגוד להצהרות של מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, הרי שבפועל החברה פונה, לפחות בשלב זה, בעיקר לאוכלוסיית העובדים הזרים. סלקום פתחה, לטענתה, 60 נקודות שירות אצל "משווק ייעודי", שבהן נמכר השירות. והיכן מוקמות נקודות השירות? בתוך חנויות change להמרת כספים. בעתיד, טוענת סלקום, ניתן יהיה לרכוש את השירות בתוך מרכזי השירות הרגילים של החברה, אבל כרגע נפתחה חנות ייעודית של סלקום רק במקום אחד - בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב, מבצר העובדים הזרים.

בסלקום לא מקבלים את הטענה כאילו החברה מתמקדת בעובדים זרים. "לא נגביל את עצמנו לשוק העובדים הזרים, כשנמשיך הלאה נלך גם לאוכלוסייה הכללית", אומרים בחברה ומסבירים כי הם גם פונים לישראלים דוברי רוסית, המעבירים כספים לבני משפחותיהם שנשארו במדינות ברית המועצות לשעבר.

"חבלי לידה"

אז מה היה לנו פה? חברת סלולר שמותקפת מכל הכיוונים בעיצומו של המאבק על הקישוריות, רוצה לייצר לעצמה קצת יחסי ציבור טובים ומשיקה ברעש שיווקי מוצר שעתיד לעלות רק עוד ששה חודשים. זה אקט תמוה לכשעצמו, אך מובן כשמביאים בחשבון את הצורך הנואש של סלקום ב-PR חיובי. אבל כאשר השירות מתחיל לעבוד, האוויר יוצא מהבלון ומתברר שמדובר במוצר הפונה לאוכלוסיית נישה, ואינו רלוונטי למרבית לקוחות החברה.

בתגובה נמסר מסלקום כי "שירות סלקום דיירקט נמצא בשלב ראשון של פיילוט טכנולוגי. בהמשך יושק השירות באופן מלא לכלל האוכלוסייה בישראל. אנו מודעים לעובדה שבכניסה לשוק חדשני קיימים חבלי לידה".