מייסד גרופון: "אישית, הנפקה לא מעניינת אותי"

אנדרו מייסון, שדחה הצעת רכש מגוגל ב-6 מיליארד דולר, אמר בכנס DLD: "אנחנו רוצים להיות האמזון והגוגל של הסוחרים המקומיים" ■ לכל הידיעות מכנס DLD

המייסדים של שתיים מחברות הסטארט-אפ החברתיות הלוהטות ביותר בעולם, התכנסו אחר הצהריים היום (ב') לפאנל משותף בכנס DLD במינכן: אנדרו מייסון, מייסד אתר הקניות הקבוצתיות באינטרנט גרופון; ודניס קראולי, מייסד הרשת החברתית מבוססת המיקום פורסקוור.

שתי החברות מוזכרות כמועמדות להנפקה השנה, וכבר דחו הצעות רכש מהשחקניות הגדולות בשוק - ובכללן גוגל, יאהו ופייסבוק. בנוגע לגרופון, אולי התפוח הלוהט ביותר בשכונה, הוזכר שווי פנטסטי של 15 מיליארד דולר, פורקסוור תסתפק כנראה בפחות.

המספרים של גרופון, שהוצגו לפני תחילת הפאנל, הינם יוצאי דופן בכל קנה מדה: מאגר המשתמשים של החברה גדל ב-2 מיליון ב-2009 ליותר מ-51 מיליון בסוף 2010. ב-2009 פעלה החברה מול קמעונאים מקומיים ב-30 ערים בעולם, היום היא פועלת ביותר מאלף ערים. ב-2009 היו לה 150 עובדים, היום - יותר מ-4,000. וזו חברה שבאה לעולם בדצמבר 2008. פורסקוור נולדה, אגב, רק בתחילת 2009.

מייסון וקראולי נשאלו מה גרם להם לייסד את החברות. "חשבנו איך לבנות מערכת שתקל על ההתמצאות בערים, שתאפשר לחוות אותן ביתר קלות. ניו-יורק היא דוגמא מצוינת לעניין זה. הוספנו את התגים והאלמנט המשחקי וראינו שיש רצון אנחנו מצד קמעונאים מקומיים לתת משהו, איזשהו פרס, לראש העיר של פיצה זו וזו".

מייסון: "זה התחיל מזה שרציתי לפתור בעיות שהיו משותפות להרבה אנשים, וחשבתי על דרכים לעשות זאת. למשל, בהתחלה רצינו לבנות פארק מקומי והיה צריך כסף. התחלנו בעסקה קבוצתית יומית, אבל גם כיום אנחנו רק בעניין של לתת הנחות, לחסוך כסף.

מבחינה זו, המודל של דניס הרבה יותר מתוחכם וחדשני. "אנחנו חברה של מסחר אלקטרוני מקומי, ונמשיך להעביר מסחר מהאוף-ליין לאונליין. פיצחנו את האגוז וזה היה אגוז רציני ביותר: לסוחרים המקומיים לא היה שום דרך טובה לפרסם את עצמם לפנינו. הם היו צריכים לשלם המון כסף מראש על פרסום, ולהתפלל שמשהו יעבוד. בגרופון זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שהם משלמים על מה שבאמת חשוב - לקוחות בכניסה לחנות שלהם. גרופון הייתה יכולה להיות קיימת גם לפני עשר שנים, אבל לא בטוח שהיא הייתה צומחת בקצב מהיר כל כך".

מייסון וקראולי נשאלו גם על ההתמודדות עם הצמיחה המהירה. מייסון ענה: "הצמיחה הייתה מהירה, אבל זה לא שעברנו מ-1 ל-10 בלילה. הוספנו 39 מדינות ב-13 החודשים האחרונים, אבל תכננו את זה וגייסנו את המקצוענים הנכונים בכל מדינה. גורם ההפתעה הוא בדי אן איי של החברה, אנחנו שואפים להפתיע כל יום גם בהצעות ובהנחות, אבל גם בשיווק וביחצנות שלנו. מצד שני, אנחנו עובדים קשה להנחית לקרקע את האנשים בחברה, בישיבות החברה אנחנו כמעט מכים אנשים במקלות כדי שלא יתלהבו מדי ממצב החברה ומקצב הצמיחה שלה. אנחנו משתדלים להציג כל הזמן תרחישים מורבידיים, שבהם הכול משתבש לנו".

דניס קראולי: "אנחנו חברת מדיה חברתית ומיקום, 70% מהפעילות שלנו היא מחוץ בארה"ב. כשצומחים במהירות רבה כל כך, חשוב להשאיר את החברה צנועה, חשוב שהעובדים יידעו איך לעכל את זה. דחינו הצעות לרכישת החברה מיאהו ופייסבוק, כי אנחנו רוצים להגשים רעיון שהיה לנו בראש, מרגישים שעדיין מוקדם מדי למכור, שיש עוד כל כך הרבה מה לעשות. הדבר הכי קשה שעשינו היה להתרחב מ-5 עובדים ל-50. זה השלב שבו עדיין לא היינו בטוחים שיהיה לנו צוות מנצח. המשקיעים שלנו תמכו בנו כל הדרך, גם הם רוצים שנגשים את החלום שלנו".

מייסון נשאל מה, לכל הרוחות, חשב לו כשדחה הצעת רכש מגוגל ב-6 מיליארד דולר. הוא מלמל משהו כמו: "אני פשוט מאושר להמשיך להיות בתחום זה. יש לי מזל שעומדים מאחורי משקיעים נהדרים..." והתחיל לצחוק. אחר-כך הוסיף: "אנחנו לא יודעים עדיין מה נעשה, הנפקה או לא. זו האמת. בכלל, אני מבין שהעניינים האלו של ההנפקה עסיסיים מאוד מבחינת הקהילה העסקית, אבל מבחינתי הם לגמרי לא מעניינים. אנחנו רוצים להיות האמזון והגוגל של הסוחרים המקומיים, אני רוצה שהחברה שלי תהיה חברה שהילדים שלי לא יוכלו לדמיין את העולם בלעדיה".