4 מניות מקומיות שיניבו תשואה של 12% בשנה

בבית השקעות KZI מאמינים שלמרות העליות המסחררות של הבורסה המקומית בשנים האחרונות, עדיין נשארו כאן השקעות עם פוטנציאל לא קטן

אחד ממאפייניו הבולטים של המשקיע הישראלי הוא העדפתו הברורה להישאר בבית. אך האם נותרו מניות בשוק הישראלי מניות שעשויות להניב למשקיע הממוצע - המבקש להרוויח אך לא בסיכון גדול מדי - תשואה סבירה גם לאחר העליות המרשימות בשנתיים האחרונות? רו"ח ארז זלצמן, מנכ"ל ומנהל סיכונים ראשי בבית השקעות KZI, סבור שהתשובה חיובית.

זלצמן ממליץ על ארבע חברות שמשבר 2008 חיזק את מעמדן ואיפשר להן לרכוש נכסים בזול ולהגדיל נתחי שוק. כיום, לטענתו, הן מסוגלות להעניק למשקיע תשואה של למעלה מ-12% לשנה במהלך השנים הקרובות, ומרווח ביטחון הולם, המצדיק את הסיכון שנלקח בגינן. אלה ארבע המניות המומלצות שלו.

פמס

החברה פועלת בענף המיגון והבליסטיקה. "הערך המוסף שלה משתקף בשיעורי הרווח התפעולי הגבוהים יחסית לענף התעשייה, שעומדים על מעל ל-40%", מציין זלצמן. "במשך שנים רבות הפגינה פמס צמיחה נאה בשורת ההכנסות והרווח, תוך הצגת שיעורי רווחיות נאים".

בתקופה האחרונה פמס מתמקדת בפיתוח שווקים חדשים, הגדלת המוצרים הקיימים וניצול יכולת המכירה הצולבת, והעמקת קווי הייצור שלה, כך שתייצר לא רק חלק מתהליך הפקת המוצר, אלא גם תגדיל חלקה בפיתוח פיתרון מלא.

"רווחיות החברה ושוויה משקפים כיום תשואה של כ-12% לשנה" הוא אומר, "החברה מחלקת בעקביות דיבידנדים, וגם בשיא המשבר חילקה דיבידנד גדול, דבר המשקף חוסן כלכלי".

זלצמן מוסיף כי בצד הסיכונים יש לזכור שלחברה אין צבר הזמנות ארוך טווח, נתון המעמיד בסיכון בכל פעם מחדש את תוצאותיה הפיננסיות. בנוסף, הכניסה לפעילות במוצרים חדשים צפויה ליצור לחץ תחרותי רב.

סקופ

סקופ מובילה בתחום יבוא ושיווק מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות. מוצריה משמשים למגוון רחב של ענפי תעשייה כמו מזון, תרופות ותעשייה צבאית. זלצמן מציין כי "סקופ שמה דגש על ביצוע ההזמנות בתוך 24 שעות לאתר הלקוח בישראל ובחו"ל", ומוסיף כי האסטרטגיה העסקית שלה היא להוות מרכז לוגיסטי לאספקת מוצרי מתכת ופלסטיקה הנדסית, עם נוכחות בינלאומית בארה"ב, אירופה והמזרח התיכון.

בעקבות המשבר הפיננסי ירד הביקוש למתכות תעשייתיות, דבר שהשתקף בהפסדים בגין הפרשה לירידת ערך מלאי ברבעון הרביעי של 2008 בסכום של 42 מיליון שקל. עם העליות במחירי המתכות ב-2009, חלה עלייה במחירי מוצרי החברה, "אך רמות המחירים עדיין רחוקות מאלו שלפני המשבר, בעיקר משום שטרם נרשמה התאוששות ברמת הביקושים, ועקב התחרות גוברת על נתחי שוק".

