דברים שחייבים להגיד

אין משמעות לשחרור הקרקעות של אטיאס ולהקלות של שטייניץ בלי גופי תכנון מבצעים

יש דברים שחובה להגיד, גם אם זה בפעם האלף. כל הדיבורים, ההצהרות והכוונות הטובות של שרי השיכון והאוצר בנוגע לעתיד שוק המגורים בישראל אינם שווים דבר ללא הבסיס שמניח להם משרד הפנים.

אין שום משמעות לחיפושי הקרקעות של השר אטיאס - שגירד בשבועות האחרונים מתחתית המגירה קרקעות בפתח תקוה, בראש העין, בירושלים ועוד, הכוללות בעיקר התניות פיתוח שיאפשרו להתחיל לבנות את הפרויקטים רק בעוד שנתיים-שלוש לפחות, או להקלות המיסוי של השר שטייניץ - לקבלנים זריזים, לבעלי קרקעות פרטיות ועוד, אם אין גופי תכנון שיוציאו תוכניות מהכוח אל הפועל ויניעו את הגלגלים.

הבינוי והשיכון של אטיאס והמיסוי של שטייניץ הם במקרה הטוב השלב השני והשלישי. בשלב הראשון צריך קרקע מתוכננת - וזה באחריותו של משרד הפנים. בכל הנוגע לשוטף, כל מי שמכיר מעט את משרד הפנים יודע שמדובר במשרד משותק.

צבא ללא רמטכ"ל מפחיד אתכם? משרד הפנים, שאחראי כמעט על כל התשתית האזרחית, שוודאי השבוע אנחנו צריכים להפנים שהיא חשובה לביטחון הלאומי לא פחות מהשמירה על הגבולות, מתנהל גם בלי אלופים ומח"טים.

במחוז מרכז, למשל, אין היום מנהל מחוז (שוקי אמרני), שהלך להיות מ"מ מנכ"ל משרד הפנים. אין מהנדס מחוז (עופר גרדינגר), שמונה החודש למנהל אגף תכנון עיר בעיריית ירושלים. אין ראש מינהל תכנון, לאחר ששמאי אסיף פרש לטובת קריירה אקדמית בטכניון.

כהונתו של אבי דותן, האחראי על יחידת הפיקוח הארצית, הוארכה לאחרונה בטרם יצא לפנסיה, רק כי אין מחליף. וכמובן שאין מנכ"ל למשרד, בעקבות המלצת המשטרה להעמיד לדין את המנכ"ל הקודם, גבי מימון, בחשד לשוחד בקרקעות יד בנימין.

האבסורד הגדול הוא שלאף אחד לא אכפת. מבחינת כולם, אטיאס הוא נציג הממשלה המדברר את בעיית הדיור, עם עזרה משטייניץ או מהנגיד פישר. גם אטיאס כנראה מרגיש די טוב עם הכובע הזה, מה גם שביקורת על משרד הפנים - בראשות אלי ישי - תפתח לו חזית ישירה מול יו"ר המפלגה. ככה הוצאנו את משרד הפנים מהמשוואה ואנחנו ממשיכים להתפלא ששום דבר לא זז.

אם אין דירות, לפחות יש מרפסת

בינתיים, כדי להמחיש את גודל האבסורד, הכותרת הענקית שמתנוססת לאחרונה בראש אתר האינטרנט של משרד הפנים מתייחסת להיתר החדש לבניית מרפסות במדינה.

"שר הפנים, אלי ישי", אומרת הידיעה הענקית, "חתם על תיקון לתקנות התכנון והבנייה בהן נקבע כי ניתן לתת היתר לבניית מרפסות בשטח של 14-12 מ"ר ללא צורך בזכויות בנייה". בפרפרזה למלכת צרפת - אם אין דירות, לפחות תוכלו לבנות מרפסת.