מיזם תשתיות חיוני לשיפור מצבנו

מהירויות הגלישה הסלולרית בארץ אינן גבוהות יחסית - אבל המחירים גבוהים מאוד

ללא תשתית תקשורת נייחת שלישית ספק אם נראה את בזק ו-HOT מתחרות ביניהן בעוצמה על מהירויות ועל מחירים. לכן השימוע שמפרסם משרד התקשורת הוא אולי ראוי ונחמד, אבל הוא מסוג השימועים שהיינו רגילים לראות בקדנציה של שר התקשורת הקודם, אריאל אטיאס, ולא בקדנציה של כחלון.

ממנו אנחנו מצפים למהלכים שמשנים ענף, או בקיצור: להשלמת המהלך להכנסת חברת החשמל לשוק התקשורת. העובדה שכחלון עסוק בימים אלה בבעיות רווחה יותר מאשר בשוק התקשורת לא פועלת לטובת שוק התקשורת.

לא צריך לסנוט בבזק וב-HOT על מה שהן עושות בכל הקשור לקצבי הגלישה. שתיהן משדרגות רשתות ומגדילות את הקצבים ללקוחות, מי יותר ומי פחות. השאלה היא לגבי המחירים שהן גובות על המהירויות הגבוהות.

זו בדיוק הסיבה שמיזם תשתיות שלישי חיוני לשיפור מצבנו. בזק ו-HOT לא יוזילו מחירים, אלא אם כן גורם נוסף יאיים עליהן. רק כך הן ייצאו מהחיק החמים של תחרות בעצימות נמוכה.

אך לעומת הרשתות הנייחות, המצב ברשתות הסלולריות הוא הרבה יותר גרוע. שם אנחנו בבעיה אמיתית, משום שישראל נמצאת בפיגור משמעותי אחרי העולם בכל הקשור לשימוש באינטרנט הסלולרי.

סלקום, למשל, הכריזה לאחרונה על שינוי במדיניות הגלישה של לקוחותיה. החברה ביטלה את התשלום עבור הפורטל הסלולרי, ובמקביל היא מציעה חבילות ללא הגבלת שימוש, לפי מהירות.

הבעיה היחידה בחבילה של סלקום היא המהירות הנמוכה יחסית שהיא מציעה: המקסימלית 2.8 מגה ביט בלבד, והמהירות ברשת המוכרזת שלה היא 21 מגה ביט בשנייה.

המהירויות בארץ לא גבוהות, יחסית, אבל המחירים די גבוהים. בהיעדר תחרות מספקת על מהירויות ועל שירותים חדשים באינטרנט הסלולרי, אין לנו ברירה אלא להמתין לבואם של השחקנים החדשים כדי שישנו משהו.

מעבר להיעדר התחרות שמשפיעה על התמריץ של החברות להגביר מהירויות ולהוזיל מחירים, ישנו מרכיב חשוב הקובע את מהירויות הגלישה שלנו - והוא החיבור לחו"ל, והעובדה שהאינטרנט בארץ מחובר לעולם באמצעות כבל תת-ימי אחד.

בעניין זה יש לקוות שהכבל התת-ימי שמניחה בימים אלה בזק בינלאומי יעשה את העבודה ויוביל לירידת מחירים, שכן הכבל הנוכחי, מד נאוטילוס, גובה מחירים גבוהים מדי, לדברי ספקיות האינטרנט, בהשוואה בינלאומית - אבל בהיעדר תחרות זה מה יש.

לכן זה נחמד ויפה שמשרד התקשורת דורש אמת בפרסום מצד חברות התקשורת, אבל יש עוד הרבה מה לעשות כדי להחזיר את ישראל למקום שבו היא חייבת להיות.