המכוניות החשמליות בדרך: מכון התקנים פרסם תקן לטעינה

מטרתו של התקן היא להגדיר את שיטות הטעינה לרכב חשמלי על מנת להבטיח את רמת זמינות שירות הטעינה תוך שמירה על רמת בטיחות נאותה

מכון התקנים הישראלי מפרסם בימים אלה את התקן הישראלי לטעינה בכבלים של רכבים חשמליים (ת"י 61851 חלק 1: מערכת טעינה בכבלים של רכב חשמלי: דרישות כלליות).

מטרתו של התקן היא להגדיר את שיטות הטעינה לרכב חשמלי תוך פירוט הדרישות הפונקציונאליות והחשמליות על-מנת להבטיח את רמת זמינות שירות הטעינה תוך שמירה על רמת בטיחות נאותה.

ת"י 61851 חלק 1 ישמש את כל השחקנים בתחום רכב החשמלי בהם: יבואני רכב, ספקי תשתית טעינה, ספקי החשמל, משרדי ממשלה והציבור בכלל, כבסיס מוסכם להקמת תשתית הטעינה לרכב חשמלי, להפעלת הרכב החשמלי ולבטיחות הציבור.

דני גולדשטין, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי, מציין כי "התקן הישראלי, לטעינה בכבלים של רכב חשמלי, משלב אלמנטים יצירתיים לדוגמה שילוב דרישות למחברים ייעודיים לרכב חשמלי ולכן מהווה מוקד התעניינות לארגוני תקינה אחרים. אנו מעריכים כי התקן יאוזכר בתקנות שיוכנו על-ידי משרדי הממשלה האחראים על הסדרת תחום טעינת הרכב החשמלי בישראל".

סדרת התקנים הישראליים ת"י 61851 מתייחסת לציוד טעינה המותקן ברכב ומחוצה לו, לטעינת רכבי כביש חשמליים במתחי אספקה תקניים עד 1000 וולט זרם חילופין, ולאספקת חשמל לשירותים נוספים כלשהם ברכב, אם הדבר נדרש, בעת חיבור הרכב לרשת האספקה.

ת"י 61851 דן גם בהיבטים כוללים ומצבי פעולה של הֶתקן האספקה ושל החיבור לרכב; בטיחות חשמל של מפעילים ושל גורמים במעמד צד שלישי, וכן אופייני ציוד האספקה לרכבי כביש חשמליים המספק זרם חילופין.

ת"י 61851 חלק 1 זהה לתקן IEC 61851-1 למעט השינויים והתוספות הלאומיים המצוינים בו כאשר עיקר השינויים הינם: התאמה לדרישות הבטיחות המפורטות בחוק החשמל ובתקינה ישראלית קיימת והבטחת אחידות על-ידי קביעת הדרישות למחברים הייעודיים לרכב חשמלי.

נזכיר כי חברת בטר פלייס מקימה בימים אלה תשתית טעינה ארצית לרכבים חשמליים, הצפויים לעלות על כבישי ארצנו לקראת סוף 2011 ובמהלך 2012 בכמויות מסחריות.