ארדואן ממהר להגיב: "דוח ועדת טירקל - חסר משמעות"

(עדכון) - ועדת טירקל מנקה את צה"ל במשט לעזה: "החיילים הוכו ונורו" ■ ח"כ חנין זועבי: "הוועדה מצדיקה הרג איטי של מיליון וחצי תושבים פלסטינים"

ועדת טירקל, שבדקה את התנהלות צה"ל בתקרית ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה" במשט לעזה, הגישה היום (א') את החלק הראשון של הדוח שלה לראש הממשלה בנימין נתניהו. חברי הוועדה, בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל, ניקו את צה"ל והצדיקו את הפעולות שבוצעו במסגרת ההשתלטות על אוניית ה"מרמרה".

"הוועדה קיבלה על עצמה שליחות מיוחדת", אמר טירקל בפתיחת דבריו, תוך שהוא מדגיש את ה"חקירות הקשות והמסובכות" בהן עסקה הוועדה על מנת "להגיע לחקר האמת המלאה, אפילו עם תהא קשה ומכאיבה".

טירקל ציין כי הוועדה הציעה לבריטניה לחשוף עדויות של עדים בשיחות וידיאו - אך פניות אלה "לא זכו למענה". טירקל ציין כי הוועדה קיבלה לידיה צילומים וסרטים רבים שצולמו על-ידי משתתפי המשט ועל-ידי גורמים אחרים.

טירקל התייחס להטלת הסגר הימי על רצועת עזה ואמר כי מדובר בפעולה חוקית אשר עומדת בסטנדרטים של הדין הבינלאומי. הוא הזכיר כי יעד המצור היא למנוע הברחת אמצעי לחימה לחמאס ברצועת עזה ומניעת תקיפה על ישראל. לדבריו, ישראל קיימה את הדין הבינלאומי ההומניטרי, כולל מניעת הרעבת האוכלוסיה ואישור הכנסת ציוד רפואי לרצועה.

"האמצעים המשולבים שננקטו הובילו לכך שקצב התחמשותו מחדש של חמאס הואט. חמאס היה יכול להגביר את קצב התחמשותו או לתקוף את ישראל דרך הים", אמר טירקל, והדגיש כי מספר התקפות הטרור על-ידי חמאס צנח מ-3,278 בשנת 2008 ל-165 התקפות טרור באוקטובר 2010.

"לא היה ציוד הומניטרי על ה'מרמרה'"

באשר לארגון ה-IHH, שארגן את המשט לעזה, אמר טירקל כי מדובר בארגון הומניטרי טורקי אשר תומך בארגוני טרור איסלאמיים, כולל בחמאס. הוא ציין כי ארגון זה הוצא מחוץ לחוק בגרמניה, וכי נשקלת האפשרות להכריז עליו כעל ארגון טרור גם בארה"ב.

טירקל עורך הבחנה בין קבוצה של פעילי שלום, שהיא קבוצה גדולה יותר, ולבין קבוצה של כ-40 פעילי IHH שעלו על סיפון אוניית ה"מרמרה" בקפריסין והובדלו משאר המשתתפים - כאשר הם היו כזכור הפעילים האלימים שהשתמשו ב"פטישים, סכינים, אומים, שרשראות ומוטות ברזל".

טירקל הוסיף כי כאשר כוחות שייטת 13 החלו לפשוט על ה"מרמרה", הניסיון כשל בשל "התנגדות אלימה של פעילי ה-IHH".

לפי טירקל, "מעדויות חיילי צה"ל בפני הוועדה ומעדויות אחרות עולה כי חיילי צה"ל התנגדו בכוח חמוש באלות, מוטות ברזל, כסאות ועוד. כל אחד מהחיילים הותקף על-ידי מספר פעילים אלימים. 3 חיילים הוכו ונשקיהם נחטפו מהם. הם נלקחו לבטן האוניה. שני חיילים נפגעו מירי מאש חיה שנורתה לעברם. חייל מספר 2 נורה בביטנו, וחייל מספר 5 נורה בברך רגלו הימנית ונדקר".

הוועדה לא יכולה לקבוע האם פעילי ה-IHH הביאו עימם את הנשק או שמא מדובר בנשק שנחטף מחיילי צה"ל. "על ה'מרמרה' לא נמצא כל ציוד הומניטרי", הדגיש טירקל.

הוועדה ציינה כי מבין 9 ההרוגים הטורקיים, 4 היו חברים ה-IHH, ואילו 4 נוספים היו חברים בארגונים איסלאמיים, והרוג נוסף היה בעל אזרחות כפולה, טורקית-אמריקנית, ולא השתייך לאף ארגון. "משפחות חלק מההרוגים אמרו כי הפעילים הביעו את רצונם למות כשאהידים", אמר טירקל.

בנימין נתניהו מקבל את דו
 בנימין נתניהו מקבל את דו

"דוח חסר ערך"

שעות ספורות לאחר פרסום מסקנות ועדת טירקל הגיב לדברים ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, ושלל את המסקנות לחלוטין. הוא כינה את הדוח "חסר ערך", ואמר כי אין כל משמעות לדוח שהוכן על-ידי המדינה שאמורה להיחקר בעצמה.

לדברי ארדואן, הדוח האמין הוא זה שפרסמה הוועדה לזכויות האדם בז'נבה, אשר האשימה את ישראל בעבירה על החוק הבינלאומי בעת השתלטות על ה"מרמרה".

מי שהזדרזה להביע מורת-רוח קשה ממסקנות הוועדה היא ח"כ חנין זועבי (בל"ד), שהיתה על סיפונה של הספינה ואמרה היום בתגובה לפרסום הדוח: "מי שמצדיק את המצור ואת ההרג האיטי של מיליון וחצי תושבים פלסטינים, לא פלא שיצדיק מתקפה ברוטאלית על משט החירות והרג 9 פעילים פוליטיים".

לדבריה, "מדובר בוועדה ישראלית עם סמכויות מאוד מצומצמות, שבמינויה, בהרכבה ובהתנהלותה התעלמה באופן מוחלט מהסוגיה הרגישה שעוררה את כל הצורך בחקירה, והיא הריגת 9 פעילים פוליטיים שהיו על הספינה".

זועבי טענה כי ועדה שכזו אינה יכולה לשכנע את העולם כי "ישראל אינה מפירה סדרתית של החוק הבינלאומי", כהגדרתה.