עופר עיני נערך להתקפה

כמו מתאגרף מיומן, עיני סופג עכשיו בשקט - ומחכה לרגע הנכון כדי לתקוף בחזרה

כבר יותר משבוע שעופר עיני נושך שפתיים. התרגיל של אהוד ברק פגע בכושר המיקוח הפוליטי שלו ושל ההסתדרות ועירער את המפלגה שהייתה לו לעוגן, אבל עיני שותק.

על הרבה פחות מזה הוא קרא לו, לברק, בעבר "אהבל". ביום שני הגיע תורו של שר התמ"ת הנכנס שלום שמחון: האחרון הודיע בחגיגיות שהעלאת שכר המינימום עוברת אך ורק דרך שר האוצר. זאת, בניגוד לקודמו, בנימין (פואד) בן אליעזר, שהצהיר כי גם ללא הסכמת האוצר הוא יחתום על צו הרחבה שיעלה את שכר המינימום בפועל.

שמחון, בן בריתו של ברק ויריבו של פואד, עשה "זובור" ליו"ר ההסתדרות, אבל גם הפעם עיני שתק.

כמו מתאגרף מיומן, עיני סופג עכשיו בשקט, מחכה לרגע הנכון כדי לתקוף. כל זמן שמדברים על שכר המינימום הוא ישמור על אורך רוח, אבל כשהסוגיה הזו תבוא לידי הכרעה, בין לטובה ובין לרעה, הוא ישתחרר מהכבלים שקשר סביבו.

אין לו שום מחויבות לממשלה, לקואליציה שאותה הרכיב במו ידיו עד שעברה גלגול מוזר יותר. יש לו רק טינה. למעשה, המהלך האופורטוניסטי של ברק רק עורר בעיני כוחות מחודשים. אם עד לאחרונה דיברו במסדרונות ההסתדרות על כך שעיני נמצא עם חצי רגל מחוץ לארגון ופניו לתפקיד נחשק במגזר העסקי, הרי שעכשיו מדברים שם במושגים אחרים. עיני נשאר, לפחות כרגע, והוא מתכוון ליהנות מכל רגע.

נתניהו ושטייניץ צריכים את עיני כדי לצלוח את הרפורמה בחברת החשמל, את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ואת השלב השני והמהותי של הרפורמה בנמלי הים. הם עדיין חולמים להחיות את תוכנית ויסקונסין ולהוציא לפועל את התוכנית להפרטת חלק מהיחידות ברכבת ישראל.

עיני, מצדו, לא חייב להם כלום. במקרה הטוב הוא יכול להותיר את המו"מ בידי כל אחד מוועדי העובדים הרלוונטיים, ובמקרה הגרוע הוא יכול להנחות אותם לצאת למלחמת עולם.

כל זה, עוד לפני שדיברנו על הכבאים. הממשלה מתעקשת שהרפורמה במערך הכבאות תכלול ויתור מצדם על זכות ההתארגנות, אבל עיני ממש לא מתכוון לוותר. קודם זה היה העיקרון, עכשיו זה גם בשביל הפרינציפ.

וישנם גם המשפטנים במגזר הציבורי שדורשים כעת תוספות שכר, וכמובן גם העובדים הסוציאליים. לא מופרך לנחש שעיני יבקש להטיל את מלוא כובד משקלו לטובת אלה האחרונים, שעד היום לא זכו למשקל הזה.

עיני תמיד מדבר על כך שהשיקול הלאומי חשוב יותר מכל שיקול אינטרסנטי, אבל בסוף גם האגו מדבר. ואם לשלום שמחון יש אגו, אתם לא מכירים את עופר עיני. בואו נאמר שלהזמין עכשיו כרטיסי טיסה מראש לפסח, זה לא דבר חכם. חכו חכו. בעיית הפנסיה של עובדי רשות שדות התעופה עדיין לא נפתרה, ויו"ר הוועד פנחס עידן רק מחכה לטלפון שיגיע מרחוב ארלוזורוב 93 בתל אביב. בדרך כלל על הקו יהיה יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, אבל הפעם אל תתפלאו אם עיני יתכבד לבצע את השיחה בעצמו.

"פוליטיקה לחוד ועבודה לחוד", הצהיר השבוע השר שמחון. מזל שאפילו הוא לא מאמין למה שהוא אומר.