תמליל עדות קצב יפורסם; הטיעונים לעונש - בדלתיים סגורות

השופטים קבעו עוד כי גזר הדין יינתן בפומבי, אך הדיון בטיעונים לעונש, שייערך ב-22 בפברואר, יתקיים בדלתיים סגורות - זאת אף שהפרקליטות הסכימה לפתיחת דלתיים חלקית

בית המשפט יפרסם את תמליל עדותו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שניתנה במהלך עדויות ההגנה במשפטו - כך החליטו היום (ב') שופטי בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח.

השופטים נענו לבקשת "גלובס" וכלי תקשורת אחרים, שפנו בבקשה לפרסם את הפרוטוקולים של העדויות במשפט.

השופטים קבעו עוד כי גזר הדין יינתן בפומבי, אך הדיון בטיעונים לעונש, שייערך ב-22 בפברואר, יתקיים בדלתיים סגורות. זאת, אף שהפרקליטות עצמה הסכימה לפתיחת דלתיים חלקית של הדיון, למעט בקטעים שבהם יידון היקף הפגיעה במתלוננות.

לפי שעה לא ברור אפוא מתי וכיצד תודיע הפרקליטות לציבור כמה שנות מאסר היא דורשת לגזור על קצב.

‏לאחר שבית המשפט פירסם את הכרעת דינו המלאה של קצב פנה "גלובס", לצד כלי תקשורת נוספים, בבקשות לבית המשפט לפתוח את הדלתיים בדיון הטיעונים לעונש ובמעמד מתן גזר הדין, וכן לפרסם את תמלילי העדויות ומסמכים שונים שהוגשו לתיק בית המשפט.

‏בעניין הטיעונים לעונש קבע בית המשפט כי "חרף עמדתה הנוכחית של המדינה, לא מצאנו לקבל את גישתה, מהסיבה שהמנגנון המוצע על-ידי המדינה אינו מעשי ואינו מבטיח הגנה מלאה מפני פגיעה בפרטיות המתלוננות וחשיפת זהותן. די בטעות בהיסח-הדעת או בפליטת-פה על-ידי מי מהעדים, הצדדים או באי-כוחם, על מנת לגרום לפגיעה קשה למי מהמתלוננות".

‏לצורך הכרעה בבקשה לפרסום הפרוטוקולים, חילקו השופטים את העדים במשפט למספר קטגוריות. באשר למתלוננות בתיק, כולל המתלוננות שתלונותיהן התיישנו ושהעידו במשפט כעדות ל"שיטה" של קצב, הותירו השופטים על כנו את צו איסור הפרסום המלא; בקטגוריה השנייה נכללו העדים התומכים בעדויות המתלוננות, ובהם ירון ארמוזה, דרור ניסן, עו"ד אלי בן-טובים, העיתונאים אדר פרימור ואילנה דיין ואבותיהן של המתלוננות ל' ו-ה' מבית הנשיא.

השופטים קבעו כי ניתן לפרסם את עדויותיהם, תוך השחרת פרטים שעלולים להביא לזיהוי המתלוננות או לפגיעה בפרטיותן.

עדויות שיושחרו רובן ככולן ייאסרו כליל לפרסום, כדי לא להביא לעיוות התמונה הכוללת. עדות הפסיכולוגית איריס ישראלי, שטיפלה ב-א' ממשרד התיירות, תיאסר כולה לפרסום.‏

לעומת זאת, השופטים התירו לפרסם כמעט במלואן, תוך השחרת פרטים המזהים את המתלוננות, את עדויותיהם של עדים שלא היתה להם נגיעה ישירה למתלוננות, בהם עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי; ניצב יואב סגלוביץ'; וחברו של קצב, רמי שקלים.

‏‎‎השחרת קטעים

‏‎‎באשר לעדותו של קצב עצמו, קבעו השופטים כי ניתן לפרסם את "החלק הארי" של עדותו, לרבות קטעים מחקירתו הנגדית.

"לאחר התלבטות", כתבו השופטים, "החלטנו להתיר את פרסום עדות הנאשם, שכן הנאשם מכחיש ממילא כי עשה במתלוננות מעשה כלשהו, כך שהעיוות בתמונה הכוללת לא עולה לממדים המצדיקים את איסור הפרסום".

מאותם טעמים הוחלט לאפשר גם את פרסום עדויות עדי ההגנה מטעמו של קצב, למעט השחרת קטעים שעלולים להביא לפגיעה בפרטיות המתלוננות.

עם זאת, בית המשפט דחה את בקשת ערוץ 10 לשדר את קלטת השמע של עדותו של אורי יואלי, חברו של קצב, ואת הבקשה לאפשר לעיתונאים לעיין בתיק בית המשפט.

‏תהליך בחינת פרוטוקולי העדויות והשחרת הפרטים מתוכם יתחיל לאחר מתן גזר הדין, והפרוטוקולים יפורסמו באופן הדרגתי. ‏‎‎‏