"יש גבול" לבג"ץ: להוציא צו ביניים נגד מינוי יאיר נוה לרמטכ"ל

בפני בג"ץ עומדת עתירה נגד מינוי נוה לסגן הרמטכ"ל, וזאת על רקע החשיפה של עיתונאי "הארץ" אורי בלאו לגבי פעילותו כאלוף פיקוד המרכז בתחום החיסולים, לכאורה בניגוד להנחיות בג"ץ

תנועת "יש גבול" הגישה הבוקר (ד') לבג"ץ בקשה לצו ביניים זמני, שימנע את מינויו של האלוף יאיר נוה לרמטכ"ל זמני.

כזכור, אמש (ג') החליטו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק לבטל את מינויו של האלוף יואב גלנט לרמטכ"ל, להביא לממשלה הצעת החלטה למנות את נוה לרמטכ"ל זמני למשך 60 יום, ובפרק זמן זה לקיים את הליכי הבחינה והשקילה של מינוי הרמטכ"ל הבא.

אלא שמינויו של נוה, המשמש מזה כחודשיים כסגן הרמטכ"ל, לאחר 3 שנות פרישה מצה"ל, בין אם לרמטכ"ל זמני או קבוע, עלול להיתקל בקשיים משפטיים.

בפני בג"ץ תלויה ועומדת עתירה נגד מינויו לסגן הרמטכ"ל, וזאת על רקע החשיפה העיתונאית של פעילותו כאלוף פיקוד המרכז בתחום החיסולים, לכאורה בניגוד להנחיות בג"ץ. זאת, באמצעות המסמכים שהדליפה ענת קם לעיתונאי אורי בלאו ושפורסמו בעיתון "הארץ" ב-2008.

העתירה הוגשה לפני כחודשיים לבג"ץ על-ידי תנועת "יש גבול", באמצעות עורכי הדין עמר שץ ויפתח כהן. לעתירה הצטרפו גם אנשי רוח ופעילי שמאל, ובהם שולמית אלוני, נתן זך, אלכס ליבק, מוסי רז ואחרים.

אתמול העבירה הפרקליטות לבג"ץ מכתב מטעמו של נוה, שבו הוא איננו מכחיש את דבריו לעיתונאי בלאו, שצוטטו ב"הארץ", אך טוען כי דברים אלה סולפו והוצאו מהקשרם.

בין היתר אמר נוה באשר ליחסו להוראות בג"ץ בעניין סיכולים ממוקדים: "עזוב אותי מהנחיות בג"ץ. אני יודע שסיכול ממוקד מאושר, ויוצא נוהל, ואני מקבל את ההוראות מאגף מבצעים. מה שעובר אישורים עד ראש הממשלה, ומה שמוחלט מוחלט. בדרך-כלל החבר'ה האלה הסתובבו עם אנשים רעים לידם, לא עם אנשים טובים. אם אני יודע שהבחור חמוש והוא פצצה מתקתקת, אז אני רוצה שיפגעו בו ישר בלי להתמזמז".

במכתב שהועבר לשופטי בג"ץ כותב נווה כי הוא "מעוניין להבהיר באופן ברור ושאינו משתמע לשתי פנים כי הדברים שצוטטו מפי, ולפיהם אני כביכול מזלזל בבית המשפט העליון ובפסיקותיו, רחוקים מהאמת והוצאו מהקשרם.

"הדברים שצוטטו מפי, שאינני מכחיש כי אכן נאמרו על-ידי, הוצגו באופן שעלול להשתמע ממנו זלזול בבית המשפט העליון ובפסיקותיו בעניין חוקיות הסיכולים הממוקדים. קריאה כזו מסלפת את כוונתי ומוציאה דבריי מהקשרם.

"קביעותיו של בית המשפט העליון הן בעיניי דבר שאין מהרהרים אחריו. אין ולא היה בכוונתי להביע כל סוג של זלזול בבית המשפט העליון או התעלמות מקביעותיו, ואם השתמע כך, הרי שאני מצר על כך".

יצוין כי נוה איננו מכחיש את אמירת הדברים שצוטטו על-ידי בלאו, וזאת אף שבראיון ל"מעריב" אמר כי "בלאו פירסם בשמי דברים שמעולם לא אמרתי לו".

הפרקליטות ציינה בהודעה לבג"ץ כי "היה מקום לנקוט לשון זהירה ומנומסת יותר" מצדו של נוה.

בעתירה נטען כי "מינויו של נוה, כשהחשדות החמורים המיוחסים לו בעת כהונתו כאלוף פיקוד המרכז, יוסיפו לרחף מעל ראשו גם עם מינויו לתפקיד השני בבכירותו בשדרת הפיקוד הצבאי - אינו סביר ודינו בטלות".

בבקשה לצו ביניים שהוגשה הבוקר טוענים העותרים כי "בשעת הגשת העתירה לא דובר באלוף נוה כמועמד לתפקיד ממלא-מקום הרמטכ"ל. משפורסם כעת כי כבר מחר יובא לאישור הממשלה מינויו לתפקיד ממלא-מקום הרמטכ"ל, אנו מבקשים שלפחות עד להכרעה בעתירה יינתן צו שיקפיא את המצב הקיים, יותיר את אלוף נוה בתפקיד סגן הרמטכ"ל וימנע את קידומו".

לדברי העותרים, מכתבו של נוה לבג"ץ דווקא מחזק את החשדות נגדו, ועליו ליישב באמצעות תצהיר חתום את הסתירות בגירסאות השונות שהשמיע בהזדמנויות שונות. (בג"ץ 8707/10).