לאפליה יש מחיר: עובדי היי-טק יכולים לתבוע מעסיק מפלה

עובדי היי-טק מבוגרים מתקשים למצוא עבודה, אך לפחות תיקון בחוק מאפשר להם לתבוע מעסיקים מפלים ■ המחוקק: אי-קבלת עובד לעבודה עקב היותו מבוגר - אפליה אסורה

מחפשי עבודה רבים בתחום ההיי-טק, שצברו שנות ניסיון לא מעטות בתחום, נתקלים בחומה בצורה אצל לא מעט מעבידים בענף. הם מאמינים כי עובד מבוגר לא יצליח להשתלב ברקמה החברתית של הארגון, המורכב ברובו מעובדים צעירים.

המחוקק, שהיה ער לכך שמעסיקים מעדיפים לקבל לעבודה עובדים צעירים על-פני עובדים מבוגרים, קבע בחוק שוויון הזדמנויות לעבודה כי אי-קבלת עובד לעבודה עקב היותו מבוגר, כשהגיל אינו רלבנטי לביצוע התפקיד, מהווה אפליה אסורה.

לדברי עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', המציאות מלמדת כי העובד מתקשה להוכיח כי הסיבה שבגללה הוא לא התקבל לעבודה היתה גילו - עובדה שהובילה ליצירת תיקון מהותי בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, שנכנס לתוקף לפני מספר חודשים.

תיקון זה מעביר את נטל ההוכחה במקרה של אפליה מכתפי העובד לכתפי המעביד. בהתאם לתיקון, אם המועמד לעבודה מראה כי יש לו את הכישורים והתנאים למלא את התפקיד כפי שנקבעו על-ידי המעסיק - למשל, במודעת דרושים - אז על המעסיק להוכיח כי הסיבה שבגללה לא קיבל את אותו עובד לעבודה אינה נובעת מגילו המתקדם.

"לעניין זה יש השלכה מהותית על המעסיק, ועליו לתת על כך את הדעת", אומר לפידור. "שכן, אם המעסיק לא יצליח להוכיח לבית הדין לעבודה כי העובד שקיבל לעבודה היה טוב יותר, ולא רק מאחר שהיה צעיר יותר - הרי שהוא צפוי להיקנס".

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי אפליה בקבלה לעבודה על רקע גיל מהווה עבירה פלילית שדינה קנס כספי, וכי בית הדין לעבודה מוסמך לפסוק לעובד שהופלה פיצוי כספי נכבד ללא הוכחת גרימת נזק' ואף לצוות על המעסיק המפלה להעסיק את העובד.

בית הדין הארצי לעבודה פסק כי התייחסות מעסיק לגילו של מועמד לעבודה יכולה להוות אינדיקציה ראשונית ואובייקטיבית לאפליה על רקע, ובית המשפט הגבוה לצדק פסק כי השאלה האם גיל העובד רלבנטי לביצוע התפקיד תיבחן באופן אובייקטיבי.

מודעים לזכויות

"המודעות של ציבור מחפשי העבודה המבוגרים ללשון החוק מצריכה מהמעסיקים לשנות באופן מהותי את כל התייחסותם לפרמטר הגיל, ככל שלגיל אין רלבנטיות למילוי התפקיד", אומר לפידור. "מעסיק האומר למועמד: 'אין ספק שאתה מוכשר, אולם אתה עלול להתקשות להשתלב בשל פערי הדורות', עלולה להוות בסיס להגשת תביעה של העובד כנגד המעסיק על כך שהפלה אותו בקבלה לעבודה על רקע גילו".

לדברי לפידור, ככל הנראה המודעות ללשון החוק, כמו גם לאפשרות לקבל פיצוי בגין אפליה בקבלה לעבודה על רקע גיל, יניעו יותר ויותר מחפשי עבודה מבוגרים להגיש תביעות לבית הדין לעבודה בטענה כי הופלו בקבלה לעבודה על רקע גילם. במיוחד אם המעסיק אמר במהלך ראיון העבודה למועמד כי גילו עומד לו לרועץ.