פרשת פסגות: במה יואשמו הסוחרים לשעבר מדויטשה בנק?

אהרון נבון וסער וינטראוב יואשמו כי השפיעו מלאכותית על יחס ההמרה במכרזי החלף ב-2007 וניצלו יתרון בלתי הוגן ■ העבירות המיוחסות להם: השפעה בתרמית על ני"ע וקבלת דבר במירמה

הפעילות התרמיתית שביצעו, לפי החשד, אהרון נבון וסער וינטראוב במסגרת מכרזי החלף ב-2007, שנחקרה בפרשת תרמית ניירות הערך בפסגות, הניבה לפי החשד רווחים בשני היבטים: הן השפעה מלאכותית על יחס ההמרה בין הניירות המונפקים והנאספים במכרז, והן יתרון בלתי הוגן במכרז - כך עולה ממכתבי השימוע שנשלחו השבוע מפרקליטות מיסוי וכלכלה לעורכי דינם של נבון ווינטראוב, לקראת השימועים שייערכו להם לפני קבלת ההחלטה הסופית אם להעמידם לדין.

ל"גלובס" נודע כי צוות התובעים בתיק, עורכי הדין חנה קורין, יהודית תירוש-גרוס ועמית בכר מפרקליטות מיסוי וכלכלה, קבע כי האישומים המיוחסים לנבון ולוינטראוב במסגרת כתב האישום העתידי הם השפעה בדרכי תרמית על תנודות שער נייר ערך, וכן קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות - עבירות לפי חוק ניירות ערך ולפי חוק העונשין.

המסכת הפלילית מיוחסת לנבון ולוינטראוב, עובדי דויטשה בנק לשעבר, שפעלו ביחס למכרזי החלף בצוותא עם אנשי פסגות, דוד אדרי ושי בן-דוד.

ממכתבי השימוע שנשלחו אליהם על-ידי צוות הפרקליטות עולה כי "במסגרת היערכות למכרז החלף ב-2007, ביצעו החשודים פעילות תרמיתית במסחר בניירות ערך שונים, באמצעות נוסטרו דויטשה בנק, וזאת על מנת להפיק רווח ותועלת בשני היבטים: השפעה מלאכותית על יחס ההמרה בין הניירות המונפקים והנאספים במכרז, והפקת רווח משמעותי לחשבון הנוסטרו על חשבון המדינה כתוצאה מכך".

"בנוסף", נכתב בזימונים לשימוע, "ההשפעה המלאכותית על שערי ניירות הערך העניקה לנוסטרו יתרון בלתי הוגן במכרז על פני יתר המשתתפים בו, שכן ידיעתם של הארבעה כי שערי ניירות הערך במסחר נקבעו באופן מלאכתי איפשרה להם להגיש הצעות אטרקטיביות יותר מבחינת המדינה".

רווחי-עתק

החשודים פעלו, על-פי החשד, בזירת ה-MTS בין הימים 2-4 בספטמבר 2007, באג"ח ממשלתית 217, במטרה להוריד את שער האג"ח ולמנוע את עלייתו.

"כתוצאה מפעילותם התרמיתית, ההצעות שהגיש חשבון הנוסטרו של דויטשה עבור דויטשה ועבור פסגות, נענו במרביתן על-ידי האוצר, וכתוצאה מכך הפיקו חשבונות הנוסטרו רווחי-עתק בשיעור של מיליוני שקלים על חשבון המדינה, ולמדינה נוצרו הפסדים כבדים שהתבטאו במיליוני שקלים".

עוד מצוין בהזמנה לשימוע כי הפעילות התרמיתית לכאורה יצרה גם מצג שווא כלפי ציבור המשקיעים.

בימים הקרובים צפויים סנגוריהם של החשודים לקבל לידיהם את חומר החקירה בפרשה, לצורך הכנה לשימועים. השימועים יתקיימו בפני פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה, עו"ד אלה רובינק.

מנכ"ל פסגות המודח, רועי ורמוס, חשוד בעבירות של תרמית בניירות ערך ועבירות קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות בחשבון הנוסטרו של פסגות ניירות ערך, בנוגע למכרזי החלף שבוצעו על-ידי המדינה בספטמבר 2007 ובנובמבר 2009, ובעבירות תרמית באגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות במועדים שונים בתקופה שבין 2007-2009.

ורמוס ושי ירון היו מעורבים בפעילות זו, לפי החשד, ואף פיקחו עליה ואישרו אותה בזמן אמת. הרווחים האסורים שהשיגה פסגות, לפי החשד, השפיעו גם על השכר והתגמולים ששולמו לחשודים העיקריים, שנגזרו מרווחי החשבון שאותו ניהלו, וגם על שכרו של ורמוס.

עורכת דינו של אהרון נבון, יעל גרוסמן, מסרה כי "מכרזי החלף הם זירת פעילות שחלים בה כללים ייחודיים, שלטענתנו הפרקליטות שגתה בהבנתם. אנו מקווים כי לאחר השימוע תחליט הפרקליטות שלא להגיש כתב אישום".