"האוצר נכשל בניסיון לעצור את עליית מחירי הדירות"

ניסים בובליל: "הפעולות שנוקט האוצר מיועדות ליצור בלבול בקרב הרוכשים ומצג שווא כאילו המחירים עומדים לרדת. צריך לשבת ולמצוא פתרונות מיידים לבעית המחסור בדירות"

השמאי הממשלתי, אייל יצחקי, פרסם היום (ב') את סקירת מחירי הדירות לרבעון הרביעי של 2010, המחזקת את החששות הכבדים של בנק ישראל ומשרד האוצר: מחירי הדיור במדינת ישראל ממשיכים לטפס.

נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל הגיב לנתוני השמאי ואמר כי האוצר נכשל בניסיונותיו לעצור את עליית מחירי הדירות. לדבריו, נתוני השמאי הממשלתי לצד נתוני הלמ"ס ונתוני בנק ישראל מראים כולם כי המחירים ממשיכים לעלות אך האוצר נשאר בשלו וממשיך לדווח על ירידת מחירים וזאת במטרה לנסות ולצנן את השוק באמצעות פרסומים מטעים במקום במעשים.

"הפעולות שנוקט האוצר מיועדות ליצור בלבול בקרב הרוכשים ומצג שווא כאילו המחירים עומדים לרדת אך הרוכשים שיושבים היום על הגדר רק רואים איך מחודש לחודש דירת חלומותיהם הולכת ומתרחקת מהם".

בובליל מציין כי האוצר צריך לשבת ולמצוא פתרונות מיידים לבעית המחסור בדירות חדשות ולא לנסות לצנן את השוק באמצעות העלאת מיסים. כמו כן על האוצר לשחרר חסמים בנושא המחסור בעובדים מקצועיים שאינו מאפשר להגביר את קצב הבניה של דירות חדשות בישראל בובליל חוזר ומזהיר מהעלאת מס הרכישה על משקיעים וטוען כי צעד זה יגרום גם להעלאת דמי השכירות וכך אותם רוכשים פוטנציאליים הרואים איך מחודש לחודש מחירי הדירות עולים יאלצו גם לשלם יותר דמי שכירות חודשיים.

כלכלני התאחדות הקבלנים נותנים כדוגמא את העיר חיפה. על פי נתוני הלמ"ס מתחילת שנת 2010 ועד סוף הרבעון השלישי השנה החלו להבנות בעיר 84 יחידות דיור בלבד. בכל שנת 2009 החלו להבנות בעיר 98 יח"ד לשם השוואה בשנת 2005 נבנו בעיר 510 דירות ובשנת 2006 נבנו 473 דירות. אין ספק שעליית המחירים של 24% בעיר תוך שנה כפי שעולה מנתוני השמאי הממשלתי נובעת מהירידה במלאי הדירות בשנים האחרונות לצד העלייה בביקושים.