מעוז: "התגובה בשווקים למצרים - פאניקה; הצטיידו בסחורה"

הכלכלן הראשי של אקסלנס לא צופה עלייה במחירי הנפט והסחורות, למעט הכותנה, שמצרים היא יצרנית מרכזית שלה ■ "הכלכלה הישראלית חזקה מאוד, היא יכולה לעמוד גם באירועים כאלה"

"התגובה בשווקים לאירועים במצרים מבטאת פאניקה מוגזמת, ועובדה שהיום כבר ראינו את השווקים רגועים יותר. אם בכל זאת הירידות יימשכו במידה כזו וללא הצדקה, זה יהיה זמן טוב להצטייד בסחורה", כך אומר ל"גלובס" שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס.

מעוז מציין למשל את סקטור הבנקאות, שספג תגובה חריפה אתמול ללא הצדקה. "הבנקים בארץ כלל אינם חשופים לזעזועים במצרים, בניגוד לבנקים הצרפתיים, למשל, שחשופים ב-44 מיליארד דולר", הוא מציין.

- אתה לא חושב שלהפיכה במצרים תהיה השפעה על הכלכלה הישראלית?

"הכלכלה הישראלית חזקה מאוד, היא במצב הכי טוב זה עשרות שנים והיא יכולה לעמוד גם באירועים שכאלה. גם מערכת הבנקאות הישראלית יציבה, ויש לה הלימות הון טובה. הימשכות המשבר באירופה הרבה יותר קריטית לכלכלת ישראל מאשר המצב במצרים".

מעוז אינו מוטרד מהשפעת כלכלת מצרים על העולם, וזאת מכיוון שמדובר בכלכלה קטנה יותר מהכלכלה הישראלית: "אמנם יש במצרים כמעט 85 מיליון איש, אך הכלכלה המצרית קטנה קצת יותר מהישראלית", הוא אומר.

- ובכל זאת, אילו השלכות עשויות להיות להמשך ההידרדרות במצרים?

"מצרים שולטת בתעלת סואץ, נתיב סחר מרכזי, אך החשיבות של תעלת סואץ ירדה מעט כי המכליות הגדולות עוברות מסביב, וישנם מסלולים אחרים שהתפתחו, כמו באזור הים הכספי.

"מצרים היא גם יצרנית גדולה של כותנה וזה כמובן יכול לגרום לבעיה בשוק זה, ואכן אנחנו רואים שמחירי הכותנה עולים ביותר מ-2%.

"אי-היציבות יכולה גם להוביל לעלייה בהוצאות הביטחון בעולם. מאז נפילת הגוש הסובייטי הייתה ירידה די חדה בהוצאות אלה, ועלייה בהן - שתגיע גם לישראל - עלולה להוות מעמסה.

"השלכה נוספת של המצב היא שכוח אדם ממצרים יהגר למדינות העולם. זה אומר שתהיה חסימת גבול מהצד של ישראל, ועלותה תהיה גבוהה מאוד".

- ומה לגבי השפעה על מחירי הנפט והסחורות?

"אני לא צופה עלייה במחירי הנפט בעולם. הבוקר אפילו נרשמה ירידה במחיר הנפט. מחירי הנפט לא הגיבו כמו באירועים אחרים שהיו בעבר באזור, דוגמת מלחמת המפרץ הראשונה.

"הרגיעה במחירי הנפט נובעת מכך שלאחרונה גילו מצבור נפט גדול, מה שישפיע לטובה על ההיצע. אם ההחרפה הביטחונית תימשך, זה יכול אף להביא לכך שהדולר יתחזק בעולם, מה שדווקא יביא לירידה במחירי הסחורות. העלייה שאנחנו רואים כרגע במחירי הסחורות היא זמנית בלבד, ונובעת מפאניקה עולמית".

- האם צפויה השפעה על מטבעות נוספים בעולם?

"כרגע אנחנו רואים יציבות בשער הדולר, עם נטייה לעליות קלות בעיקר מול הין היפני. המטבע היחיד, שבולט מול האחרים, ובצדק, הוא הפרנק השוויצרי. המשקיעים תמיד מחפשים את המקום הבטוח, והפרנק השוויצרי נתפס כאחד המטבעות הכי בטוחים. מה שמפתיע כעת זה מחירי הזהב שממשיכים לעלות, וכן התשואות באג"ח בארה"ב שממשיכות לטפס".

מעוז מציין כי הביקורת על נשיא מצרים חוסני מובארק אינה מוצדקת, לפחות לא במה שקשור להיבט הכלכלי. "אמנם יש במצרים אבטלה גבוהה אבל גם נוצרו שם מקומות עבודה חדשים", אומר מעוז.

"הבעיה היא שמצרים צריכה לצמוח ב-7%-10% בשנה כדי לייצר 9.5 מיליון מקומות עבודה, ולהתגבר על בעיית האבטלה שם, אבל ברור שאי אפשר להשיג יעד שכזה", הוא מוסיף.

מעוז אומר שמצבה הכלכלי של מצרים מושפע גם מאירועים אחרים בעולם. "עליית המחירים שאנחנו רואים היא בעיקר בגלל העלייה ברמת החיים בסין ובהודו. שיעור הילודה בדרום מזרח אסיה נמוך יותר מאשר במצרים, ולכן הם יכולים להשקיע בטכנולוגיה.

"לעומת זאת, שיעור הילודה הגבוה במצרים מגדיל את העוני. מובארק עשה רפורמות גדולות בשנים האחרונות אבל קצב הצמיחה לא מדביק את קצב הפריון או היצע התעסוקה", הוא מוסיף.