שכר נמוך, מס גבוה: הדלק בישראל יקר ב-25% מאירופה

הצרפתים כבר מזמן היו שורפים את הרחובות: מחקר רשמי של הכנסת קובע כי תושבי ישראל משלמים עבור הבנזין כ-25% יותר ממקביליהם ב-15 מדינות מערב אירופה ■ מרווח השיווק של חברות הדלק בישראל גבוה ב-80%, המסים - בכ-20% ■ ההפרש בכיס: כ-7 מיליארד ש' בשנה

מחירי הדלק שרשמו זינוק חד לאחרונה על רקע העלאת היטל הבלו במקביל לתנודות במחיר הנפט, עוררו גל של מחאה ציבורית שמצאה את דרכה גם למשכן הכנסת. היום, פירסמה לראשונה מחלקת המחקר של הכנסת תוצאות מחקר מיוחד שערכה בנושא לקראת דיון בוועדת הכלכלה במשכן, בראשותו של היו"ר החדש חבר הכנסת כרמל שאמה.

תוצאות המחקר מפתיעות בנחרצותן: בעוד שהמחיר הממוצע לליטר דלק, נכון לחודש דצמבר 2010, עמד ב-15 מדינות מערב אירופה על 1.15 אירו - בארץ נמכרה כמות זהה של דלק תמורת 1.41 אירו. מדובר בהפרש של קרוב ל-25%.

מאז, הספיקו המחירים בישראל לעלות אף יותר לאור העלאת היטל הבלו בישראל בתחילת חודש ינואר - כך שכיום עומד המחיר בישראל על 1.52 אירו לליטר.

במחלקת המחקר של הכנסת מסבירים כי מחיר הדלק מורכב מ-3 מרכיבים שונים: מחיר שער בז"ן (המייצג את מחיר הנפט), מרווח השיווק של חברות הדלק וכן מרווח המסים של המדינה.

מבדיקת שוק הדלק הישראלי מול זה של 15 מדינות מערב אירופה, עולה כי מרווח השיווק של החברות - המגלם את הוצאותיהן על שיווק ואספקת הדלק ואת הרווח שלהן ממכירתו גבוה בישראל בכ-80% ממדינות אירופה. בעוד שהאירופאים משלמים 0.1 אירו עבור כל ליטר תחת סעיף זה, בישראל מגיע מרווח השיווק ל-0.18 אירו. "המשמעות היא שהצרכן הישראלי משלם לחברות הדלק עבור הובלת הדלק ושיווקו 43 אגורות יותר על כל ליטר וסה"כ מיליארד וחצי שקל מדי שנה", אומר ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) שלו הוגשו מסקנות הבדיקה הבוקר.

מרכיב המיסוי בישראל גם הוא גבוה יותר: הישראלים משלמים מס בגובה 0.78 אירו עבור כל ליטר דלק ואילו באירופה מדובר ב-0.67 אירו - הבדל של כ-18%. נתונים אלה מבוססים על תנאי המיסוי בחודש דצמבר, מאז כאמור עודכנו המסים בישראל ועלו אף מעבר לרמה זו.

מהמחקר שפורסם והוגש לוועדת הכלכלה עולה עוד כי מחיר הבנזין בישראל עלה ב-53% תוך 6 שנים (מאז ינואר 2005). המצב בשוק הסולר גרוע אף יותר - המחיר כמעט והכפיל את עצמו עם עלייה של כ-97% מאז ינואר 2005.

בסך הכל עולה מהבדיקה כי הלקוח הישראלי משלם כשקל יותר על כל ליטר בנזין 95 אוקטן ביחס לצרכן האירופי. בחישוב פשוט המבוסס על הצריכה הנוכחית של כ-3.5 מיליארד ליטר דלק בשנה - מדובר בהפרש של 7 מיליארד שקל המשולמים נטו מכספי האזרחים, וזה עוד בטרם חישבנו את עלויות ההפרשים בשוק הסולר.

"אין שום סיבה הגיונית שהצרכן הישראלי ישלם עבור מוצר יסוד זהה כפול מהצרכן האירופי", אמר ח"כ שאמה עם קבלת המסקנות לידיו. "מיכליות הדלק המובילות את הדלקים לתחנות אינן עשויות זהב והתשלום הכפול עבור רכיב השיווק שגובות חברות הדלק הוא עושק של הציבור בהכשר משרד התשתיות".

שאמה התחייב ש"לא להרפות לא מחברות הדלק ולא ממשרדי האוצר והתשתיות עד שמחיר הדלק יופחת או שיוכח כי ממצאי המחקר שגויים". לדבריו, ביום רביעי הקרוב תחל ועדת הכלכלה במסע להורדת מחירי הדלקים לנהג הישראלי.