לדברי זלצמן, "המשך העלייה במחירי המתכות בשל ביקושים מהודו וסין תטיב עם סקופ. אנו רואים את רווחיות הבסיס של החברה כממוצע רווחיה שלוש שנים לפני המשבר, והיא משקפת תשואה גבוה מ-12% לשנה". בצד של הסיכונים, מציין זלצמן את מינוף החברה לצרכי מימון מלאי ולקוחות, והתנודתיות במחירי המתכות.

רבד

רבד עוסקת ביזום ובניית פרויקטים בתחום הנדל"ן ובנדל"ן מניב, והיא בעלת שוכרים ארוכי טווח, דבר המאפשר לה להפחית סיכון באמצעות קיבוע מרווח רווח בין עלויות המימון לשכר הדירה. מהדוחות הכספיים האחרונים של רבד עולה כי היא מחזיקה ב-15 נכסים מניבים ו/או קבוצות של נכסים מניבים במערב אירופה, בצפון אמריקה ובישראל.

זלצמן מציין לחיוב את שיתוף הפעולה בין הבעלים, יגאל אהובי, למנכ"ל החברה, אריאל אבן. "מאז פרוץ המשבר הם הביאו ביחד מספר נכסים איכותיים במחירים טובים, ועם חוזים ארוכים המשקפים עליית מחירי שכירות לאורך השנים, דבר הצפוי להגדיל את הרווחים".

הוא מוסיף כי "רווחיות החברה צפויה להשתפר לכ-12% בשנה, עם הורדת עלויות המימון שתגיע עם עליית הערכות השווי לנכסיה. פרמטר זה ייצור בסיס למימוש חלק מהנכסים ו/או ירידה בעלויות המימון שדורשים הבנקים. שווי השוק של רבד נמוך משמעותית מהונה העצמי, דבר המהווה פרמטר חשוב במרווח הביטחון שיש למשקיע, ולכן קיים פוטנציאל לאפסייד במחיר המניה".

בצד של הסיכונים מציין זלצמן את החזקתה במשותף של החברה בנכס מניב בברלין שהחוזה בו יסתיים ב-2012 ללא ודאות לחוזה המשך, וכן את הוצאות המימון הכבדות.

אלביט הדמיה

אלביט הדמיה של מוטי זיסר עוסקת בהקמה ותפעול של מרכזים מסחריים על ידי "פלאזה סנטרס", הדמיה ומוצרים רפואיים באמצעות "אנטר", ומלונאות בחו"ל. היא פעילה במרכז ומזרח אירופה בתחום מרכזי קניות ובידור, ויצאה לאחרונה מפעילות בהודו.

"יזמית הקניונים נוקטת כיום גישה של 'בנה-החזק', במקום המימושים אליהם הורגלנו בעבר, וממתינה להזדמנות ליצור רווחי הון ממימוש הנכסים המושבחים", אומר זלצמן. לחברה ארבעה מרכזים מסחריים פעילים במזרח אירופה ופרויקט מתוכנן נוסף בפולין, כאשר היא פועלת לגיוס המימון להקמתו.

זלצמן מציין לחיוב את רכישת השליטה ב-EDT, בעלת מרכזים מסחריים מניבים בשווי של כ-1.5 מיליארד דולר. "החברה נרכשה במחיר הזדמנות, ולהערכתי נראה רווחים נוספים מההתאמות, בנוסף להתחזקות תזרים המזומנים".

ערך מוסף נוסף של אלביט הדמייה הוא אינסייטק, חברת ההדמיה הרפואית שעובדת על חמש התוויות לאפליקציות סרטניות, ונמצאת בתהליך מול רשות התרופות האמריקנית. צפי עלויות הפיתוח שנותרו עד לסיום קבלת האישורים, מוערך בכ-50 מיליון דולר נוספים.

אלביט הדמיה נסחרת בשווי שוק הנמוך מההון העצמי, "דבר המשקף פוטנציאל לאפסייד במחיר המניה, ועם זאת, בצד הסיכונים, קיים הקושי בגיוס כספים לצורך מימוש ההזדמנויות בתחום הנדל"ן בארה"ב".