האם הנפט יחצה את ה-100 ד' - וכיצד להרוויח מכך?

כך תיחשפו לזהב השחור, אם גם אתם סבורים כי האירועים במצרים יסייעו בדחיפת מחירו מעלה

העולם הערבי רושם בשבועות האחרונים רצף אירועים, שעשוי להיחשב בעוד זמן מה כנקודת מפנה. החשש בשווקים הפיננסיים הוא כי לאחר המהומות בתוניסיה, ולאור אלו המתנהלות עתה במצרים, תתרחש "הידבקות" של מדינות ערביות נוספות במזרח התיכון.

השפעתם השלילית של החששות שהוזכרו, נוגעת למשקיעים הזרים, החשופים לשווקים אלו דרך מניות או אג"ח למיניהן, אשר מגיבים באופן מיידי לאירועים פוליטיים. מנגד עומד הנפט, שזוכה לקבל רוח גבית בתקופה האחרונה, וביתר שאת על רקע המהומות בעולם הערבי. זאת לצד ההתייקרות הצפויה במחירי הדלק, שעושים דרכם לשיא חדש.

שוק הנפט הוא שוק דינמי מאוד המושפע ממשתנים רבים: החל מתנועות ספקולטיביות של קרנות גידור וגופים גדולים אחרים, דרך אסונות טבע או חששות מפני אסונות שכאלה, סכסוכים ופעילויות חבלניות באזורי הפקת הנפט כמו למשל אירועי טרור בניגריה, או פעילות פוליטית באיראן וכעת במזרח התיכון, וכמובן - מניפולציה המופעלת על ידי OPEC, ארגון מפיקות הנפט, שמטרתו להגדיל את רווחי החברות בארגון.

ראלי של 21% מאז אוגוסט

מחיר הנפט נמצא במגמת עלייה של למעלה מ-21%, שהחלה באוגוסט 2010, עת עלה מרמה של 74 דולר לחבית ליותר מ-90 דולר במהלך החודש האחרון. בסוף השבוע האחרון, על רקע המהומות במצרים, עלה מחירו ב-4.3%.

יש הסבורים כי אירועי קיצון פוליטיים מסוג זה עשויים לקדם את התרחישים בשוק, שלפיהם יגיע מחיר חבית נפט במהלך 2011 לרף 100 הדולרים. אם אתם נמנים עליהם, הרי שעומדות בפניכם מספר דרכים לחשיפה לסחורה: החל במכשירים ממונפים המאופיינים בסיכון גבוה, קרי חוזים עתידיים או אופציות, ועד קרנות נאמנות מתמחות, המשקיעות בחברות האנרגיה בעיקר בחו"ל.

המעוניינים לבצע השקעה בעלת ערך מוסף, יכולים לעשות זאת ישירות במניות של חברות הנפט הגלובליות. בהשקעה שכזו לא רק מהמרים על מחיר הנפט, אלא גם על הביצועים הספציפיים של כל חברה, שלהם יש נגזרות נוספות, פרט למחיר החבית.

למי שמעוניין להיחשף לשינויים במחיר הנפט בלבד, ותחת סיכון פחות גבוה מהשקעה דרך חוזים או אופציות, עומדת האפשרות לחשיפה באמצעות תעודות סל, או לחילופין קרנות סל בחו"ל (ETFs), המציעות חשיפה בניהול פאסיבי יותר בהשוואה לקרנות. בין קרנות הסל בחו"ל נציין את הסחירה ביותר בשוק: USO, המנוהלת על ידי Victoria Bay Asset. הקרן משקיעה בחוזים עתידיים על נפט טקסני, וגובה דמי ניהול של 0.45%.

שתי תעודות מציעות חשיפה שכזו בארץ: תכלית נפט וקסם נפט , שאינן גובות דמי ניהול. הן עוקבות אחר נפט מסוג Brent Crude Oil, הנסחר בבורסת הסחורות בלונדון (ICE).

נזכיר כי תעודות הסל אינן מחזיקות בנפט פיזית, אלא סוחרות בחוזה העתידי הקצר ביותר עליו, לחודש ימים. בתאריך קבוע הן "מגלגלות" את החוזה, משמע מוכרות את החוזה הישן, שייפדה בקרוב, ורוכשות את החוזה החדש.